Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Design Thinking styrker innovation
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Design Thinking styrker innovation

Design Thinking styrker innovation

Innovation i virksomheder kan angribes fra mange vinkler, men overordnet handler det om at forstå, hvad udfordringen er, før man forsøger at løse den. Her kan metoden Design Thinking skabe stor værdi, forklarer gæsteprofessor på IT-Universitetet og underviser på kurset Strategisk Innovation, Jose Abdelnour-Nocera.

EfteruddannelseInstitut for Digital Designinnovation

Skrevet 13. juni 2017 06:52 af Ninna Gandrup

Med Design Thinking er tilgangen til innovation fundamentalt anderledes. Her tilgår man innovation med et co-design perspektiv og arbejder i iterative processer.

Jose Abdelnour-Nocera, gæsteprofessor og underviser på IT-Universitetet

- Der findes mange forskellige metoder, teorier og tilgange til innovation. Der er ingen rigtig eller forkert måde, men for at lykkes med innovation kræver det, at du har grundlag for at træffe de rigtige beslutninger. Det hjælper ikke noget at implementere en ny teknologi, hvis problemet er hele forretningsmodellen, forklarer Jose Abdelnour-Nocera, som er gæsteprofessor på IT-Universitetet og underviser på kurset: Strategisk Innovation.

En metode, der giver en bedre forståelse af problemstillingerne er, Design Thinking. Essensen af metoden er at forstå konteksten, så du kan tage kvalificerede valg i forhold til hvilke problemer, du skal adressere og hvilke værktøjer du skal bruge.

Jose Abdelnour-Nocera
José Abdelnour Nocera er lektor i socioteknisk design og gæsteforsker på ITU i enheden Information Management. José kommer fra University of West London, hvor han er leder af Sociotechnical Centre for Innovation and User Experience. Han er formand for UNESCO IFIP TC 13.8 arbejdsgruppe for Interactions Design for International Development samt formand for British Computer Society Sociotechnical Specialist Group. Hans interesser ligger i sociotekniske innovationsaspekter af systemdesign, -udvikling og -brug. Ved at forfølge disse interesser har han været involveret som forsker og konsulent i flere projekter i Storbritannien og i udlandet indenfor områder som mHealth, e-læring, e-handel, e-governance og enterprise resource planning-systemer. Hans nuværende forskning ser på, hvordan it værdi og innovation udvikler sig i udviklingslandene. Dr. Abdelnour-Nocera har en kandidat i socialpsykologi fra Simon Bolivar University, Venezuela, og en ph.d. i Computing fra The Open University, England.

- Med Design Thinking er tilgangen til innovation fundamentalt anderledes. Her tilgår man innovation med et co-design perspektiv og arbejder i iterative processer. Man har ikke et veldefineret problem fra start, men undersøger med brugere, kollegaer og andre interessenter, hvad problemet er, og hvor innovationen kan starte. Det giver et stærkere fundament for selve løsningen og et grundlag for de beslutninger, som skal tages senere i processen som fx hvilken teknologi, man skal anvende, forklarer Jose Abdelnour-Nocera og understreger, at innovation ikke er noget, man gør i ét huk. Det kræver mange iterationer. Det gør Design Thinking til en menneske-orienteret, kreativ, iterativ og praktisk tilgang til innovation.

Nintendo Wii redefinerede computerspilsmarkedet
- Et eksempel fra fortiden er Nintendo Wii, som ikke var et nyt produkt som sådan, men i stedet konkurrerede på et helt nyt marked. Før Nintendo Wii var computerspil for mere hardcore gamere, men med Wii flyttede Nintendo markedet til familier og ældre og gav computerspilsgenren en helt ny mening. Her var teknologien ikke i fokus – konsollen var billig og grafikken var ikke den bedste – men oplevelsen var ny, forklarer Jose Abdelnour-Nocera.

Output er en bedre forståelse af, om det er teknologien, platformen, forretningsmodellen eller noget fjerde, der er problemet og skal ændres, og det har stor indflydelse på den retning, man skal arbejde i.

Jose Abdelnour-Nocera, gæsteprofessor på IT-Universitetet

Et andet eksempel er banker, som har baseret deres innovation på udvikling af deres forhold til kunderne. Nu kan man ikke drive en bank uden online services. Denne type innovation kommer ikke ved systematisk at kortlægge markeder, men har derimod fokus på at give ny mening til eksisterende produkter og services. Derfor handler metoden heller ikke nødvendigvis om at opfinde nyt.

Design Thinking foregår gennem research, og selvom forretning er central, er det ikke det økonomiske, der driver beslutningerne. I stedet for giver brugerne og andre interessenter gennem co-design en forståelse af de problemer, man ønsker at løse og de løsninger, der skal udvikles til at løse dem. Metoden giver derved grundlaget til at træffe de rigtige beslutninger og forstå, hvor innovationen skal finde sted.

- Output er en bedre forståelse af, om det er teknologien, platformen, forretningsmodellen eller noget fjerde, der er problemet og skal ændres, og det har stor indflydelse på den retning, man skal arbejde i. Derved får man en bedre forståelse af på hvilket niveau, man skal arbejde med innovation, og hvad der skal til, fortæller Jose Abdelnour-Nocera.

Design Thinking kan bruges overalt
Innovation handler ikke kun om at udvikle produkter, øge indtjeningen eller øge markedsandelen – det kan også handler om meget mere end det.

- Design Thinking kan bruges til at skabe fornyelser/andet ord næsten alt og kan også bruges til fx at artikulere politiske forandringer eller til at understøtte bæredygtighed, grøn omstilling eller andre agendaer. Google er fx gode til at skabe innovation i kraft af den både deres medarbejder arbejder på. Men det kan også være innovation i form af at bruge bygninger og kontorer på nye måder, som inviterer til nye måder at arbejde.

Sådan kan man arbejde med Design Thinking:
En metode til Design Thinking er ifølge Vijay Kumar professor IIT Institute of Design, Illinois at følge fire forskellige trin, som forløber i en iterativ proces, indtil løsningen er fundet. Trinene skal ikke nødvendigvis følges I en lineær proces og kræver normalt mere end en iteration.

1: Research fase
I Design Thinking tilgår du innovation med co-design. Det vil sige, at du tager afsæt i involverede brugere, kollegaere, samarbejdspartnere eller andre. Typiske aktiviteter associeret med dette stadie er forståelse af nuværende trends, kritiske brugere og interessenter og deres kontekst. Stadiet har fokus på at blive bekendt med virkeligheden og væsenet af det problem, man står overfor.

2: Analysefase
På dette stadie analyseres al data, som er indsamlet i researchstadiet for at komme på gyldige og originale mentale modeller, der vil drive innovation.

Eksempel med SWATCH-ure:
Folks vigtigste syn på armbåndsure og det nuværende marked for de forskellige typer af ure (luksus, tid artefakt, analog, digital).

3: Syntesefase
I denne fase kombineres mentale modeller og integreres i nye koncepter, som vil danne byggestenene til nye muligheder og egentlige løsninger. Uddrag indsigter og vurdér disse nye koncepter i forhold til interessenter og potentielle brugere.

Eksempel med SWATCH-ure: Ure er ikke kun et tidsinstrument, men kan blive et element af mode, som taler til brugerne.

4: Realiseringsfase
Denne fase handler om at omdanne begreberne til konkrete løsninger i form af prototyper med henblik på pilot og test af dem. Derefter følger typisk udformning af strategier og planer for implementering af innovation.

Eksempel med SWATCH-ure: Nyt innovationskoncept med et ur, man kan ændre hver måned. SWATCH flyttede teknologien, som tidligere var associeret med dyre luksusure til et trendy marked med overkommelige priser. Rå form, skitser af uret, type batteri og materiale, som flytter uret fra et traditionelt koncept til et nyt.

Videre læsning:
Kumar, Vijay: 101 design methods: a structured approach for driving innovation in your organization
Keeley, Larry: Ten Types of Innovation: The Discipline of Building Breakthroughs

Kursus: Strategisk innovation

IT-Universitetet udbyder i efteråret 2017 et kursus i Strategisk innovation, som undervises af Jose Abdelnour-Nocera. Kursets emner inkluderer teorier og modeller inden for innovation, identifikation af udviklingsmuligheder, konkurrenceanalyse og strategiudvikling, udvikling af forretningsmodeller, økonomisk værdiforøgelse relateret til design, brug af designmetoder og værktøjer til et bredt spektrum af organisatoriske problemer, samt designs rolle som en aktør inden for social forandring.

Læs mere om kurset her.

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/404