Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Studerende fra ITU har skabt interaktiv guidebog om ny bydel i København
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Studerende fra ITU har skabt interaktiv guidebog om ny bydel i København

Studerende fra ITU har skabt interaktiv guidebog om ny bydel i København

50 studerende fra IT-Universitetet er kommet med 11 forslag til, hvordan livet i Københavns nye bydel, Jernbanebyen, kan komme til at se ud. Forslagene tager afsæt i de lokales drømme, forhåbninger og problemstillinger for området og er blevet samlet i en interaktiv guidebog.

UddannelsedesignstudielivInstitut for Digital Design

Skrevet 16. maj 2024 11:00 af Mai Valentine Kristensen

Forestil dig, at du går rundt på en tom byggeplads, men gennem et sæt høretelefoner får du et lydbillede af, hvordan livet kan komme til at se ud, når bygningerne står færdige. Hvad nu hvis, der fandtes en app, hvor folk kunne tegne deres egne design-ideer direkte ind på et kort og dele dem med byplanlæggerne? Hvordan mon en by ville se ud, hvis den var designet af børn til børn?

Hvad er co-design?
Co-design er en metode, der går ud på at involvere interessenter i processen med at designe og udvikle produkter, tjenester eller systemer. Formålet er at nå frem til de løsninger, der er mest relevante for de mennesker, der skal bruge dem.
Det er nogle af de spørgsmål, som 50 studerende fra fjerde semester på bacheloruddannelsen Digital Design og Interaktive Teknologier på ITU, har fundet frem til ved at snakke med de lokale i og omkring Københavns nye bydel Jernbanebyen. Som en del af kurset co-design fik de til opgave at interviewe dem, der bruger bydelens faciliteter eller interesserer sig for udviklingen i området. Med afsæt i deres drømme, forhåbninger og problemstillinger har de udviklet 11 digitale forslag til, hvordan bydelen kan komme til at se ud.

Alle forslag er blevet samlet i en interaktiv og lommevenlig guidebog, hvor den digitale version kan tilgås gennem en QR-kode. Det er blevet til alt mellem en audioguide til ro og fordybelse i en travl bydel til en app, hvor nuværende og kommende beboere kan dele deres design-ideer med byplanlæggerne. 

Page from guidebook

Selvom kurset i co-design er slut for de studerende, skal deres projekter leve videre i Jernbanebyen. Guidebogen er blevet trykt med støtte fra Vesterbro lokaludvalg. Du kan tilgå den digitale version her.

Læs mere om projektet herunder og mød nogle af de studerende.

Hvad nu hvis beboerne blev designere?

Som en hver anden by skal Jernbanebyen, når den står færdig, rumme både ældre, børnefamilier, unge og alt derimellem. Men hvordan sikrer man sig, at alle har mulighed for at komme med deres mening, og at dem, der allerede bor der får glæde af bydelen, imens den bliver opført?

Digital Design og Interaktive Teknologier
På bacheloruddannelsen i Digital Design og Interaktive Teknologier uddannes de studerende til at skabe digital teknologi fra et kritisk og udforskende perspektiv. Studiet kombinerer teknologi, design og samfundsforståelse, så de studerende bliver i stand til at skabe meningsfulde og værdiskabende løsninger. Undervisningen er praksisorienteret, og de studerende arbejder både med virksomheder og løser rigtige cases undervejs, så de bliver uddannet til at indgå i professionelle sammenhænge og lave brugerorienterede digitale designløsninger.
Det har en af grupperne spurgt beboerne i studieboligerne CPH Village, der ligger i udkanten af Jernbanebyen. Ideen kom de på gennem samtaler og workshops med beboerne, her fandt de ud af, at de havde mange forslag til byplanlægningen, men manglede et sted at dele dem.

”Det var vigtigt for os at få hørt de stemmer, som ikke altid bliver hørt. Derfor har vi lavet en platform til dem, som måske ikke har lyst til at snakke foran en forsamling, så de stadig kan komme med input til, hvad de synes skal ændres eller gøres anderledes i Jernbanebyen,” siger Ida Holme Nienstædt.

Sammen med Ester Lebeck, Jan Peng og Niklas Lund Brock har gruppen lavet en webapplikation. Når man åbner siden, kobler den til brugerens lokation, så man herefter kan tage et billede af sine omgivelser, skrive eller tegne på billedet og uploade det til et kort. Andre brugere kan se de forskellige forslag og enten upvote eller downvote dem. På den måde kan byplanlæggere og beboere kommunikere deres ønsker ”live” til hinanden uden, at det kræver, man møder fysisk op.

”Mange af vores tidligere fag har handlet om konceptudvikling, hvilket har været superfedt, og man har virkelig kunnet drømme stort. Men i det her fag har vi været ude og snakke med rigtige mennesker, hvor det vi laver betyder noget for dem, og de vil gerne høre vores mening. Det er virkelig fedt at blive taget seriøst på den måde som studerende,” siger Ester Lebeck.

”Det mest udfordrende var at komme i kontakt med mennesker og finde stemmerne i byen, men også det mest givende til sidst,” siger Niklas Lund Brock.

Gruppen skal præsentere deres webapplikation for CPH Villages administration, som de har samarbejdet med undervejs. 

Hvad nu hvis byen var designet af børn til børn?

Hvor voksne ser et bøgetræ, ser børn i stedet et nyt og spændende klatreeventyr. En tom parkeringsplads udgør den perfekte skateboardpark, og ude i krattet findes de bedste gemmesteder.
Børn ser ofte gennem andre briller end voksne, og hvad nu hvis det var dem, der fik lov til at designe Jernbanebyen?

De studerende Vilma Krokide, Mie Andersen, Oliver Bannich, Celine Skjerven og Laura Rogert har spurgt børnene fra den lokale Steinerskole om at udpege deres yndlingssteder i Jernbanebyen og med afsæt i børnenes perspektiv skabt et interaktivt kort for børn og børnefamilier. Deres mål var at gøre det mere tilgængeligt for børn at søge efter aktiviteter i deres område.

”Vi ville gerne skabe flere muligheder for at være aktiv, social og kreativ for børn. Derfor har vi gjort dem til eksperterne og designet et produkt af børn til børn,” siger Oliver Bannick.

Student points to a map on a Ipad

På kortet kan man blandt andet finde Jernbanebyens bedste klatretræ, gode steder at gemme sig, og dyr man kan lege med i området. Ved de forskellige lokationer på kortet er der også forslag til aktiviteter, som børnene kan lave. Herudover kan alle tilføje nye steder, komme med forslag til andre aktiviteter og dele deres oplevelser på en Facebook-side, der er knyttet op til kortet.

”Det har været fedt at lave noget i den virkelige verden, så man ikke kun sidder på skolebænken og forsøger at designe noget. Men nu kommer vi faktisk ud, snakker med dem, vi laver det til, og ser om det har en effekt,” siger Mie Andersen.

Laura Rogert supplerer: ”Man skal teste sine ideer og have et åbent mindset, fordi nogle gange er det nogle helt andre ideer, man bliver præsenteret for ude i virkeligheden, end det man selv havde i tankerne,” siger Laura Rogert.

Steinerskolen har en politik om at reducere brugen af teknologi i undervisningen, derfor valgte gruppen at designe et værktøj, der opfordrer børn til at være aktive og lægge telefonen fra sig. Skolen har intentioner om at bruge kortet aktivt i deres undervisning.


Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/404