Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder at bruge cookies, når du klikker dig videre til næste side. Du kan sige Nej tak til statistik ved at klikke her. Vi bruger en cookie, så systemet kan huske, at du har svaret "Nej tak".

Hvis du helt ønsker at undgå cookies, skal du slå dem fra i din browser. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra, kan du ikke bruge de funktioner, som forudsætter, at hjemmesiden kan huske dine valg.

Læs mere om IT-Universitetets brug af cookies.

Skip to content Kandidat i Spil

Sidst opdateret d.24-07-2014Uddannelser > Kandidatuddannelser > Spil

Gem som PDF

Cand.it. i Spil 

Den 2-årige kandidatuddannelse (MSc) i Spil giver dig teknisk og samfundsfaglig viden om, hvordan computerspil fungerer, hvordan man designer dem og hvordan de påvirker os socialt. Du kommer til at arbejde med nogle af verdens førende spilforskere, og du vil få chancen for selv at blive ekspert i computerspil.

Hør, hvorfor Lau anbefaler Spiluddannelsen på IT-Universitetet

Uddannelsen

Computerspil kan være en kommunikationsform, et læringsværktøj, en vej til socialt samvær og et hjælpemiddel til rehabilitering. Uddannelsen i Games giver dig indsigt i  mediet, og du får mulighed for selv at skabe morgendagens computerspil.

På kandidatuddannelsen i Spil beskæftiger du dig med computerspil på både et teoretisk og et praktisk plan. Du kommer til at lære om computerspillets kulturelle betydning, hvordan man bidrager til udviklingen af computerspil og hvordan man tilpasser det kommercielle potentiale i spil til andre kommunikations- og mediedomæner.

Uddannelsen har et internationalt perspektiv og al undervisning foregår derfor på engelsk.

Studiets opbygning

Du kan vælge mellem tre spor med hvert sit faglige fokus.

  • SpilDesign
  • SpilTeknologi
  • SpilAnalyse

Alle studerende har ofte fælles undervisning og laver flere projekter i fællesskab, men som studiet skrider frem, specialiserer du dig i et af de faglige spor. På den måde skaber du din egen faglige profil og kan fokusere på netop den del af spilverdenen, som du brænder for.

SpilDesign
Som uddannet spildesigner kan du udtænke ideer og manuskripter, designe regler og udvikle brugerflader til forskellige typer spil. Ud over det teoretiske og metodiske fundament får du solid praktisk erfaring med projektledelse. Du lærer at afvikle analyser og brugertest, så du kan udvikle spil der passer brugernes efterspørgsel og behov, og du vil kunne omsætte din idé til et flyvefærdigt, funktionelt produkt.

Studieforløb på spildesign
1. Semester Foundations of Play and Games
(15 ECTS)
Game Design
(15 ECTS)
2. Semester Game Development
(15 ECTS)
Specialisation Course 1
(7,5 ECTS)
Elective Course
(7,5 ECTS)
3. Semester Specialisation Course 2
(15 ECTS)
Specialisation Module 3
(7,5 ECTS)
Elective Course
(7,5 ECTS)
4. Semester Master Thesis
(30 ECTS)

Det obligatoriske indhold er kategoriseret i 3 kurser:

  • Foundations of Play and Games (15 ECTS): Fokuserer på analyse af spil og deres kultur på grundlag af forskningsbaserede undersøgelser.
  • Game Design (15 ECTS): Fokuserer på anvendelse af designforskning på design af computerspil samt design og udvikling af prototyper.
  • Game Development (15 ECTS): Fokuserer på udvikling af innovative produkter, der udvider spilteknologier ud fra et struktureret og videnskabeligt perspektiv.

Læs mere om kurserne her.

På 2. semester skal du begynde din specialisering. Se specialiseringer

SpilTeknologi
Har du programmeringserfaring, og vil du være med til at skabe fremtidens spilteknologier? På SpilTeknologi-sporet får du en solid teoretisk baggrund og praktisk erfaring med programmering og spilteknologier.

Studieforløb på spilteknologi
1. Semester Game Engines
(15 ECTS)
Game Design
(15 ECTS)
2. Semester Game Development
(15 ECTS)
Specialisation Course 1
(7,5 ECTS)
Elective Course
(7,5 ECTS)
3. Semester Specialisation Course 2
(15 ECTS)
Specialisation Module 3
(7,5 ECTS)
Elective Course
(7,5 ECTS)
4. Semester Master Thesis
(30 ECTS)

Det obligatoriske indhold er kategoriseret i 3 kurser:

  • Game Engines (15 ECTS): Fokuserer på programmeringsteknikker, der kan bruges til computerspil, koncentreret om forskningsbaserede undersøgelser.
  • Game Design (15 ECTS): Fokuserer på anvendelse af designforskning på design af computerspil samt design og udvikling af prototyper.
  • Game Development (15 ECTS): Fokuserer på udvikling af innovative produkter, der udvider spilteknologier, ud fra et struktureret og videnskabeligt perspektiv.

Læs mere om kurserne her.

På 2. semester skal du begynde din specialisering. Se specialiseringer

SpilAnalyse
Computerspil kan skabe nye virkeligheder. Nye narrativer, nye rum og nye relationer. På Spilanalyse-sporet får du indsigt i spilproduktion og spils betydning for samfund og mennesker som kulturelle objekter. Samtidig vil du kunne omsætte den teoretiske viden til konkrete målsætninger i erhvervslivet. Spilanalyse er en teoretisk funderet fagretning, som kræver en stærk analytisk sans. 

Studieforløb på spilanalyse
1. Semester Foundations of Play and Games
(15 ECTS)
Game Design
(15 ECTS)
2. Semester Digital Game Theory
(15 ECTS)
Specialisation Course 1
(7,5 ECTS)
Elective Course
(7,5 ECTS)
3. Semester Specialisation Course 2
(15 ECTS)
Specialisation Module 3
(7,5 ECTS)
Elective Course
(7,5 ECTS)
4. Semester Master Thesis
(30 ECTS)

Det obligatoriske indhold er kategoriseret i 3 kurser:

  • Foundations of Play and Games (15 ECTS): Fokuserer på analyse af spil og deres kultur på grundlag af forskningsbaserede undersøgelser.
  • Game Design (15 ECTS): Fokuserer på anvendelse af designforskning på design af computerspil samt design og udvikling af prototyper.
  • Digital Game Theory (15 ECTS): Fokuserer på avanceret analyse af computerspil på et højt akademisk grundlag.

Læs mere om kurserne her.

På 2. semester skal du begynde din specialisering. Se specialiseringer

Valgfrie kurser
Som studerende på kandidatuddannelsen i Spil har du mulighed for at vælge blandt IT-Universitetets udbud af kurser på tværs af linjer og uddannelser, og skræddersy din egen profil. I Kursusoversigten finder du beskrivelser af alle kurser, der udbydes på IT-Universitetet.

Studieordning
Se studieordningen for Spil

Undervisningen

Undervisningen er en variation af forelæsninger, gruppeprojekter og praktiske øvelser, og du bliver undervist af nogle af verdens mest anerkendte eksperter i computerspil, der fortrinsvis kommer fra Center for Computer Games Research.

IT-Universitetet har et tæt samarbejde med erhvervslivet, og uddannelsen er tilrettelagt så du får mulighed for at samarbejde med private virksomheder. På den måde arbejder du altid med aktuelle udfordringer, og du får mulighed for at skabe kontakt til erhvervslivet allerede under studierne.

Som studerende på Spil bliver du del af et dynamisk og opfindsomt miljø, og mange studerende oplever, at studiet bliver en livsstil. Forelæsninger, undervisning og workshops er kun én del af studielivet. Den anden del skaber de studerende selv. Læs mere om Game Events.

Udveksling og udlandsophold

Det kan være både fagligt udviklende og se godt ud på CV’et at læse en del af sin uddannelse på et udenlandsk universitet. IT-Universitetet har udvekslingsaftaler med universiteter rundt omkring i verden, og for studerende med faglighed inden for spiludvikling, spildesign og spilkritik vil vi fremhæve:

Adgangskrav

For at søge om optagelse på IT-Universitetets kandidatuddannelse skal du have:

  • En universitetsbacheloruddannelse, en professionsbacheloruddannelse eller tilsvarende.
  • Søger du det faglige spor SpilTeknologi skal du have en baggrund i datalogi eller tilsvarende.
  • Engelsk på B-niveau

Bemærk, at der er adgangsbegrænsning på kandidatuddannelsen.

 

 
460_dk_kand_games.gif

Find this page Online

http://212.97.130.100/da/Uddannelser/Kandidatuddannelsen/Spil