Digitalt lederskab

»

Som Senior Project Manager arbejder jeg bl.a. med digitalisering af processer, automatisering og data management. Kurset hjalp mig med at flytte mig på strategisiden og gjorde det klart for mig, hvad nye mekanismer og muligheder ved digitalisering betyder for strategiarbejdet. 


- Tidligere kursist og Senior Project Manager ved PrimeServ i MAN

«
Alle virksomheder kan med digitalisering styrke deres leverancer og konkurrenceevne. Digitalisering ændrer ofte virksomhedens produkter, service og forretningsmodel. Det er derfor afgørende at it skaber værdi for virksomheden og fungerer som en vækstdriver frem for en omkostning.

At opnå succes med digitalisering kræver derfor digitalt lederskab, der forbinder it med forretningen på et højt ledelsesmæssigt niveau.

Kurset
Digitalt lederskab handler om dine kompetencer både som leder og som medarbejder. Du får en indsigt i, hvordan virksomheder drives og får en større forståelse for, hvordan digitalisering skaber værdi for forretningen. Det giver en praktisk forståelse af digitaliseringsudfordringerne for virksomheden.

Du får gode solide metoder til at drive it-projekter, men samtidig også en forståelse for de organisatoriske rammer for projekterne blandt andet gennem digital governance og business cases med fokus på gevinstrealisering.

Du bliver også i stand til at vurdere digitaliseringsindsatsen i forhold til ledelsessystemer, forretningsgange, organisation og virksomhedskultur. Det giver dig en forståelse og ikke mindst evnen til at bidrage til virksomheden udvikling af strategi og forretningsområder i en digitaliseret verden.

Samtidig får du terminologi og sprog til at tale forretning med ledelsen om emner som konkurrenceevne, strategi og økonomi samt effektivisering og innovation. Det gør, at du kan gå i effektiv dialog med den øvrige ledelse og topledelse om udviklingsveje, herunder brug af digitalisering som drivkraft.

 

Med kurset opnår du følgende kompetencer:

  • viden om og indsigt i sammenhængen mellem strategisk ledelse og digital ledelse.
  • at bygge bro mellem forretning og digitalisering gennem digitalt lederskab.
  • at anvende modeller til strategisk positionering og strategiudvikling: Trendanalyser, Værdikæder, Porters 5 Forces, Red/Blue ocean, Industry Life Cycle, Growth Matrix Strategy, BCG Growth Share Matrix, Balanced Scorecard og Strategy Maps
  • udarbejdelse af forretningsmodel og value proposition.
  • digital forandringsledelse og kulturforståelse, herunder disruptive forandringer i forretningsmodeller og IT-understøttelse.
  • værdidrevet IT-governance, model for business-case for digitaliseringsprojekter, program- og projektrisikostyring.
  • analyser af CIO’s udfordringer på kort og længere sigt.

 

Tidligere deltagere har fremhævet

Testimonial billede


Tidligere deltagere har blandt andet fremhævet følgende gode ting ved kurset:

  • ”Rigtig god og inspirerende underviser. God deltagerstørrelse!”

  • “God underviser”

  • “Godt at Jimmy (red. underviser på kurset) har eksempler fra sit eget arbejde”

  • “Gerne have mere og måske længere forløb”

  • “Jeg kendte teorierne men diskussionerne + øvelser gav mig noget”

DIG

Kurset henvender sig til nuværende og kommende digitale ledere enten inden for den private eller offentlige sektor. Fx ledere af it-afdelinger, it-konsulenter, digitaliseringschefer, it-projektledere, rådgivere på it-områder, projektansvarlige, projektledere eller lignende.

Jimmy Kevin Pedersen

JKP_2000x1000_2022

Jimmy Kevin Pedersen arbejder som chefkonsulent ved Forsvarsministeriet. 
Han har siden 2006 været ekstern lektor på IT-Universitetet.

Han har over 20 års erhvervserfaring med ledelse og rådgivning inden for en række områder som blandt andet forretningsudvikling, strategiprocesser og effektivisering ved brug af blandt andet lean-metoden i produktionen, service og administration, samt innovation og service operation management. 

CV

Jimmy Kevin Pedersen er uddannet cand.scient. adm. og har tidligere haft konsulent og chefstillinger hos:

  • Partner i konsulentvirksomheden 1stroke
  • Finansministeriet, Digitaliseringsstyrelsen
  • Videnskabsministeriet, IT- og Telestyrelsen
  • Implement A/S
  • COWI/Muusmann Research & Consulting
  • Københavns Kommunes Økonomiforvaltning
  • Teknologisk Institut
  • Ernst & Young Management Consulting

Jimmy Kevin Pedersen kan kontaktes på jimmykevinp@gmail.com


Kursets opbygning

Kurset er opbygget progressivt, så du først lærer at analysere interne og eksterne forhold. Dernæst lærer du om strategiarbejdet og til sidst lærer du at vurdere strategiens sammenhæng til ledelse og forretning. 

Analyse
Først lærer du at analysere konkurrencesituationen og virksomhedens interne og eksterne forhold med udvalgte strategiske analysemodeller. Her arbejder du konkret med metoder og værktøjer til at analysere den nuværende konkurrencesituation. Der bliver lagt stor vægt på analyse og en praktisk forståelse af de digitaliseringsudfordringer, som virksomheder befinder sig i.

Strategi
Herefter lærer du at udvikle forskellige strategiske anbefalinger til at styrke forretningen og vurdere dem i sammenhæng med virksomheders ledelsessystemer, forretningsgange, organisation og virksomhedskultur samt digitaliseringsindsats. Du får metoder til udvikling af forretningsmodeller, hvor digitalisering indgår som en væsentlig drivkraft.

Implementering
Endelig skal forandringerne implementeres. Her bliver du klædt på til at gå i effektiv dialog med virksomhedens øvrige ledelse og topledelse om virksomhedens udviklingsveje, herunder anvendelse af digitalisering som drivkraft. Du får gode solide metoder til at drive it-projekter og får en forståelse for de forretningsmæssige rammer, som projekterne indgår i blandt andet gennem digital governance og business cases med fokus på gevinstrealisering.

Undervisningen

kursist på ITU Professional Courses

Kurset forløber over fire lørdage fra klokken 9-16.30. Undervisningen er en kombination af præsentation, øvelser og gruppearbejde. Ud over det teoretiske og faglige bidrag vil deltagernes egne professionelle erfaringer også blive inddraget i undervisningen.

Alle deltagere får et kursusbevis for at have deltaget på kurset. Der er ingen eksamen.

I denne artikel fortæller underviser på kurset, Jimmy Kevin Pedersen, om business casen som et af it-lederen vigtigste værktøjer.

Business casen er it-lederens vigtigste værktøj


Som it-leder er man brobygger mellem forretning og teknologi. Men mange it-ledere mangler viden om forretningen. Her er business casen er stærkt værktøj, fordi den dækker spændet fra forretningsstrategi og målsætninger over gevinster til forandring og innovativ anvendelse af it.

- Business casen har aldrig været vigtigere, end den er nu. Der er stort fokus på at få noget for pengene og erfaringen viser, at realisering af gevinster netop er det svageste led i fx it-projekter. Med mere fokus på gevinstrealisering vil business casen som værktøj gå fra at være...

Læs hele artiklen her

I denne artikel fortæller underviseren på kurset, Jimmy Kevin Pedersen, hvorfor digitalt lederskab er vigtigt, og hvordan det er med til at styrke forretningen.

Hvordan sikrer man, at digital transformation styrker forretningen?


Alle virksomheder kan med digitalisering styrke deres leverancer og konkurrenceevne. Men med digitalisering ændrer man ofte på både produkter, service og forretningsmodel, hvilket griber dybt ind i virksomhedens værdiskabelse. Hvordan leder man den digitale transformation, så alle disse ændringer vedvarende styrker forretningen?

- For at få det fulde udbytte af en digital transformation skal man som digital leder være forretningskompetent. Man skal både kunne se, hvordan digitalisering virker på forretningen og skaber værdi for virksomheden, men man skal også vide, hvordan man påvirker den forretningsmæssige dagsorden. Det er helt afgørende...

Læs hele artiklen her

Video om en af kursets analysemodeller

Praktisk Info

Tid og sted
Kurset finder sted på IT-Universitetet over fire dage i efteråret 2022:

Fredag d. 28. oktober
Lørdag d. 12. november
Lørdag d. 19. november og
Lørdag d. 26. november

Deltagerbetaling
Der er deltagerbetaling på kurset, som koster 20.000 kroner. Prisen er eksklusiv moms. Du kan søge om gratis deltagelse på kurset via finanskompetencepulje.dk, hvis du er ansat i en virksomhed, der er omfattet af overenskomsten mellem Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finansforbundet.


Adgangskrav og tilmelding
Kurset udløser ikke ECTS-point og knytter sig ikke til IT-Universitetets øvrige uddannelser. Derfor er der heller ingen adgangskrav til kurser under ITU Professional Courses.

Begrænset antal pladser
Der er et begrænset antal pladser på kurset. Pladserne bliver fordelt efter først-til-mølle-princippet.
 

Tilmeld ITU Professional Courses nyhedsbrev

Tilmeld dig ITU Professional Courses nyhedsbrev og få tilsendt relevante nyheder om aktuelle kurser, faglige events og tilbud relateret til ITU professional Courses fremover.

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på afmeldingslinket nederst på de tilsendte nyhedsbreve.

Ønsker du at tilmelde dig ITU’s almene nyhedsbrev og modtage nyheder fra hele universitetet, kan du tilmelde dig her

*ITU indsamler og behandler alene de oplysninger, du selv giver ifm. tilmelding til nyhedsbrevet. Du kan læse ITU's privatlivspolitik her og kontakte vores databeskyttelsesrådgiver (DPO) via dpo@itu.dk, hvis du har nogen spørgsmål til vores registrering og behandling af dine personoplysninger. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til ITU’s håndtering af dine personoplysninger ved at henvende dig her.