Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig

Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig

IT-Universitetets brobygningsinitiativ Coding Classes har til formål at introducere gymnasieelever for programmering, aflive myter om it-uddannelse og fungere som karrierelæring. Vi var med, da ITU’s Coding Class-undervisere rykkede ud på Sukkertoppen Gymnasium i København for at lære eleverne at kode deres egne hjemmesider.

UddannelseOm ITUprogrammeringssprogkarriere

Skrevet 30. september 2021 11:49 af Theis Duelund Jensen

”Hvordan er det nu…?” mumler en af drengene fra lambda-klassen på Sukkertoppen Gymnasium. Han sidder lænet ind over sin bærbare computer, blikket stift rettet mod det, der foregår på skærmen, mens han forsigtigt afprøver forskellige varianter af koden, han er i gang med at skrive. Til sidst toner en grøn baggrund frem i hans browser med overskriften ”Velkommen til Lambda” i blå versaler.

Hvad er Coding Classes?
  • Coding Classes er et gratis tilbud til gymnasieklasser. To studerende fra IT-Universitetet underviser i 1½ time i en kombination af oplæg og konkrete øvelser.

  • Eleverne får selv lov til at programmere, og når undervisningen er omme, har de lavet deres egen lille hjemmeside.

  • Læs mere og book en Coding Class til din skole.
”Der var den!” siger han og smiler til sin sidemand, der kæmper med samme udfordring.

Eleverne i lambda, der går på første år på Sukkertoppen Gymnasium, er i gang med et Coding Class-forløb, hvor de på halvanden time lærer at bygge en hjemmeside fra bunden. Forløbet er et blandt flere gymnasierettede undervisningstilbud arrangeret af IT-Universitetet i København. Formålet er at give de unge mennesker indsigt i teknologiens verden, aflive myter om programmering og gøre eleverne interesserede i at læse et it-fag på universitetsniveau.

Unge underviser unge
Dagens Coding Class afholdes på gymnasiets tredje sal, hvor man gennem store vinduespartier har udsigt over det solbeskinnede banelegeme ved Ny Ellebjerg St. Lambdas klasselokale er tætpakket med rækker af borde og stole, forlængerledninger til stikdåser slynger sig op af bordbenene, og eleverne sludrer, hakker løs på tasterne, griner af hinandens hjemmesider og rækker hænder i vejret, når de har brug for hjælp.

Helle Friis, der står foran tavlen, finder et nyt slide frem på computeren. Hun og Ellen-Sofie Christensen, der også er med i dag, er del af holdet af ITU-studerende, som underviser i programmering til Coding Class. De læser begge to softwareudvikling på femte semester, og de har begge fundet vej til programmering og en it-uddannelse via IT-Universitetets brobygningsarrangementer.

”Nu skal vi til at style vores hjemmesider. Det gør vi ved at kode med CSS. Det er dét, der får en hjemmeside til at se sej ud,” siger Helle Friis, mens Ellen Sofie Christensen skifter slide på lærredet, så eleverne har nogle enkelte programmeringsparametre at gå ud fra.

Elever i klassen

Midt i lokalet sidder Victoria og Sille. De har indtil videre haft held med at konstruere deres hjemmesider via HTML-sprogets fundamentale byggeklodser, men nu driller CSS-kodningen.

”Jeg blev overrasket over, hvor sjovt det er. Jeg troede egentlig ikke, det var noget for mig,” siger Victoria. Sille stemmer i og tilføjer, at det især er tilfredsstillende at se resultatet af sit arbejde tone frem på skærmen, så snart man opdaterer browseren. Hun er interesseret i hjemmeside-design, men har kun erfaring fra skolen med blokprogrammering, hvor man som navnet antyder programmerer med forkodede elementer.

”Lige den her del med CSS og design kunne jeg godt finde på at bruge tid på derhjemme,” siger hun.

Ellen Sofie Christensen når frem til pigernes bord, kaster et blik på skærmen og finder problemet. CSS-filen har fået en forkert endelse. Fejlen rettes, og Victorias hjemmeside prydet af cupcakes dukker atter op i browservinduet.

Gør op med fordomme
Ifølge Ellen Sofie Christensen er det vigtigt at komme fordommene og myterne om programmering og it-uddannelse til livs. ”Jeg gik selv på stx og var interesseret i samfundsfag. Jeg brød mig ikke særligt meget om matematik. Så deltog jeg i et Coding Café-arrangement på ITU sammen med en masse andre piger, hvor jeg indså, at man hverken behøver at være matematik- eller programmeringsekspert for at søge ind på en it-uddannelse,” siger hun og tilføjer, at der altså er masser af unge kvinder, der studerer på ITU.

Coding Class sætter elevernes digitale skaberkompetencer i spil, fordi de får indblik i og konkret erfaring med it.

Anders Thesbjerg, lektor

Ved siden af Victoria og Sille sidder Omar og Matthias. De er begge interesserede i at læse Computer Science, når de om kort tid skal vælge studieretning for resten af deres gymnasieuddannelse. Matthias ved allerede, at han vil være spiludvikler, mens Omar i første omgang gerne vil lære mere om programmering generelt:

”Det er rigtig spændende at prøve kræfter med at kode,” siger han. ”Jeg har kun prøvet blokprogrammering, og når jeg ser videoer af folk, der koder, ser det altid kompliceret ud. Koden ligner volapyk, men nu kan jeg godt se, at det egentlig er simpelt og logisk bygget op.”

”Det er et spændende forløb,” tilføjer Matthias. ”Det foregår på et niveau, hvor alle kan være med.”

Et frisk pust
Spørger man adjunkt Anders Thesbjerg, der underviser i Informatik og Digitalt Design og Udvikling på Sukkertoppen Gymnasium, er der god grund til at benytte sig af Coding Class-tilbuddet ude på gymnasierne. Han har inviteret ITU’s Coding Class-undervisere ud til forløb med klasser på Sukkertoppen før, fordi Coding Class kan noget andet end den traditionelle undervisning:

”Det er et frisk pust for eleverne, fordi underviserne er tættere på dem aldersmæssigt og mere i øjenhøjde. Samtidigt er kurset designet til at give dem en succesoplevelse på 90 minutter i kraft af lynintroduktionen til programmering og den efterfølgende hjemmesideudarbejdelse,” siger Anders Thesbjerg.

Han fremhæver også, at Coding Class-formatets kompakthed gør det let at hive ind i undervisningen – enten som selvstændig komponent, der opfylder kravet om it på skemaet, eller som et led i et større tema om teknologi og it – og at det med fordel kan afvikles, inden eleverne skal vælge studieretning.

Elev viser hjemmeside på sin skærm

”Coding Class sætter elevernes digitale skaberkompetencer i spil, fordi de får indblik i og konkret erfaring med it. I undervisningen vil vi gerne italesætte it som noget, der bor i alle fag – ikke bare i it-faget. De af eleverne, der ikke har erfaring med programmering, får en positiv førstegangsoplevelse, der kan åbne deres øjne for værdien af at have it-egenskaber – også selvom man måske ikke vil være datalog.”

Da dagens lektion er nået til vejs ende og Helle Friis og Ellen Sofie Christensen har quizzet eleverne i det, de har lært om programmering, bryder klassen op til frikvarter. Der snakkes om planer for ugen, der grines højt, og der findes mad og drikkevarer frem fra tasker og poser. Nogle forsvinder ned i kantinen, mens andre bliver siddende i lokalet foran deres åbne computere og koder videre på de hjemmesider, de lige har fået værktøjerne til at skabe.

Mere information

Dorthe Roslev Bukh, projektleder, +45 72 18 51 46, dobu@itu.dk 

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/404