Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Metode: ti trin til personaer
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Metode: ti trin til personaer

Metode: ti trin til personaer

Her får du en metode til at udvikle og lancere personas af høj kvalitet, så du kan begynde at skabe produkter, der taler direkte ind i brugernes behov. Metoden er udviklet af Lene Nielsen, som forsker og underviser i personaer.

Uddannelsedesign

Skrevet 19. maj 2016 11:06 af Ninna Gandrup

Trin 1: Finde brugerne
Først skal du afdække, hvilke målgrupper der findes for dit produkt eller service. Det gør du ved at stille en række spørgsmål:

  • Hvem er brugerne?
  • Hvor mange er de?
  • Hvordan bruger de produktet?

Du kan bruge en kvantitativ metode til at indsamle data og afdække brugerne. Det vigtigste i denne fase er at få en god forståelse af målgruppen. Du kan også undersøge den viden, der i forvejen findes om målgruppen internt i virksomheden.

Kursus i Personas og målgrupper

Kurset ruster dig til at planlægge og udføre målgruppeanalyser, omdanne dem til personas og bruge dem i designprocessen. Du får blandt andet svar på, hvordan du finder du målgruppen for en ny hjemmeside, hvordan du bruger personaer og hvilke anbefalinger du kan give afsenderen, udgiveren eller producenten af et produkt. Du kommer til at arbejde med fokus på målgruppen fra problemafdækning over undersøgelsesdesign til analyse og slutter med at beskrive personas.

Læs mere om kurset og tilmeld dig her.

Trin 2: Udarbejde hypotese
Derefter skal du finde forskelle mellem brugerne. Det gør du ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan er brugerne forskellige?

Herefter arbejde du med datamaterialet og finder data for de forskellige grupper. Du navngiver grupperne med et passende navn, så du kan kende dem fra hinanden. Endelig laver du et udkast til en beskrivelse af de forskellige målgruppe. Det er din hypotese.

Trin 3: Verificere
Denne fase handler om at få bekræftet målgrupperne internt i virksomheden, så I har en fælles forståelse af, hvilke målgrupper I arbejder videre med. Det gør du ved at identificere de data, der karakteriserer fx personaer, situationer og scenarier:

  • Data til personaer
    • sympati/antipati
    • indre behov
    • værdier
  • Data til situationer
    • arbejds- og brugsområde
    • arbejds- og brugsbetingelser
  • Data til scenarier
    • arbejdsstrategier og mål
    • informationsstrategier og mål

Du kan bruge en kvalitativ metode til at indsamle data om de forskellige områder og dokumentere det i en rapport, hvis det er nødvendigt.

Formålet med trin tre er at forhindre, at du arbejder ud af en tangent, hvor resten af virksomheden ikke kan genkende målgruppen. Måske opdager du, at du mangler data til at understøtte en hypotese, eller måske stemmer noget data ikke overens med en intern fortælling om en målgruppe. Det er i bund og grund en forhandling, som gerne skulle ende med en fælles forståelse.

Trin 4: Finde mønstre
Fra den data du har nu, skal du så stille dig selv følgende spørgsmål: 

  • Er de første grupperinger rigtige?
  • Skal andre grupper inkluderes?
  • Er alle lige vigtige?

Du kan bruge metoden ”kategorisering” og beskrive kategorierne for at få et bedre overblik. Hvad gør folk forskellige? Hvordan kan man kategorisere det? Måske er det nogle specifikke begreber, der gør, at folk er forskellige.

Nu skal personaerne have liv i forhold til organisationen. Find 10-20 kernesituationer, hvor du fortæller, hvordan en persona interagerer med dit produkt og hvor henne. Hvad vil de opnå? Det er der, designprocessen starter.


Trin 5: Beskrive personaer
Nu er du klar til at beskrive dine personaer. Det gør du ved at svare på følgende spørgsmål i forhold til hver persona:

  • Hvem (navn, alder, billede, beskæftigelse, baggrund)?
  • Hvad er personaens holdning til det produkt/service, du arbejder med?
  • Hvad er personaens strategier til det produkt/service, du arbejder med?
  • Andre relevante informationer?

Du bruger en fortælleteknik til at beskrive personaerne, så de får liv og ikke kun bliver en opremsning af personlighedstræk. Når du er færdig, skulle du gerne have et antal personabeskrivelser med foto.

Trin 6: Definere situationer
Nu skal personaerne have liv i forhold til organisationen. Find 10-20 kernesituationer, hvor du fortæller, hvordan en persona interagerer med dit produkt og hvor henne. Hvad vil de opnå? Det er der, designprocessen starter. Det udløser designidéer, og det giver dig en forståelse for behovet for den enkelte persona. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er behovet for denne persona?
  • I hvilke situationer bruges produktet?

Du kan se efter situationer og behov i de data, du allerede har. Som et resultat ender du med et katalog over situationer og behov – og måske også ideer til nye produkter og design.

Trin 7: Validere og godkende
Nu skal personaerne valideres og bekræftes, så de får større gennemslagskraft. Det er meget sjældent, at personaer ikke bliver godkendt i denne fase. Men der kan være småting, der skal justeres, så organisationen kan genkende personaerne som målgrupper. Fx ”vores brugere drikker ikke rødvin, de går på ølbar”. Find ud af, om der findes personer, som ligner personaerne.

Du kan også indhente kommentarer fra eksperter til dine personasbeskrivelser. 

Trin 8: Udbrede viden
Nu skal resten af organisationen lære dine personaer at kende. Det er vigtigt, at alle der arbejder med målgrupperne har et godt kendskab til personaerne og bruger dem som et redskab i deres produktudvikling og kommunikation. Personaerne bliver nemlig først værdifulde, når resten af organisationen begynder at tænke på dem i udviklingsprocesserne. Hvad gør personaerne, hvor kommer de fra, hvor de går de bagefter, hvad er svært og nemt? Spørg dig selv:

  • Hvordan kan vi dele personaerne med hele virksomheden?

Der er mange måder at dele personaer på: plakater, møder, e-mails, kampagner, events. Det kommer an på, hvad der passer til jeres organisation.

Trin 9: Udarbejde scenarier
Ved at udarbejde scenarier kan du blive klogere på, hvad der sker, når en persona bruger dit produkt, service eller design. Prøv at stille dig selv dette spørgsmål på en række områder og med forskellige personaer som udgangspunkt:

  • Hvad sker der, når personaen bruger produktet i en given situation og med et givent mål?

Du bruger de forskellige personaer, situationer og en fortællende stil til at beskrive scenarierne. Informationerne fra scenarierne kan munde ud i mange forskellige resultater: scenarier, use cases, kravsspecifikationer m.m.

Trin 10: Løbende opdatering
Personaer skal være up to date med virkeligheden og skal opdateres, hvis der er nye situationer, målgrupper, produkter eller informationer. Spørg dig selv:

  • Vil nye informationer ændre på personasbeskrivelserne?

Det kan fx være ny viden fra marketing, brugervenlighedstests, fokusgrupper m.m. Det er en god ide at udnævne en person som ansvarlig for justeringer på det dokument, der samler alle data og alle personasbeskrivelser.

Sådan. Nu er det op til dig.

Interesseret i mere?
Læs om værdien af personas i denne artikel: Når personaer bliver magiske.

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/404