Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
    • For gymnasieelever
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent Hus
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
1.g’ere fik lynkursus i programmering
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  1.g’ere fik lynkursus i programmering

1.g’ere fik lynkursus i programmering

Fysiktimen blev byttet ud med et crashkursus i kodning af hjemmesider, da to ITU-studerende besøgte 1.D. på Skt. Annæ Gymnasium.

Uddannelsebørn og unge

Skrevet 14. maj 2019 07:42 af Vibeke Arildsen

Det er fredag formiddag i et fysiklokale i Valby. Laura og Sebastian, som til daglig læser Softwareudvikling på IT-Universitetet, har taget pladsen ved katederet og er klar til at guide klassen igennem 1,5 times Coding Class – et lynkursus i programmering for absolutte begyndere.

Coding Classes
  • Coding Classes er et gratis tilbud til gymnasieklasser. To studerende fra IT-Universitetet underviser i 1½ time i en kombination af oplæg og konkrete øvelser.

  • Eleverne får selv lov til at programmere, og når undervisningen er omme, har de lavet deres egen lille hjemmeside.

  • Læs mere og book en Coding Class til din skole.
”Hvor mange af jer ved, hvordan man laver en hjemmeside?” lægger de ud med at spørge klassen. Kun en enkelt forsigtig finger ryger i vejret.

”Man går ind på Wix.com,” lyder svaret.

Og rigtigt nok bugner nettet af steder, hvor man kan lave hjemmesider ud fra forprogrammerede templates. Men i dag skal klassen lære at kode fra bunden i programmeringssprogene HTML og CSS og dermed blive en lille smule klogere på det maskineri, der gemmer sig bagved alle de it-løsninger, de bruger til hverdag.

Eleverne har på forhånd installeret det lille gratis program Atom på deres bærbare computere. Ved hjælp af det skal de i løbet af kun ét modul frembringe deres egen personlige hjemmeside. Efter en kort introduktion til HTML og en række basale koder, er eleverne klar til at gå i gang.

Coding Class.Sebastian og Laura lægger ud med en introduktion til, hvordan internettet fungerer, og basal kodning af hjemmesider.

Koncentrationen sænker sig over lokalet, og krokodillenæb og tuborgklammer begynder at danse henover skærmene. Få minutter senere forvandler koderne sig til hjemmesider med tekst i forskellige farver og skrifttyper og med billeder af kendte fodboldspillere og familiemedlemmer.

For et par elever driller koderne, da de prøver at tilføje sjove GIF’s til deres hjemmesider. Med lidt hjælp fra underviserne lykkes det dog, hvilket udløser stor jubel og high fives.

En mytebuster

IT-Universitetet har taget initiativ til Coding Classes for at nå ud til gymnasieelever, som ellers ikke nødvendigvis stifter bekendtskab med it og programmering i løbet af deres skoletid, fortæller kommunikationschef Camilla Rosengaard.

”Tanken med at møde hele gymnasieklasser er, at her når vi også ud til dem, som overhovedet ikke kan forestille sig, at it er noget for dem, og viser dem, hvad det egentlig er, man kan med it,” siger hun.

”Samtidig er kurset en mytebuster, der afliver nogle af de fordomme, der hersker om it-fagene – at det mest er for drenge, og at det er lidt verdensfjernt og nørdet. Vi viser eleverne, at it er kreativt og skabende, og at man faktisk kan gøre en forskel, når med arbejder med programmering.”

Coding Class. En hjemmeside tager form.

Måske er det netop det kreative element, der fanger denne formiddag hos 1.D., som har musik og matematik som højniveaufag. I hvert fald virker hele klassen opslugt af arbejdet med hjemmesiderne.

Sundt med forståelse for it

For 1.D’s lærer Tabita Winther er dagens Coding Class en god mulighed for at introducere eleverne til, hvordan de programmer, de hele tiden bruger, egentlig fungerer.

»

Eleverne bruger computerprogrammer hele tiden, men det er også meget sundt at have en lille smule forståelse af, hvad det egentlig er, de gør. Så kan man måske også være mere kritisk både i forhold til at se muligheder og begrænsninger.

Tabita Winther, gymnasielærer, Skt. Annæ Gymnasium

«
”Eleverne bruger computerprogrammer hele tiden, men det er også meget sundt at have en lille smule forståelse af, hvad det egentlig er, de gør. Så kan man måske også være mere kritisk både i forhold til at se muligheder og begrænsninger,” siger hun.

Derudover sætter hun pris på det udefrakommende indspark til undervisningen.

”Det er fedt med energien, underviserne kom med, og det var fedt at se, at eleverne tog positivt imod det. De var glade og syntes det var sjovt, og gik bare i krig med det.”    

Sjovt og givende

Modulet nærmer sig sin afslutning, og det er tid til at runde af.

”Hvem har lavet en sej hjemmeside, de gerne vil vise frem?” spørger Sebastian, og adskillige hænder ryger til vejrs.

For Emma Strømme var Coding Class en øjenåbner.
En elev fremviser en hjemmeside om den kommende Europa League-finale i fodbold – komplet med billeder, tekst og links. En anden har i anledning af weekenden lavet en festlig hjemmeside med indtil flere dansende animationer. Begge hjemmesider høster store bifald fra klassen.

For Emma Strømme, elev 1.D., har timen været en øjenåbner.

”Det har været megasjovt og spændende. Meget givende. Vi anede ikke, hvad vi skulle forvente. Det er svært, men når man får fat på det, er det ikke så galt. Og så er det sjovt at se, hvordan en hjemmeside er bygget op,” siger hun og vil ikke udelukke, at hun kunne finde på at gå videre med programmering.

”Jeg syntes faktisk, det var sjovt, så det kan godt være, at det skal undersøges.”

Jonathan Ndlovu

Jonathan Ndlovu. 

Har du prøvet at programmere før?
”Ja, jeg var til noget, der hed Coding Pirates, for et par år siden, men ellers ikke.”

Hvad syntes du om undervisningen i dag?
”Det var rigtig sjovt. Jeg havde ikke tænkt, at det var noget, jeg skulle gøre mig i, men efter at have hørt, hvordan det ikke kun handler om at sidde og skrive på en computer, er det noget jeg har fået øjnene op for. Specielt fangede det mig, at man også kan lave noget med design.” 

Kunne du finde på at arbejde videre med programmering?
”Helt sikkert. Det kunne være sjovt at tage op som en hobby.”

Emil Skaarup

Emil Skaarup. 

Har du prøvet at programmere før?
”Jeg havde en LEGO-maskine engang, som man skulle programmere lidt til, men ikke noget rigtigt.”

Hvad syntes du om undervisningen i dag?
”Det var meget sjovt at prøve. Det var lidt som forventet – at der er nogle regler, man skal følge.”

Kunne du finde på at arbejde videre med programmering?
”Det tror jeg ikke. Jeg synes det er interessant, men jeg tror, jeg vil være bedre i andre dele af processen end programmeringen. Jeg vil hellere være den, der siger til nogle andre, hvordan det skal hænge sammen.”

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

Tiltrædelsesforelæsning: Hvordan undgår man IT-skandaler?

8. august 2022

Villum Kann Rasmussen-professor Bent Flyvbjerg har dedikeret sin karriere til at kortlægge megaprojekters anatomi. Ved sin tiltrædelsesforelæsning på IT-Universitetet d. 9. september vil han forklare, hvorfor IT-projekter slår fejl, og hvordan vi kan undgå det.

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

Flere kvinder end nogensinde før optaget på IT-Universitetets uddannelser

27. juli 2022

I dag udsender IT-Universitetet pladstilbud til håbefulde ansøgere, og i år er universitetet endnu en gang med til at udjævne kønskløften på it-området.

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

Stor søgning til færre pladser på IT-Universitetet

5. juli 2022

Igen i år er der stor interesse for IT-Universitetets uddannelser. Ansøgerne kommer dog i år til at kæmpe om endnu færre pladser end sidste år.

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://owa.itu.dk/