Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
ITU’ere har skabt spilsucces i Italien
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  ITU’ere har skabt spilsucces i Italien

ITU’ere har skabt spilsucces i Italien

Tre spilkandidater fra ITU står bag 34BigThings, et af Italiens største indie-spilstudier, som blandt andet står bag racingspillet Redout. Tiden på ITU gav dem modet til at kaste sig ud i livet som iværksættere. Vi tog en snak med grundlæggerne om, hvordan virksomheden kom i gang, og om deres studietid på ITU.

Institut for Digital DesignIværksættericomputerspilstartups

Skrevet 20. september 2018 10:29 af Vibeke Arildsen

Det hele begyndte i en stue en januardag i 2013 i norditalienske Torino – hvor klimaet er for koldt til at føre klicheen om en garage-startup ud i livet. Kandidatgraden fra ITU var kommet i hus året før, og Giacomo Ferronato, Giuseppe Enrico Franchi og Valerio Di Donato var klar til at realisere drømmen om at lave deres egne spil.

I dag, fem et halvt år senere, har deres spilstudie, 34BigThings, 32 medarbejdere og en portefølje, der blandt andet tæller succeser som Redout, hvor spilleren brager gennem smukke, surrealistiske landskaber med 800 kilometer i timen. Spillet vandt i 2017 en Golden Dragon-pris for bedste italienske videospil.

Fortæl lidt om opstartsfasen!

"Vi startede, som de fleste gør, på den mest klassiske måde: i vores egen stue, bare os tre. Vi vidste, at vi gerne ville lave vores egne spil, og vores officielle kick-off var simpelthen, at vi en dag begyndte at bygge noget i vores fritid. Arbejdstiden brugte vi på B2B-projekter for at skaffe penge til at føre vores vision ud i livet."

Hvad er det specielle ved jeres studie?

»

Vores vigtigste mål er at skabe spil, vi selv elsker, i et afslappet miljø – og det er det, vi gør.

«
"Vi har besluttet at holde fast i et startup-agtigt, super rart miljø, hvor vi fokuserer på 'individer og interaktioner fremfor processer og værktøjer', hvilket bogstaveligt talt er et af ​​de vigtigste agile principper. Vi går mere op i mennesker end i noget andet, og vi ved, at det er nødvendigt at stole på medarbejderne på det personlige plan før det professionelle. Vores vigtigste mål er at skabe spil, vi selv elsker, i et afslappet miljø – og det er det, vi gør."

Hvad er jeres største succeser?

"Torino er en gammel industriby, som langsomt er blevet drænet for talenter gennem de sidste finanskriser. Vores tilstedeværelse her har affødt en række nye virksomheder rundt om spilbranchen. Det har virkelig skabt innovation inden for feltet og dermed trukket talentfulde folk, investeringer og interesse til regionen.

Hvis vi kun taler om spil, så er det helt sikkert Redout, som vi ser som den sande tronarving inden for ’​​Anti Gravity Racing’-genren. Det tog os tre lange år at blive klar til udgivelsen, men det var det hele værd."

Redout game. Redout er et adrenalinfyldt racingspil inspireret af gamle arkadespil. Foto: PR

Hvorfor besluttede I at læse Spil på ITU?

"Mest fordi videregående uddannelse inden for spil er yderst sjældent her i verden, især hvis man vil kombinere det med en produktionsorienteret tilgang, hvor den praktiske anvendelse er lige så vigtig som den bagvedliggende teori."

Hvordan vil I beskrive jeres tid på ITU?

»

ITU var et afgørende vendepunkt i vores liv, både på grund af både den uddannelse, vi fik, og adgangen til den skandinaviske spilbranche.

«
"Herlig og ekstatisk. ITU var et afgørende vendepunkt i vores liv, både på grund af både den uddannelse, vi fik, og adgangen til den skandinaviske spilbranche. På ITU er der et stærkt skub fra bunden (folk der vil have succes i spilbranchen) og et lige så stort træk fra toppen (virksomheder og det offentlige, som har brug for talenter). Fokusset på den praktiske tilgang har givet os redskaberne til at håndtere hele livscyklussen for spiludvikling, lige fra præproduktionsfasen til udgivelsen."

Hvad arbejder I på for tiden?

"Mange forskellige ting - vi har lært at parallelisere produktionen i disse år. På den ene side understøtter vi stadig Redout og udgiver spillet til nye platforme (Nintendo Switch-versionen kommer snart!). På den anden side udgiver vi nye spil oftere - vi har allerede lanceret fire titler i år. Vores næste store ting bliver Redout: Space Assault, et arkade-inspireret space shooter-spil lavet med UE4 og kærlighed. "

En sidste ting... hvordan kom I på navnet 34BigThings?

"Vi var tre mennesker, som startede alt det her, og vi ville opnå store ting sammen (34BigThings udtales three-four-big-things)!"

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/