Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?

Hvor gode er vi til at navigere i den digitale informations- og medievirkelighed?

Et nyt projekt skal afdække niveauet af medie- og informationsdannelse i Norden. En af eksperterne, der skal være med til at kvalificere undersøgelsen, er lektor ved Digital Design på IT-Universitetet, Gitte Stald.

Gitte StaldForskningInstitut for Digital DesignSamarbejderdemokratidigitaliseringmedier

Skrevet 20. september 2023 11:48 af Theis Duelund Jensen

Engang modtog vi stort set informationer fra de samme mediekilder, men i den digitale verden er mediebilledet et spraglet kludetæppe af informationer på tværs af platforme og med komplicerede afsenderforhold – i dag får vi ikke bare vores nyheder fra traditionelle journalistiske medier, men også bl.a. i form af opslag på sociale medier og influencer-indhold. For at vi alle kan være rustede til at indgå i den offentlige samfundsdebat er det vigtigt, at vi kan bearbejde de store mængder data fra et oplyst ståsted. Det dækker begrebet mediedannelse over, og nu skal en ny fælles nordisk undersøgelse afdække, hvor gode vi egentlig er til at navigere i strømmen af information.

Udfordringen er, at de fleste af os i dag selv sammensætter vores nyhedsbillede ud fra mange forskellige kilder på tværs af mediebilledet. Derfor er det vigtigt, at vi lærer at evaluere kilder kritisk, og at vi diskuterer det åbent med andre

Lektor Gitte Stald

En af eksperterne, som skal være med til at sikre, at undersøgelsen rummer og rammer de rigtige spørgsmål, er lektor ved ITU, Gitte Stald. Hun har arbejdet med spørgsmål om mediedannelse og digital dannelse i en årrække, og ifølge hende er det afgørende for et demokrati, at borgerne er rustede til at navigere i mediebilledet.

”Det er samfundets opgave at ruste borgerne til at kunne begå sig i de i stigende grad komplekse informationsstrømme. Jeg håber, at undersøgelsens resultater bl.a. kan give lovgivere og interesseorganisationer et bedre, evidensbaseret grundlag at agere på i forhold til den samlede befolkning, og uddannelsessystemet et nuanceret billede af udfordringerne i forbindelse med mediedannelse blandt fx unge. Der har været fokus på spørgsmål om mediedannelse og digital dannelse i forsknings-, uddannelses og politiske sammenhænge i mange år. Men informationsbilledet har ændret sig radikalt, og det bliver vi nødt til at tage alvorligt,” siger Gitte Stald.

Det konkrete formål med undersøgelsen er at samle et omfattende datasæt på borgere i Norden og deres forhold til medier og informationsstrømme. Det indeks, som datasættet skal munde ud i, kan efterfølgende bruges af forskere, undervisere, politikere, medier m.fl., så fremtidig mediedannelse på tværs af samfundets institutioner kan ske på et oplyst grundlag.

Gitte Stald understreger, at mediedannelse ikke handler om at afvise alle informationer, som ikke kommer fra traditionelle nyhedsmedier over en bred kam:

”Vi ser fortsat en ganske konservativ holdning til, hvad der er god information – både i den offentlige debat, hos politikere og blandt borgerne selv. Udfordringen er, at de fleste af os i dag selv sammensætter vores nyhedsbillede ud fra mange forskellige kilder på tværs af mediebilledet. Derfor er det vigtigt, at vi lærer at evaluere kilder kritisk, og at vi diskuterer det åbent med andre. I virkeligheden handler det om at hjælpe folk til at sammensætte og kritisk tilgå deres informationsstrømme.”

I sidste ende er håbet, at man med mere viden kan løfte borgernes engagement i den offentlige debat og styrke sammenhængskraften.

”Demokratisk selvtillid er forbundet med selvtillid omkring ens mediebrug. De fleste danskere, men især unge mennesker får megen information fra sociale medier. Jeg har i forbindelse med mine undersøgelser hørt unge mennesker udtrykke det samme; ’Jeg ved ikke så meget, for jeg får mest informationer fra de sociale medier.’ Men der er også troværdige informationer på sociale medier, de unge abonnerer på en række mediehuses nyhedsapps og ser online tv, hører radio og podcasts. De unge ved mere, end de tror. De tør bare ikke udtrykke deres holdninger, og det bliver vi nødt til at muliggøre i langt højere grad end nu. Demokratisk selvtillid og deltagelse i samfundsdebatten er afgørende for et demokrati,” siger Gitte Stald.

Nordic Media and Information Literacy Index er understøttet af Nordisk Råd, Medietilsynet (Norge), Medierådet for børn og unge (Danmark), Fjölmiðlanefnd (Island), Kavi (Finland) samt Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (Sverige). Undersøgelsesdesignet skal efter planen være færdigt til sommer 2024, og undersøgelsen skal gennemføres i efteråret 2024. Det forventes, at indekset med jævne mellemrum skal opdateres fremover.

Du kan læse mere om baggrunden for projektet her.

Mere information

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk

Nyheder

ITU sikrer to Danish Data Science Academy Fellowships

ITU sikrer to Danish Data Science Academy Fellowships

26. juni 2025

Hvert år uddeler DDSA i alt 10 ph.d.- og 6 postdocstipendier. I år har ITU sikret sig to – Nils Grünefeld, som skal gennemføre en ph.d. i maskinlæring og naturlig sprogbehandling, og Ola Rønning, som skal lave et postdoc-projekt inden for probabilistisk programmering.

ITU-forsker vil forbedre statistikmodeller

ITU-forsker vil forbedre statistikmodeller

26. juni 2025

Professor Andrzej Wasowski har fået 6,1 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond. Bevillingen gives til et projekt, der skal undersøge, hvordan sandsynlighedsmodeller kan blive mere pålidelige.

ITU-forsker modtager bevilling til projekt om verifikation af programmer med refleksion

ITU-forsker modtager bevilling til projekt om verifikation af programmer med refleksion

24. juni 2025

Adjunkt ved IT- Universitetet i København, Eduard Kamburjan, har fået en Sapere Aude-bevilling på næsten 6,2 millioner kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond. Bevillingen vil finansiere et projekt, der skal undersøge, hvordan man kan verificere programmer, der bruger refleksion.

Morten Hjelholt bliver forskningschef på ITU

Morten Hjelholt bliver forskningschef på ITU

20. juni 2025

Professor Morten Hjelholt har været konstitueret forskningsleder siden januar og fremhæves for sit store "engagement, sin overbevisning og sin ledelsesfilosofi". Fra 1. august overtager han stillingen permanent.

Forskere fra ITU vil bringe klassisk musik tættere på dig

Forskere fra ITU vil bringe klassisk musik tættere på dig

17. juni 2025

Er det muligt at bruge teknologi til at bringe kunst og musik tættere på mennesker? Det er et af formålene med forskningsprojektet XTREME, der undersøger, hvordan mixed reality kan blive brugt til at bringe musik- og kunstoplevelser til publikummer, der ellers møder barrierer for at få adgang til dem.

Jonas Juul er optaget i Det Unge Akademi

Jonas Juul er optaget i Det Unge Akademi

10. juni 2025

Det Unge Akademi løftede i fredags sløret for, hvilke talentfulde unge forskere der er blevet optaget i år. Blandt dem er adjunkt Jonas Juul fra IT-Universitetet i København

Professorportræt: Thomas Binders forskning forbinder sig til en verden i forandring

Professorportræt: Thomas Binders forskning forbinder sig til en verden i forandring

2. juni 2025

Den 19. juni 2025 kl. 14:30 vil professor Thomas Binder holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “What design can do and how it matters”.

Professorportræt: Veronika Cheplygina vil forbedre maskinlæring gennem meta-forskning

Professorportræt: Veronika Cheplygina vil forbedre maskinlæring gennem meta-forskning

26. maj 2025

Den 10. juni 2025 kl. 14.30 vil professor Veronika Cheplygina holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Not real research”.

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://prod.itustudent.93.itu.dk/Nyheder?page=-43117

Fejl i tilmelding