Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  ”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

”Hvis man vil lykkes med digitale løsninger, er det afgørende at tage kundens perspektiv.”

Digitalisering bliver ofte set som løsningen, hvis man både vil effektivisere og samtidig yde digital service for sine kunder. Men at lykkes med digitalisering kræver, at de digitale løsninger giver værdi for kunden. Ellers ringer kunder i stedet til kundeservice.

forretningdigitaliseringEfteruddannelse

Skrevet 18. december 2020 08:46 af Ninna Gandrup

- Man glemmer det tit, når man sidder med sine egne ting. At se det hele ude fra. Man skal holde kunden i hånden hele vejen fra de oplever et behov, udfylder en formular og får løst deres opgave online. Hvis ikke kunden føler, at det er nemt, så gider de ikke at bruge de digitale løsninger. Så ringer de til kundeservice for at få løst problemet, fortæller Sunrid Funding Johansen, som er salgs- og markedsspecialist hos Forsyning Helsingør.

Hvis ikke kunden føler, at det er nemt, så gider de ikke at bruge de digitale løsninger. Så ringer de til kundeservice for at få løst problemet.

Sunrid Funding Johansen

 Forsyning Helsingør leverer el, vand og varme samt håndterer affald og spildevand for næsten 30.000 husstande og et antal virksomheder i Helsingør Kommune. Med så mange kunder er Forsyning Helsingør afhængige af, at brugerne kan få løst deres udfordringer på websiden. Men når kunden giver op på de digitale løsninger, opstår problemerne. 

Hvordan fokuserer man ressourcer de rigtige steder
Borgere og virksomheder i Helsingør Kommune kan via Forsyning Helsingørs hjemmeside betjene sig selv ved blandt andet at se deres regninger, ændre deres profil samt ændre deres betalingsoplysninger. De kan også se deres forbrug på vand og varme, melde flytning osv. Under affald kan de se alle afhentningstider, bestille storskrald/haveaffald samt anmelde uafhentet affald. Endelig kan de tilmelde sig sms-service og få besked inden afhentning.

- Vores kunder kan faktisk betjene sig selv med mange ting på vores selvbetjeningsside. En af vores store udfordringer har været vores egen adfærd. Vi har hjulpet vores kunder rigtigt meget over telefonen. Det er dog meget ressourcetungt, fordi vi ender med at udføre opgaverne for kunderne, hvor de kunne have betjent sig selv.  Der vil altid være opgaver, som kræver hjælp fra Kundeservice, og derfor er det helt afgørende, at vi fokuserer på at bruge vores ressourcer, der hvor de giver mest værdi, fortæller Sunrid Funding Johansen. 

En af vores store udfordringer har været vores egen adfærd. Vi har hjulpet vores kunder rigtigt meget over telefonen. Det er dog meget ressourcetungt, fordi vi ender med at udføre opgaverne for kunderne, hvor de kunne have betjent sig selv

Sunrid Funding Johansen

 

Dertil kommer, at Forsyning Helsingør bruger mange eksterne platforme, som er integreret på hjemmesiden. Det betyder, at kunden ikke kun har et log-on til alle platforme, hvilket komplicerer kundeoplevelsen yderligere: 

- Kunderne bliver mere digitale og forventer et nemt og intuitivt online-univers. Derfor har vi arbejdet på at simplificere log-on processen, så den bliver nem og forståelig, fordi det har stor betydning for kundernes brug af de digitale løsninger. 

Digitalisering stiller krav til organisationen
Alle ved, at selvbetjening også er effektivisering. Men det er ikke alle, der tænker over, at det stiller høje krav til hele organisationen, hvis man vil lykkes med de digitale løsninger. 

- For eksempel kræver det, at kundeservicemedarbejderen med kunden i røret finder ud af, hvad der konkret skal ændres i kundeoplevelsen, så resten af organisationen kan løfte og prioritere netop de tiltag, der er vigtigst set fra kundens perspektiv. Her har vi fokus på at få udviklet vores sider på de eksterne platforme, så de bliver tilpasset vores og kundernes behov. Det stiller krav til, at vi sætter os grundigt ind i de eksterne systemer og deres muligheder. Men det kræver også, at kundeservicemedarbejderne udfordrer de store systemer og stiller krav. I en hektisk hverdag kan det være en udfordring, og derfor skal vi være bedre til at indføre processer, der samler op på input fra kunderne og inddrage dem i brugerrejsen, fortæller Sunrid Funding Johansen.

At være 100 procent kundeorienteret
Men at være kundeorienteret i de digitale løsninger, er nemmere sagt end gjort.

- Når man bliver tvunget til at fuldstændig at droppe alt andet og udelukkende tænke på, hvad der skaber værdi for kunden, så går det op for en, hvor mange forskellige scenarier, man faktisk er nødt til at indtænke for at designe en løsning, der reelt har kunden i centrum, fortæller Sunrid Funding Johansen. 

Ofte er organisationer hæmmet af begrænsninger, der gør, at man ikke kun har kunden i centrum, men også ofte tænker over, hvad der kan lade sig gøre, hvordan det kan lade sig gøre, og hvilke omkostninger og ressourcer det kræver. 

- Derfor er det vigtigt at have et mål og en langsigtet strategi, så vi i hverdagen kan være med til at holde fokus og være målrettet. Det kan dog være udfordrende i en hektisk hverdag, og man kan have en tendens at ændre tingene, så det hjælper i forhold til en udfordring her og nu. Det kan i det lange løb være med til at forvirre kunden endnu mere og i sidste ende gøre, at fokus og strategien ikke overholdes, uddyber Sunrid Funding Johansen og fortsætter:

- Hvis man skræller det af lag for lag og til sidst kun ser på kundens ønske og behov, så er det faktisk næsten overvældende, hvad det kræver, hvis man vil være 100 procent orienteret mod det, der skaber værdi for kunden. Man kan ikke bare lave en løsning, cutte forbindelsen og vaske sine hænder. Opgaven slutter ikke der. Der er nødt til at være en tråd hele vejen på tværs af forskellige kanaler, så kunden oplever en sammenhæng fra første besøg på websiden, til de tilfredse forlader vores digitale løsninger. Det må ikke være nemmere at ringe til en kundecentermedarbejder end selv at gøre det online. Så har vi fejlet, og så kommer de ikke igen, hvilket jo er hele pointen. 

Kommunikation er afgørende
En konkret øjenåbner for Sunrid Funding Johansen var bevidstheden om den måde, Forsyning Helsingør kommunikerer til kunderne på. I den sammenhæng er det vigtigt at skrive tekster, forklaringer og guides ud fra kundens perspektiv. Her handler det om at finde den formulering, der har indvirkning på brugerens handlinger. 

- Det er en kunst mellem ikke at overinformere eller underinformere. Vi er nødt til at gå mere ydmygt til opgaven og være forklarende og høflige i stedet at kommunikere med løftet pegefinger eller en belærende tone. Formuleringerne bliver ikke desto mindre afgørende, når vi ikke fysisk kan se eller høre kunden og fornemme, om de har forstået, hvad de skal foretage sig. Særligt, når vi i virkeligheden er dybt afhængige af, at kunden forstår vores løsning for at lykkes med digitaliseringen, forklarer Sunrid Funding Johansen. 

Således er kundeorienteret digitalisering en kompleks opgave for hele organisationen, der strækker sig fra det strategiske niveau til den enkelte formulering og interaktion med den individuelle kunde for at opfylde dennes behov. 

Om kurset: Kundeforståelse og kundepleje - i en digital verden

På kurset blev Sunrid Funding Johansen udfordret på sit eksisterende syn på kundeforståelse. Hun fik indblik i, hvordan man kan arbejde målrettet med kundeoplevelser og vurdere de eksisterende løsninger fra kundens perspektiv. For Sunrid Funding Johansen resulterede kurset i en miniplan for, hvordan arbejdet med digitale løsninger kan fortsætte – med kunden i centrum.

Kurset giver dig værktøjer til at opnå en dybere forståelse for kunder. Du får overblik over forskelle og ligheder i kundetyper, deres ønsker og behov, og du lærer, hvordan man imødekommer forskellene i en verden, hvor de digitale selvbetjeningsværktøjer er stort set ens for alle. For at få overblik over kunderejsen fra kundens side, får du en model, som omfatter alle berøringspunkter både online og i den fysiske verden. Det giver dig en bedre forståelse for, hvordan du møder kunden gennem forskellige kommunikationskanaler og virkemidler, samt hvilke der virker hvornår og til hvad. På den måde får du indsigt i, hvad der er vigtigst for kunderne (prioritering), og hvordan du handler på forståelsen. 

Læs mere om kurset Kundeforståelse og kundepleje - i en digital verden her.

 

Sunrid Funding Johansen tog kurset i en digital udgave, som blev lanceret under restriktioner i foråret 2020. Kurset har siden med stor succes været udbudt i et digitalt læringsrum og udbydes også i foråret 2021.


Læs mere om det digitale kursus i Kundeforståelse og kundepleje - i en digital verden her.




Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/404