Diabetes blev bekæmpet med data
Novo Nordisk, IBM, Deloitte og ETHOS Lab stod bag Datathon for Diabetes på IT-Universitetet den 5.-6. november, hvor 50 studerende gik på jagt efter nye indsigter om folkesygdommen diabetes i offentligt tilgængelige datasæt.
Skrevet 14. november 2016 07:25 af Vibeke Arildsen
Diabetes er en af tidens største sundhedsepidemier. Ifølge International Diabetes Federation (IDF) er 415 millioner mennesker verden over ramt af sygdommen i dag – et antal der kan stige til 642 millioner i 2040. Men måske rummer den enorme mængde offentligt tilgængelige data om patientforløb og faktorer som overvægt, geografi, forbrug og levealder nøglen til at vende udviklingen.
Til Datathon for Diabetes arbejdede studerende fra en række forskellige universiteter og studieretninger intenst med at analysere, visualisere og finde mønstre i dataene for at skabe nye indsigter, der kan være med til at bekæmpe sygdommen.
I alt deltog 50 studerende fordelt på 16 hold, og der var deltagere fra ITU, KU, DTU, AAU og CBS. Holdene undersøgte blandt andet, hvorvidt man kan forudse, hvem der bliver ramt af diabetes, og om der er sammenhæng mellem søvnvaner og diabetes.
Imponerende projekter
Søndag aften kårede et dommerpanel med repræsentanter fra Novo Nordisk, IBM, Deloitte og ITU tre vinderhold. Rachel Douglas-Jones, adjunkt på ITU, repræsenterede ETHOS Labs og ITU i panelet. Hun var imponeret over holdenes projekter:
”Dommerpanelet var imponeret over kvaliteten af det, de studerende havde udviklet på så kort tid. Holdene, der skilte sig ud i konkurrencen, stillede gode spørgsmål og kom med originale perspektiver på denne globale sundhedsudfordring. De gav sig selv lov til at blive overraskede, for eksempel over det faktum, at halvdelen af de, der lider af diabetes, aldrig bliver diagnosticeret. De mest vellykkede projekter undgik solutionisme og anerkendte både mulighederne og begrænsningerne ved deres tilgange”, siger hun.
Novo Nordisk stod bag datathonet, som tidligere er afholdt i en lignende udgave på MIT-universitetet i USA. Derudover var arrangementet sponseret af IBM, Deloitte, ITU og ETHOS Lab på ITU.
Se billeder fra arrangementet nedenfor:
Kate Mulroney fra Novo Nordisk byder velkommen og introducerer diabetes som en global udfordring.
Deltagerne holder frokostpause.
Præsentation ved Team Masiga, studerende fra Digital Innovation & Management på ITU.
KrisLex, et hold ph.d.er fra Bioinformatik på Københavns Universitet, vandt Deloittes pris for ’best insight-driven approach’.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk