25 år med spil på ITU
I år fejrer spilforskning og -undervisning på IT-Universitetet i København sit 25-års jubilæum. Jubilæet markeres på ITU den 26. og 27. august med oplæg og en udstilling af spil udviklet af ITU’s studerende og alumner.
Hanna Elina WirmanEventscomputerspil
Skrevet 15. august 2025 09:26 af Mette Strange Mortensen
I 25 år har computerspil været en del af ITU’s DNA. I 1999 blev den første ph.d.-studerende inden for spil ansat, i 2001 blev det første kursus i computerspil lanceret, ganske enkelt kaldet “Computerspil”, og i 2003 blev the Centre for Computer Games Research indviet. Med disse initiativer begyndte ITU at tage spiludvikling alvorligt, og forskerne begyndte at undersøge spil og spiludvikling fra både et kulturelt, samfundsmæssigt og teknologisk perspektiv. Det har gjort ITU til pionerer inden for spiludviklingsuddannelse i Danmark og internationalt.
”ITU har altid været en del af opbygningen af spilindustrien i Danmark. Vi startede uddannelsesprogrammet og forskningscentret samtidig med, at nogle af de store danske spiludviklingsstudier, som stadig eksisterer i dag, blev grundlagt. Dengang lavede den danske regering undervisningsspil, for eksempel om risici ved alkoholforbrug. Der var også fantastiske tv-baserede spil med oprindelse i Danmark og nogle banebrydende lokale pc-spil. Da ITU begyndte at uddanne studerende i at udvikle og forske i spil, støttede det på meningsfuld vis væksten af den spirende industri,” siger Hanna Wirman, lektor på ITU og uddannelsesleder på kandidaten i spil.
Den 26. og 27. august 2025 kan du møde nuværende og tidligere forskere og studerende fra ITU til oplæg og præsentationer af de spil, de har udviklet. Både aktuelle studieprojekter, projekter der startede som studieprojekter, og projekter med ITU-udviklere vil blive vist frem i Atriummet.
“Vi vil fejre jubilæet på flere forskellige måder. En af dem er at præsentere vores studerendes resultater og vise, hvor mangfoldige deres ideer er. Det gør vi ved at fremvise projekter fra både nuværende studerende og alumner, så alle kan se og spille dem og tale med skaberne. Vi håber, det vil give et indtryk af spiludviklingsprogrammets historie,” siger Pawel Grabarczyk, lektor på ITU og forskningsgruppeleder for Games Research Group, og Hanna Wirman fortsætter:
“Gennem udstillingen ønsker vi at komme i kontakt med de mennesker, der har været en del af ITU gennem årene. 25 år er lang tid, og ITU’s spilstuderende befinder sig nu over hele verden og spiller en rolle i industrien. At lave et spil er en gruppeindsats, og derfor er vores alumner en del af mange spil sammen med folk fra andre spiluddannelser verden over. Vores alumner har sandsynligvis arbejdet på hundredvis af forskellige projekter, som mange af os har spillet gennem årene. På grund af det tværfaglige arbejde med spil, hvor individuelle navne ofte forsvinder, er det ret svært at holde styr på det hele.”
Fejring af spil dengang og nu
I løbet af de sidste 25 år er spiludvikling og -distribution blevet langt mere tilgængelig, og man kan lære det grundlæggende allerede i folkeskolen eller gennem fritidsaktiviteter. Uddannelse og forskning er dog stadig vigtige for at skabe spil, der imødekommer forskellige behov og henvender sig til forskellige målgrupper.
“Noget af det, vi underviser i, er blandt andet at lave spil på en ansvarlig måde. Jeg mener, at en vigtig del af at undervise i spiludvikling i en universitetsramme er at hjælpe de studerende med at forstå, hvordan de spil, de laver, passer ind i menneskers hverdag. Erhvervsuddannelser inden for spil fokuserer typisk på håndværket og teknologierne. På kandidatniveau skaber de studerende spil med en forståelse for, hvad der er blevet lavet før, hvem spilleren kunne være, og med ansvar over for samfundet, arbejdsmarkedet og erhvervslivet. Meget af det, vi underviser i, handler om at forstå spil i deres kulturelle og samfundsmæssige kontekst og til en vis grad også om at udfordre og fremhæve kulturelle normer og endda uligheder gennem spil,” siger Hanna Wirman.
De nuværende studerende på Games-programmet udvikler allerede succesfulde spil og vil uden tvivl blive en del af spilindustrien både i Danmark og internationalt. Men hvad fremtiden bringer for spil, er svært at forudsige.
“Der er sket enorme forandringer i, hvordan folk spiller spil, i løbet af de sidste 25 år. Og det er også den store udvikling, der ligger foran os. For 25 år siden ville ingen have forestillet sig, at man kunne spille det samme spil i 15 år. Nu har vi spil som Fortnite, der nærmer sig ti år, og det er stadig et af de største spil. Der findes også live-spil, og jeg mener, at undervisning og forskning i disse spil er meget anderledes, og vi er nødt til at tilpasse os det, fordi flere og flere af vores studerende har netop disse spil i tankerne, når de tænker på videospil,” siger Pawel Grabarczyk.
Fejringen af de første 25 år med spilforskning og -undervisning på ITU finder sted i ITU’s Atrium og Scroll Bar, og alle er velkomne til at deltage.
Deltag i fejringen her
Theis Duelund Jensen, Presseansvarlig, telefon +45 2555 0447, email