Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
1.g’ere fik lynkursus i programmering
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  1.g’ere fik lynkursus i programmering

1.g’ere fik lynkursus i programmering

Fysiktimen blev byttet ud med et crashkursus i kodning af hjemmesider, da to ITU-studerende besøgte 1.D. på Skt. Annæ Gymnasium.

Uddannelsebørn og unge

Skrevet 14. maj 2019 07:42 af Vibeke Arildsen

Det er fredag formiddag i et fysiklokale i Valby. Laura og Sebastian, som til daglig læser Softwareudvikling på IT-Universitetet, har taget pladsen ved katederet og er klar til at guide klassen igennem 1,5 times Coding Class – et lynkursus i programmering for absolutte begyndere.

Coding Classes
  • Coding Classes er et gratis tilbud til gymnasieklasser. To studerende fra IT-Universitetet underviser i 1½ time i en kombination af oplæg og konkrete øvelser.

  • Eleverne får selv lov til at programmere, og når undervisningen er omme, har de lavet deres egen lille hjemmeside.

  • Læs mere og book en Coding Class til din skole.
”Hvor mange af jer ved, hvordan man laver en hjemmeside?” lægger de ud med at spørge klassen. Kun en enkelt forsigtig finger ryger i vejret.

”Man går ind på Wix.com,” lyder svaret.

Og rigtigt nok bugner nettet af steder, hvor man kan lave hjemmesider ud fra forprogrammerede templates. Men i dag skal klassen lære at kode fra bunden i programmeringssprogene HTML og CSS og dermed blive en lille smule klogere på det maskineri, der gemmer sig bagved alle de it-løsninger, de bruger til hverdag.

Eleverne har på forhånd installeret det lille gratis program Atom på deres bærbare computere. Ved hjælp af det skal de i løbet af kun ét modul frembringe deres egen personlige hjemmeside. Efter en kort introduktion til HTML og en række basale koder, er eleverne klar til at gå i gang.

Coding Class.Sebastian og Laura lægger ud med en introduktion til, hvordan internettet fungerer, og basal kodning af hjemmesider.

Koncentrationen sænker sig over lokalet, og krokodillenæb og tuborgklammer begynder at danse henover skærmene. Få minutter senere forvandler koderne sig til hjemmesider med tekst i forskellige farver og skrifttyper og med billeder af kendte fodboldspillere og familiemedlemmer.

For et par elever driller koderne, da de prøver at tilføje sjove GIF’s til deres hjemmesider. Med lidt hjælp fra underviserne lykkes det dog, hvilket udløser stor jubel og high fives.

En mytebuster

IT-Universitetet har taget initiativ til Coding Classes for at nå ud til gymnasieelever, som ellers ikke nødvendigvis stifter bekendtskab med it og programmering i løbet af deres skoletid, fortæller kommunikationschef Camilla Rosengaard.

”Tanken med at møde hele gymnasieklasser er, at her når vi også ud til dem, som overhovedet ikke kan forestille sig, at it er noget for dem, og viser dem, hvad det egentlig er, man kan med it,” siger hun.

”Samtidig er kurset en mytebuster, der afliver nogle af de fordomme, der hersker om it-fagene – at det mest er for drenge, og at det er lidt verdensfjernt og nørdet. Vi viser eleverne, at it er kreativt og skabende, og at man faktisk kan gøre en forskel, når med arbejder med programmering.”

Coding Class. En hjemmeside tager form.

Måske er det netop det kreative element, der fanger denne formiddag hos 1.D., som har musik og matematik som højniveaufag. I hvert fald virker hele klassen opslugt af arbejdet med hjemmesiderne.

Sundt med forståelse for it

For 1.D’s lærer Tabita Winther er dagens Coding Class en god mulighed for at introducere eleverne til, hvordan de programmer, de hele tiden bruger, egentlig fungerer.

Eleverne bruger computerprogrammer hele tiden, men det er også meget sundt at have en lille smule forståelse af, hvad det egentlig er, de gør. Så kan man måske også være mere kritisk både i forhold til at se muligheder og begrænsninger.

Tabita Winther, gymnasielærer, Skt. Annæ Gymnasium

”Eleverne bruger computerprogrammer hele tiden, men det er også meget sundt at have en lille smule forståelse af, hvad det egentlig er, de gør. Så kan man måske også være mere kritisk både i forhold til at se muligheder og begrænsninger,” siger hun.

Derudover sætter hun pris på det udefrakommende indspark til undervisningen.

”Det er fedt med energien, underviserne kom med, og det var fedt at se, at eleverne tog positivt imod det. De var glade og syntes det var sjovt, og gik bare i krig med det.”    

Sjovt og givende

Modulet nærmer sig sin afslutning, og det er tid til at runde af.

”Hvem har lavet en sej hjemmeside, de gerne vil vise frem?” spørger Sebastian, og adskillige hænder ryger til vejrs.

For Emma Strømme var Coding Class en øjenåbner.
En elev fremviser en hjemmeside om den kommende Europa League-finale i fodbold – komplet med billeder, tekst og links. En anden har i anledning af weekenden lavet en festlig hjemmeside med indtil flere dansende animationer. Begge hjemmesider høster store bifald fra klassen.

For Emma Strømme, elev 1.D., har timen været en øjenåbner.

”Det har været megasjovt og spændende. Meget givende. Vi anede ikke, hvad vi skulle forvente. Det er svært, men når man får fat på det, er det ikke så galt. Og så er det sjovt at se, hvordan en hjemmeside er bygget op,” siger hun og vil ikke udelukke, at hun kunne finde på at gå videre med programmering.

”Jeg syntes faktisk, det var sjovt, så det kan godt være, at det skal undersøges.”

Jonathan Ndlovu

Jonathan Ndlovu. 

Har du prøvet at programmere før?
”Ja, jeg var til noget, der hed Coding Pirates, for et par år siden, men ellers ikke.”

Hvad syntes du om undervisningen i dag?
”Det var rigtig sjovt. Jeg havde ikke tænkt, at det var noget, jeg skulle gøre mig i, men efter at have hørt, hvordan det ikke kun handler om at sidde og skrive på en computer, er det noget jeg har fået øjnene op for. Specielt fangede det mig, at man også kan lave noget med design.” 

Kunne du finde på at arbejde videre med programmering?
”Helt sikkert. Det kunne være sjovt at tage op som en hobby.”

Emil Skaarup

Emil Skaarup. 

Har du prøvet at programmere før?
”Jeg havde en LEGO-maskine engang, som man skulle programmere lidt til, men ikke noget rigtigt.”

Hvad syntes du om undervisningen i dag?
”Det var meget sjovt at prøve. Det var lidt som forventet – at der er nogle regler, man skal følge.”

Kunne du finde på at arbejde videre med programmering?
”Det tror jeg ikke. Jeg synes det er interessant, men jeg tror, jeg vil være bedre i andre dele af processen end programmeringen. Jeg vil hellere være den, der siger til nogle andre, hvordan det skal hænge sammen.”

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/404