Studiestart: ”Man skal ikke være bange for at disrupte hyggen”
Hvordan skaber man en inkluderende studiestart på et universitet? IT-Universitetets tutorgruppe deltager i et workshopforløb, der skal hjælpe dem med at skabe gode rammer omkring opstart for nye bachelorstuderende.
EventsOm ITUUddannelsediversitetstudieliv
Skrevet 19. april 2022 07:02 af Theis Duelund Jensen
En fredag i det spæde forår er IT-Universitetets bachelortutorgruppe samlet til workshop i en solskinsoplyst forelæsningssal på Emil Holms Kanal. Selvom mange af deres medstuderende har lukket computeren ned og taget hul på weekenden, er der gang i debatten blandt tutorerne, hvis opgave bl.a er at give nye studerende en god start på studielivet på ITU til september.
Tutorerne deltager i en workshop med konsulentbureauet Awake, der skal understøtte arbejdet med at skabe et inkluderende miljø under studiestart og slå den rette tone an for det videre studieliv på ITU. Ved hjælp af et arbejdskompas vurderer tutorerne i fællesskab studiestartsaktiviteterne i forhold til et sæt inklusionsparametre: Hvem er aktiviteten sjov for? Er der nogen, der kan føle sig udstillet? Kan man være med, selvom man fx har en funktionsnedsættelse?
En af tutorerne nævner en episode fra en studiestart, hvor en selskabsleg affødte sexistiske kommentarer rettet mod kvindelige studerende.
”Det er vigtigt, at I italesætter den slags problemer og gør opmærksom på, at det er ikke en del af kulturen på ITU,” siger Ane Krestine Ott, der sammen med Sara Gjermandsen repræsenterer Awake. Awake specialiserer sig i at arbejde med uddannelsesinstitutioner og virksomheder om at skabe ligestilling og inklusion.
”Det kan godt være grænseoverskridende at kalde sådan noget ud, men som tutorer må I ikke være bange for at disrupte hyggen.”
Tutorer er kulturbærere
ITU’s tutorgruppe spiller en helt afgørende rolle for studiestarten på universitetet. De er med til at skabe et godt indtryk af studielivet, de styrker det spirende sammenhold på tværs af studieretninger, og endelig er de rollemodeller for de nye studerende. Derfor er det vigtigt, at de er klædt godt på til arbejdet, og i den forbindelse har Studie- og Karrierevejledningen på ITU arrangeret et workshopforløb i samarbejde med Awake, som skal give tutorgruppen kompetencer i at forebygge sexisme og diskrimination og redskaber til at sikre en inkluderende studiestart.
”Vi er her for at skabe ekstra fokus på inklusion og diversitet i forbindelse med studiestart og studielivet generelt,” siger Sara Gjermandsen. ”Tutorerne er kulturbærer på universitetet. De er rollemodeller for de nye studerende og sætter scenen. Derfor er det vigtigt at underbygge en forståelse for, hvordan man skaber et miljø, hvor der er plads til alle.”
Jeg synes, det er fedt, der er større fokus på inklusion. Det er noget, som uddannelsesinstitutioner bliver nødt til at have i forbindelse med studiestart.
Dagmar Bondo
Awakes kurser er målrettet både uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser. Ved hjælp af workshopforløb, som det tutorerne på ITU deltager i, arbejder Awake med at skabe en sund arbejds- og læringskultur baseret på forståelse for andre og rummelighed. Tabubelagte emner som seksuel chikane og diskrimination behandles også i forløbene, og både Ane Krestine Ott og Sara Gjermandsen har stor erfaring med at arbejde med oplysning omkring diskrimination, diversitet og inklusion.
”Det handler om at skabe trygge rammer om de nye studerende, og det kan man kun ved at forstå forudsætningerne for et inklusivt miljø,” siger Ane Kerstine Ott. ”Det er en gave til fællesskabet.”
Studiestart er for alle
ITU arbejder sammen med Awake helt frem til studiestart, og der er også planer om at afholde workshops for tutorerne på kandidatniveau samt for universitetets studievejledere. Det er Studie- og Karrierevejledningen, der har inviteret Awake med til at klæde tutorerne på til studiestart, og ifølge studiestartskoordinator Mads Kjeldgaard Caspersen er initiativet allerede en succes.
”Udover at tilrettelægge en inkluderende studiestart har tutorerne også fået et rum, hvor de kan dele deres egne oplevelser og følelser af at stå udenfor. Bare det, at emnerne italesættes, betyder meget,” siger Mads Kjeldgaard Caspersen.
Studievejledningen på ITU har længe arbejdet med at sikre et inkluderende miljø på ITU, ikke mindst under studiestartsforløbet, men det er ikke nogen let opgave, for hvad betyder det egentlig at være inkluderende?
”Vi skal gøre op med sexisme, men for os handler det også om at tænke inklusion i bred forstand,” siger Mads Kjeldgaard Caspersen. ”Vi skal spørge os selv, kan alle være med til vores studiestartsaktiviteter? Er de svære at deltage i, hvis man fx har en funktionsnedsættelse? Er der plads til, at man kan trække stikket? Hvis man er bange for at gå glip af noget, så tager man måske ikke det mentale pusterum, der er brug for. Det skal der være plads til, for studiestart er ikke kun for studerende med mentalt overskud.”
Italesætter bias
En af bachelortutorerne, der deltager i workshopforløbet, er Dagmar Bondo, som læser Global Business Informatics på sjette semester. Hun er ikke i tvivl om, at der er behov for at sætte fokus på emnet inklusion, når tutorerne planlægger studiestartsaktiviteter og indfører de nye studerende i studiekulturen på ITU.
”Som tutorer er det vigtigt, at vi er klædt på til at imødekomme alle slags nye studerende. Det er enormt overvældende at være ny studerende, og man skal føle sig velkommen, uanset hvem man er. Jeg synes, det er fedt, der er større fokus på inklusion. Det er noget, som uddannelsesinstitutioner bliver nødt til at have i forbindelse med studiestart,” siger Dagmar Bondo.
Workshoppen har ikke bare skabt et rum, hvor tutorerne kan komme tættere på hinanden og opbygge gode relationer, inden arbejdet med studiestarten begynder, det har også givet tiltrængt plads til refleksion.
”Vi har talt meget om, hvad inklusion er, og hvilke forudfattede holdninger vi selv går rundt med, som gør det svært for os at sætte os i andres sted. Under workshoppen italesatte vi de forskellige bias, man ubevidst har, og det har givet rigtigt meget mening,” siger Dagmar Bondo.
”Jeg tror, det vigtigste er at blive klædt på til at møde de nye studerende i øjenhøjde.”
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk