Vil du være nyt medlem af IT-Universitetet i Københavns bestyrelse?
IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.
Om ITU
Skrevet 19. juni 2023 12:41 af Theis Duelund Jensen
IT-Universitetet i København (ITU) skal have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer fra 1. oktober 2023. Derfor opfordres kandidater, der matcher én af de to profiler, til at søge hvervet.
Universitetets indstillingsorgan har besluttet, at de to eksterne bestyrelsesmedlemmer skal have én af følgende kompetenceprofiler:
Profil 1
- En kandidatuddannelse eller en uddannelse på tilsvarende niveau
- En seniorprofil med lang erfaring inden for IT og IT’s praktiske anvendelse
- Karriere inden for erhvervsliv eller offentlig sektor med et godt og relevant netværk og en bred, gerne international, berøringsflade
- Virkefelt inden for IT-Universitetets områder
Profil 2
- En kandidatuddannelse eller en uddannelse på tilsvarende niveau
- En seniorprofil, gerne med ph.d., med solid erfaring med IT-forskning fra universitetet eller erhvervslivet
- Baggrund og virkefelt inden for IT-Universitetets områder
- Solid indsigt i internationale forskningsmiljøer
Ønsker du at søge hvervet som medlem af ITU’s bestyrelse, skal du sende et CV (maks. 2-4 sider) og en kort interessetilkendegivelse senest den 9. juli til direktionsassistent Gitte Gramstrup, e-mail: gigr@itu.dk
Hvis du har spørgsmål til opslaget, kan henvendelse rettes til formand for indstillingsorganet og bestyrelsen, Carsten Gomard, tlf. 20 94 19 92.
Udpegningen vil ske sidst på sommeren.
ITU’s bestyrelse har ni medlemmer – fem eksterne, der udpeges i deres personlige egenskab og skal være uafhængige, og to internt valgt af og blandt universitetets ansatte og to valgt af og blandt universitetets studerende.
ITU’s eksterne bestyrelsesmedlemmer Lars Mathiesen og David Basin udtræder af bestyrelsen med udgangen af september 2023 efter at have været med i de maksimale 8 år. ITU skal derfor have to nye eksterne bestyrelsesmedlemmer. Udpegningen sker i henhold til ITU´s vedtægter og gældende procedure for indstilling og udpegning af bestyrelsesmedlemmer. Et nedsat indstillingsorgan udarbejder på baggrund af udarbejdet kompetenceprofil og annoncering i åbent opslag efter kandidater en liste over indstillede kandidater, der opfylder gældende kvalifikationskrav, til et nedsat udpegningsorgan. Udpegningsorganet udpeger herefter på baggrund af indstillingsorganets liste de to nye bestyrelsesmedlemmer. Udpegningen sker for en 4-årig periode pr. 1/10-23 med mulighed for forlængelse én gang.
Bestyrelsen er universitetets øverste myndighed og har til opgave at varetage ITU’s interesser som forsknings- og uddannelsesinstitution. ITU har som sin mission at levere internationalt førende undervisning og forskning, som gør Danmark usædvanlig dygtig til at skabe værdi med IT.
Der afholdes årligt tre ordinære bestyrelsesmøder (i april, september og november) á tre timers varighed samt et årligt heldags strategiseminar (i juni). I helt særlige tilfælde kan indkaldes til ekstraordinært møde. Møderne afholdes på IT-Universitetet i København. Mødematerialet udsendes en uge før mødets afholdelse.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk