Spilstrategier gør it-systemer mere robuste
Troels Bjerre Lund er teoretisk datalog og specialist i udvikle algoritmer, der med inspiration fra økonomisk teori gør digitale systemer mere robuste overfor strategiske brugere.
Skrevet 24. oktober 2016 10:04 af Vibeke Arildsen
Hvad forsker du i lige nu?
I dag er vi afhængige af forskellige it-systemer, som ikke altid tager højde for, at brugerne gør, hvad der er bedst for dem selv, og ikke nødvendigvis hvad der er bedst for systemet – med andre ord at brugerne opfører sig strategisk. Strategisk opførsel kan få selv enkle systemer til at bryde sammen eller ikke virke efter hensigten, og det problem bliver kun værre, efterhånden som flere og flere af ”brugerne” faktisk er computerprogrammer, ikke mennesker. Jeg forsker blandt andet i, hvordan man kan designe systemer, hvor ingen har fordel af at afvige fra den opførsel, designerne ønsker.
Et eksempel fra den virkelige verden kunne være et it-system til at lave en vagtplan for billetkontrollører, som med så få ressourcer som muligt skal gøre, at det ikke kan betale sig for togpassagererne at køre uden billet. Vagtplanen er i dette eksempel et system, som passagererne opfører sig strategisk i forhold til. En god vagtplan vil være én, der motiverer passagererne til at købe billet, fordi de vurderer, at sandsynligheden for at møde en kontrollør er stor nok. Jo bedre algoritmer vi har til at beregne gode spilstrategier, jo mere komplekse systemer kan vi analysere og optimere på.
Hvad har du fundet ud af indtil videre?
Min ekspertise er især indenfor beregning af specielt robuste strategier, hvor man prøver at tage højde for eventuelle svagheder hos de andre deltagere. Man har længe kendt til algoritmer til at beregne en strategi, der garanterer, at jeg klarer mig bedst muligt, hvis modparten spiller den optimale modstrategi. Men jeg har fundet på flere nye måder til effektivt at beregne strategier på, hvor jeg kan vinde, hvis modparten ikke spiller sit allerbedste, men som samtidig beskytter mig, hvis modparten spiller den optimalt. Hvis man skal sætte et billede på, er det en løsning, hvor man både bærer et skjold og et sværd. Indtil nu har man ikke vidst, hvordan man kunne beregne en sådan strategi – det har været enten skjold eller sværd.
Hvad er det mest spændende ved dit felt?
Det er, at man med relativ enkel matematik kan man opnå strategier, som når udover hvad vi som mennesker kan tænke os til. Et simpelt stykke matematik kan f.eks. blive tryllet om til brillant pokerspil, hvor avancerede teknikker som bluff og slow-playing opstår helt af sig selv. Intelligent opførsel kan opstå ud fra relativt simple definitioner.
Troels Bjerre Lund, lektor, telefon +45 7218 5142, email trbj@itu.dk
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk