Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Åbent Hus 2022
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Spørg en studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Besøg ITU
    • Studerende for en dag
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Gymnasiebesøg
    • Studiepraktik i uge 43
    • Åbent Hus
    • Få besøg af ITU
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg IT-Universitetet
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Se alle kurser
    • Kontakt
    • Korte kurser:
      ITU Professional Courses

    • Om ITU Professional Courses
    • Kommende kurser
    • Tidligere kurser og forløb
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Mød vores undervisere
    • Finansiering
    • Kontakt
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Find en forsker
    • Faculty Search
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Kandidatportrætter
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
    • Startup historier
  • Om ITU
    • Stillinger
    • Presse
    • ITU Alumni
    • Nyheder
    • Events
    • Kontakt
    • Om ITU
  • ENG
Alle kan og bør lære teknologiens sprog
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Alle kan og bør lære teknologiens sprog

Alle kan og bør lære teknologiens sprog

Med en stigende digitaliseringen af samfundet er det afgørende, at fagligheden fra økonomer, jurister, skolelærere, biologer, humanister og sagsbehandlere inddrages i udviklingen af it. Kun derved kan man sikre, at løsningerne passer til og værdi for medarbejdere og brugere, og kun derved kan man for alvor skabe innovation. Til gengæld kræver det, at de faglige medarbejdere har en forståelse for it, teknologi og programmering.

Claus BrabrandEfteruddannelseinnovationalgoritmerkunstig intelligens

Skrevet 16. april 2018 07:52 af Ninna Gandrup

»

Mange steder sidder faglige personer i periferien af udviklingsprocesserne, hvilket betyder, at man ikke får udviklet systemer, der passer til medarbejdere og brugere, men også at man går glip af helt nye måder at anvende teknologi på, som kun faglige personer kan se.

Claus Brabrand, forsker og lektor på IT-Universitetet

«
Teknologi kan skabe produktivitetsforøgelse, konkurrencefordele og give adgang til nye markeder, men overalt møder teknologien en faglighed, som den skal smelte sammen med. Det kan være udsendelse af breve i kommunen, der bliver digitaliseret. Det kan være forudsigelsesmodeller eller risici ved kreditvurderinger, der bliver beregnet ved brug af kunstig intelligens. Eller det kan være gennemlæsning af fortrolighedsaftaler, som håndteres langt hurtigere og mere præcist og diskret ved automatisering.

- Du kan sagtens være en rigtig god økonom uden at vide, hvordan du kan tænke teknologi ind i dit daglige arbejde. Eller du kan være sagsbehandler i en kommune, hvor arbejdsgangene skal digitaliseres uden at vide, hvordan du kan involveres. Mange steder sidder faglige personer i periferien af udviklingsprocesserne, hvilket betyder, at man ikke får udviklet systemer, der passer til medarbejdere og brugere, men også at man går glip af helt nye måder at anvende teknologi på, som kun faglige personer kan se, siger Claus Brabrand, der er forsker og lektor på IT-Universitetet og underviser på kurset: Introduktion til programmering/kodning og it-tankegang.

Claus Brabrand

Claus Brabrand er lektor (Associate Professor) ved IT-Universitetet i København samt leder af forskningsgruppen SQUARE (Software Quality Research Group) og har en Ph.D. (fra Aarhus Universitet, 2003) i design, analyse, implementering af programmeringssprog til internettet. Claus har næsten 15 års erfaring med undervisning i programmering på forskellige universiteter i Danmark med et specielt fokus på undervisning af studerende der ikke nødvendigvis kan programmere i forvejen. Claus Brabrand er desuden forfatter og instruktør til den internationalt anerkendte og prisbelønnede kortfilm om undervisning og læring: "Teaching Teaching & Understanding Understanding".

Claus er ekspert på programmering på internettet; han har publiceret på adskillige internationale konferencer samt i internationale tidsskrifter. Derudover har han arbejdet med netop disse emner hos både IBM Research i New York, det franske forskningscenter INRIA, det danske forskningscenter BRICS i Aarhus samt mere end ti år på IT Universitetet i København.

It + faglighed er mere end både it og faglighed hver for sig
Potentialet for udvikling med teknologi og digitalisering er således langt større, end det vi ser i dag, men for at indfri det potentiale, kræver det, at fagligheden kommer på banen. Det er dog ikke nok, at medarbejderen alene bidrager med sin faglighed. Det handler om at skabe synergi mellem it og faglighed. Medarbejdere skal have en it-tankegang, så de faglige perspektiver relateres til teknologien, og teknologien relateres til de faglige perspektiver.

»

At kunne teknologiens sprog og tilegne sig en it-tankegang åbner en ny måde at se muligheder på. Pludselig vil man som faglig person opdage et utal anvendelsesmuligheder for kunstig intelligens, maskinlæring og data, som man ikke kunne se tidligere.

Claus Brabrand, forsker og lektor på IT-Universitetet

«

- Som it-udvikler kan man ikke udvikle it til medarbejdere, hvis man kender til deres faglighed. Men omvendt er medarbejdere begrænset i forhold til at være innovativ med it, hvis ikke de har en it-tankegang. Det er netop kombinationen mellem faglighed og it-tankegang, som har et kæmpe potentiale til at skabe værdi i it-udvikling. Det kan både være, at man populært sagt ”sætter strøm til en arbejdsproces”, som en computer kan udføre hurtigere. Men det helt store potentiale ligger i at udvikle helt nye muligheder, som slet ikke er mulige uden it og teknologi, siger Claus Brabrand.

Det handler derfor om at understøtte synergien mellem faglighed og it, som tilsammen er meget mere end it og faglig hver for sig. Medarbejderne sidder med viden, som er essentiel for udviklingen af teknologi og it, og med it-tankegang vil medarbejderne kunne udforske helt nye muligheder for anvendelse af it og teknologi. Muligheder, som fx it-udvikleren aldrig selv var kommet på, og som medarbejdere alene med sin faglighed også havde overset.

- At kunne teknologiens sprog og tilegne sig en it-tankegang åbner en ny måde at se muligheder på. Pludselig vil man som faglig person opdage et utal anvendelsesmuligheder for kunstig intelligens, maskinlæring og data, som man ikke kunne se tidligere. Set i det lys er det imidlertid vigtigt at vide, hvad der er muligt, og hvad der er umuligt med it - både for bedre at kunne kommunikere med udviklere og it-folk, men også for at kunne udvikle ideer på et realistisk grundlag. Med en solid forståelse for it, får man en viden om, hvad der er nemt og svært at udvikle og kan derfor også identificere de løsninger, der er rentable, siger Claus Brabrand.

Man skal forstå teknologiens sprogstamme
Hvis man vil forstå teknologiens muligheder, er man derfor nødt til at lære dens sprog at kende. Når man kender sproget, får man adgang til en ny verden af begreber, termer, metoder og muligheder og dermed en helt anden platform at udvikle idéer på.

»

Set i det lys er det ikke så vigtigt, om man lige lærer HTML, SQL eller JavaScript - det vigtige er principperne bagved: it-tankegangen. Det er dem, der giver et nyt fundament for at udvikle digitale løsninger.

Claus Brabrand, forsker og lektor på IT-Universitetet

«

- Det svarer lidt til at lære et andet sprog, hvor man også får adgang til en ny verden i form af fx kultur, mennesker og forståelse, som man ikke havde, før man lærte sproget. Programmeringssprog er en central del af det tekniske sprog og giver en god indføring i ”sprogstammen” for den tekniske verden, siger Claus Brabrand.

Samtidig introducerer programmering netop denne it-tankegang og er på mange måder første skridt til at lære it-verdenen at kende. Når man først har lært ét sprog, er det nemt at lære flere og udvide sin horisont.

- Med programmering kan man pludselig nogle ting, som man ellers ikke vil kunne før. Man kan gøre ting hurtigere, men man kan også udvikle løsninger, der slet ikke findes i dag, fordi man får en helt ny verden at tænke i. I automatisering svarer programmering til at instruere en person, og når du først har instrueret, så kan du kopiere denne instruks, og computeren kan udføre den i al evighed uden sygedage, tillæg og ferier. På den måde svarer lidt til at have superkræfter, fordi man pludselig kan nogle ting bedre og langt hurtigere, end man kunne tidligere, siger Claus Brabrand og slutter:

- Set i det lys er det ikke så vigtigt, om man lige lærer HTML, SQL eller JavaScript - det vigtige er principperne bagved: it-tankegangen. Det er dem, der giver et nyt fundament for at udvikle digitale løsninger. Det er principperne, der gør, at man kan være en aktiv medspiller i den teknologiske udvikling i stedet for passivt at se til, at andre træffer beslutninger om uhensigtsmæssige systemer, der vælter ned over ens arbejdsplads og besværliggør ens arbejde.

Kursus: Introduktion til programmering/kodning og it-tankegang

Målet med kurset er at give deltagerne en solid forståelse for tankegang og metoder bag kodning og it-teknologier. På engelsk taler man ofte om begrebet "computational thinking" (it-tankegang). Konkret vil du på dette kursus lære at kode og programmere med udgangspunkt i, hvordan internettet fungerer. Du vil først lære, hvordan man laver hjemmesider (HTML) med knapper og inputfelter (HTML Forms). Dernæst vil du lære, hvordan man koder i det mest udbredte programmeringssprog på internettet: JavaScript. JavaScript har den fordel, at det kan bruges på hjemmesider, uden at man behøver installere noget som helst.

Kurset henvender sig til personer, som ikke tidligere har arbejdet med it-teknologi og programmering.

Læs mere om kurset her.



Nyheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

Forskning fra IT-Universitetet skal fremme demokratiske virksomheder

23. juni 2022

Kendskabet til demokratiske virksomheder halter blandt iværksættere, når de skal vælge virksomhedsform. En ekspertgruppe under Erhvervsministeriet har netop udgivet nye anbefalinger, der bl.a. er baseret på analyser af iværksætteri foretaget af ITU-forskere.

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

Per Bruun Brockhoff bliver ny rektor på IT-Universitetet i København

20. juni 2022

Per Bruun Brockhoff, institutdirektør på DTU Compute, bliver IT-Universitetets nye rektor. Han tiltræder stillingen den 1. september 2022.

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

Innovationsprojekter omsætter viden til praksis – og giver nye perspektiver på forskningen

16. juni 2022

ITU-forskerne Cancan Wang og Bernardo David har begge sikret midler fra Copenhagen Fintech til at realisere deres respektive forskning i erhvervslivet. Der er mulighed for at afprøve forskningsresultater i praksis, når man søger et innovationsprojekt gennem universitetet.

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

Forskningsgruppen NERDS vinder Årets Forskningsmiljø 2022

2. juni 2022

IT-Universitetet i Københavns forskningsgruppe Networks, Data, and Society (NERDS) vinder Det Unge Akademis pris for Årets Forskningsmiljø. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles.

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

Bevillinger: ITU-forskere ser nærmere på kulturdynamikker i digitaliseringens tidsalder

1. juni 2022

Lektor på Digital Design Luca Rossi og Postdoc på Business IT Vasilieos-Spyridon Vlassis har sikret 4,6 millioner kroner fra det europæiske CHANSE-program til deres respektive forskningsprojekter i digital innovation og kulturdynamikker.

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

Projektledelse: Elon Musk er bedre til at afvikle rummissioner end NASA

30. maj 2022

Ny opsigtsvækkende forskning fra den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og Villum Kann Rasmussen-professor på IT-Universitetet Bent Flyvbjerg viser, at SpaceX med sin skalerbare strategi er mere effektiv i afviklingen af rummissioner end NASA.

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

Digital genskabelse af lydbilledet fra 1600-tallets Helsingør

24. maj 2022

Forskere fra IT-Universitetet har været med til at udvikle tre digitale installationer, som forbinder fortid og nutid i Helsingør by. Formålet er at undersøge nye og mere kropslige former for historiefortælling, fortæller lektor Jonas Fristch.

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

Konference: Hvordan sikrer vi etisk forsvarlig kunstig intelligens?

10. maj 2022

D. 20. maj inviterer ITU og Nationalt Center for Etik til konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet", hvor der stilles skarpt på etisk anvendelse af kunstig intelligens. Professor på IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik forklarer, hvorfor det er nødvendigt at tale om etik og kunstig intelligens ved konferencen, hvor også EU-Kommissær Margrethe Vestager præsenterer et oplæg.

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

Rasmus Ejlers Møgelberg og Jonas Fritsch modtager bevillinger fra DFF

10. maj 2022

De to forskere fra hhv. Datalogi og Digital Design på IT-Universitetet, har hver sikret en bevilling på godt 2,8 millioner kroner til deres respektive forskningsprojekter.

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

Margrethe Vestager vil tale om etik og kunstig intelligens ved konference på ITU

4. maj 2022

Den 20. maj løber konferencen "Etik som vejviser i AI-landskabet" af stablen på IT-Universitetet i København. Den teknologiske udvikling udfordrer samfundet. Hvordan løses nye problemstillinger på etisk vis? Oplev bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager give sit perspektiv på kunstig intelligens i fremtidens Europa.

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

European Blockchain Center annoncerer nyt partnerskab

28. april 2022

IT-Universitetet i Københavns European Blockchain Center starter nyt partnerskab med SupraOracles. Ambitionen er at udforske samarbejdets muligheder for at skabe værdi for blockchain-industrien på verdensplan.

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

Nyt samarbejde gør det lettere at finde efteruddannelsestilbud

22. april 2022

Danske virksomheder har et stort behov for efteruddannelse af akademisk uddannede medarbejdere inden for it og digitalisering. Nu skal et nyt samarbejde mellem Dansk Industri og en række danske universiteter – herunder IT-Universitetet – gøre det lettere for virksomheder at finde det rette efteruddannelsestilbud.

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk

20. april 2022

Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”

19. april 2022

Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

IT-Universitetet lancerer gratis onlinekursus i it-sikkerhed for små og mellemstore virksomheder

19. april 2022

Uanset om du er selvstændig frisør eller maler, eller arbejder med it til dagligt i en mellemstor virksomhed, er det vigtigt at overveje, hvilken værdifuld data din virksomhed lagrer, og hvordan du beskytter det mod hackerangreb. IT-Universitetet lancerer nu et gratis læringsforløb om it-sikkerhed, der hjælper dig i gang med at ruste din virksomhed mod angreb.

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

Kan robotter forebygge angstanfald hos børn?

6. april 2022

Morten Roed Frederiksen fra Computer Science på IT-Universitetet har modtaget 1,6 millioner kroner fra DFF til et forskningsprojekt, der skal gøre robotter i stand til at aflæse menneskers følelser. Målet er at skabe teknologi, der kan hjælpe bl.a. børn med angst.

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

Nye forskningsresultater kan bruges til at forbedre Københavns cykelinfrastruktur

28. marts 2022

En netop offentliggjort forskningsartikel viser, hvordan analyser af netværk kan bruges som et billigt og effektivt værktøj til at gøre byer mere cykelvenlige. Forskningen tager udgangspunkt i København, som bl.a. er blevet analyseret med data fra OpenStreetMap.

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

Professor: ”Velfærd skal ikke være betinget af, at man har en lang uddannelse”

21. marts 2022

Danmark har den mest digitaliserede offentlige sektor i verden, men selvom der er fokus på digital inklusion, har mange borgere svært ved at navigere i den digitale verden. I en ny podcast taler leder af Center for Digital Velfærd på IT-Universitetet Brit Ross Winthereik om løsninger på problemet.

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

Professor Steffen Dalsgaard vinder stort legat til forskningsprojekt om grøn it

17. marts 2022

Professor ved Business IT på IT-Universitetet i København Steffen Dalsgaard har netop modtaget det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant på næsten 15 millioner kroner til et femårigt, globalt forskningsprojekt, der går kritisk til grønne it-løsninger.

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

Professor efterlyser mod til at skabe et bølgeeventyr: ”Det her virker tosset, men vi går all in!”

3. marts 2022

Der mangler hverken bølger eller pionerer indenfor bølgeenergi i Danmark. Professor ved IT-Universitetet, Brit Ross Winthereik, stod i spidsen for en undersøgelse af bølgeenergikulturen og giver sit bud på, hvorfor vi stadig venter på det store bølgeeventyr.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/research/portalplaceholder?layoutfraction=breadcrumb&langRef=https://pure.itu.dk/portal/da/journals/information-communication-and-society(b150c934-fbff-49b1-8350-22ee4bc5fbce)/publications.html?filter=research&ordering=publicationOrderByPublicationYearAndTypeAndAuthor&pageSize=500&page=0&descending=true