Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Organisationen er den største udfordring for servicedesign
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Organisationen er den største udfordring for servicedesign

Organisationen er den største udfordring for servicedesign

Der er ingen tvivl om at servicedesign er vigtigt, og at en brugerorienteret måde at engagere brugere og kunder på er afgørende for overlevelse, når vi bevæger os ind i en service-drevet økonomi. Men at lykkes med servicedesign kræver ofte både organisatoriske og kulturelle forandringer. Det er en af de største udfordringer for servicedesign.

EfteruddannelseInstitut for Digital Designdigitaliseringinnovationforretning

Skrevet 9. februar 2018 09:49 af Ninna Gandrup

- De fleste organisationer tror, at de kan lave servicedesign i små teams – så kan de sige, at de har adopteret servicedesign. Men hvis du laver rigtig servicedesign har det ikke kun indflydelse på et lille team af dedikerede medarbejdere i en del af organisationen. Det påvirker hele organisationen, siger José Abdelnour Nocera.

Om servicedesign
Servicedesign som felt fokuserer på planlægning, organisering og co-design af materielle og menneskelige komponenter i en service med henblik på at give brugeren en kvalitetsoplevelse i interaktionen med serviceudbyderen. Servicedesign kan bruges i stort set enhver organisation, hvor interne eller eksterne tjenester er en grundlæggende del af driften.

Begrænsninger for servicedesign
Fordi disciplinen er født som en kombination af praksisser fra forskellige områder fx marketing, ledelse, brugerorientret design og deltagende design, så bliver man som servicedesigner nødt til at dække forskellige områder af organisationen – ikke kun de kundeorienterede – når man vil tage ejerskab over en hel brugerrejse. Men i de fleste tilfælde har servicedesigneren kun mulighed for at påvirke nogle af disse aspekter - ikke alle. Dette gør det udfordrende at arbejde med brugerrejser som en helhed.

Brugerrejsen går på tværs af divisioner og afdelinger, men servicedesigneren har ikke altid mulighed for at blive involveret på alle niveauer.

José Abdelnour Nocera er lektor og gæsteforsker på IT-Universitetet

- Brugerrejsen går på tværs af divisioner og afdelinger, men servicedesigneren har ikke altid mulighed for at blive involveret på alle niveauer. Derfor fokuserer de for det meste på de berøringspunkter, som de rent faktisk kan gøre noget ved. De har kun ejerskab over en bestemt sektion, men ikke over andre. De kan for eksempel designe touch points i processen med at sælge ferieoplevelser i en digital portal, men de kan ikke påvirke serviceoplevelsen i de faciliteter, hvor disse ferier finder sted. Dette efterlader dem ofte med forskellige tilladelse til at ændre tingene, men gør det svært at være konsekvent og svært at lykkes, siger José Abdelnour Nocera.

José Abdelnour Nocera
José Abdelnour Nocera er lektor i socioteknisk design og gæsteforsker på ITU på Institutet for Business IT. José kommer fra University of West London, hvor han er leder af Sociotechnical Centre for Innovation and User Experience. Han er formand for UNESCO IFIP TC 13.8 arbejdsgruppe for Interactions Design for International Development samt formand for British Computer Society Sociotechnical Specialist Group. Hans interesser ligger i sociotekniske innovationsaspekter af systemdesign, -udvikling og -brug. Ved at forfølge disse interesser har han været involveret som forsker og konsulent i flere projekter i Storbritannien og i udlandet indenfor områder som mHealth, e-læring, e-handel, e-governance og enterprise resource planning-systemer. Hans nuværende forskning ser på, hvordan it værdi og innovation udvikler sig i udviklingslandene. Dr. Abdelnour-Nocera har en kandidat i socialpsykologi fra Simon Bolivar University, Venezuela, og en ph.d. i Computing fra The Open University, England.

Konfliktende værdier
En af de store udfordringer for servicedesign er organisationen, fordi servicedesign er en tværfaglig disciplin, og designhold har forskellige kapaciteter med forskellig autonomi og handlemuligheder.

Nogle ledere kan se værdien af servicedesign og det at levere et menneskecentreret etos til organisationens ydelser, men det er, hvor organisationens vision og forretningsmodeller ikke er strategisk tilpasset servicedesign, at udfordringerne opstår.

José Abdelnour Nocera er lektor og gæsteforsker på IT-Universitetet

- Nogle ledere kan se værdien af servicedesign og det at levere et menneskecentreret etos til organisationens ydelser, men det er, hvor organisationens vision og forretningsmodeller ikke er strategisk tilpasset servicedesign, at udfordringerne opstår. I disse situationer er det vigtigt hyre designbureauer og eksterne konsulenter, som har et godt blik udefra til at se serviceorganisationen som en sammenhængende eller ikke sammenhængende helhed, siger José Abdelnour Nocera.

Uddannelse og bevidsthed om fokus på brugere og værktøjer til design thinking kan hjælpe organisationen til at være service-centreret snarere end produkt-centreret. Men det kræver ofte en større kulturændring at lykkes.

- Ofte er der modstridende værdier mellem afdelingsledere. En afdelingsleder ønsker at involvere kunden i forhold til servicedesign med fokus på, hvad der skaber værdi for kunden og ideelle touchpoints i brugerrejsen. Men en anden leder kan have et andet forretningsmål, der er drevet af effektiviteten i distribution eller value for money. Disse kulturelle strukturer og forretningsmål kan meget vel være i konflikt med perspektivet for servicedesign og gøre det svært at indføre human-centeredness, siger José Abdelnour Nocera.

For at servicedesign skal være mere end bare skinmanøvre, som konstaterer, at 'vi er inkluderende', og 'vi gør servicedesign', så man tilpasse organisationsstrategi, strukturer og mål og flytte sig fra en produktdrevet strategi til en service-drevet mentalitet.

José Abdelnour Nocera er lektor og gæsteforsker på IT-Universitetet

Tilpas kultur, værdier og vision for at lykkes med servicedesign
En vurdering af, om forretningsmodeller er tilpasset servicestrategier og implementering, er grundlæggende. Udfordringen er, at man som organisation kan arbejde med servicedesign fra forskellige perspektiver og tro, at det man praktiserer er servicedesign. Og for at arbejde med co-design, touch-point og brugercentreret design behøver du ikke at kende til strategi eller forretningsmål.

- For at servicedesign skal være mere end bare skinmanøvre, som konstaterer, at 'vi er inkluderende', og 'vi gør servicedesign', så man tilpasse organisationsstrategi, strukturer og mål og flytte sig fra en produktdrevet strategi til en service-drevet mentalitet. At løse et brugerproblem med en app er ikke en servicedrevet mentalitet. En app kan godt være omdrejningspunkt for en god brugeroplevelse, men servicedesign er mere end det. Det er sammenhængen mellem service og design og styring af menneskelige interaktioner, siger José Abdelnour Nocera og fortsætter:

- Løsningen på disse udfordringer kræver bottom up og top down tilgange til at omfatte en service-drevet mentalitet og implementere den. Det betyder på den ene side at lette kommunikationen hele vejen op fra servicebrugere og gøre dem til medejerne af servicerejsen; og på den anden side at de øverste ledere skal mestre og implementere service- og kundecentriske værdier, som afdelingsledere og nøgleinteressenter kan dele uden at gå på kompromis med deres egne umiddelbare mål på jobbet.

Kursus: Servicedesign

José Abdelnour Nocera underviser på kurset Servicedesign, som introducerer til teorier og praksis inden for servicedesign. Gennem forelæsninger, case studies og workshops præsenterer kurset konceptuelle og operationelle værktøjer til analyse og forbedring af eksisterende services såvel som udvikling af nye services.

Kurset udforsker emner såsom: servicestrategi, journey mapping, serviceinteraktion, service prototyping, forandringsledelse. Efter kurset vil du blandt andet være i stand til at genkende de vigtigste karakteristika ved services, vurdere den sociale, teknologiske og forretningsmæssige kontekst af servicesystemer og udvikle servicekoncepter, brugerscenarier, servicearkitektur og blue prints.

Kurset udbydes ikke mere. Kontakt ITU Efteruddannelse for information om efteruddannelse på IT-Universitetet.


Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/404