Enkeltfag på bachelorniveau


Her på siden finder du vores udbud af enkeltfagskurser på bachelorniveau, som du kan læse via vores tompladsordning.


Under tompladsordningen udbyder ITU hvert år en lang række forskellige enkeltfag fra ITU's fire bacheloruddannelser:

Læs mere om ITU's fire bacheloruddannelser her. 

Søg om optag som tompladsstuderende
Du kan søge om optag på et eller flere af nedenstående kurser under tompladsordningen. Ved ledig plads på et kursus vil du kunne følge undervisningen og læse sammen med ITU's indskrevne studerende.

Kursusudbud
Listen over kurser indeholder både kurser udbudt i indeværende og i fremtidige semestre. Det giver dig mulighed for at orientere dig i forhold til kurser, som udbydes i fremtiden. Du kan dog kun søge om optagelse på kurser udbudt i indeværende semester. 

Forårskurser kan søges fra medio november, mens efterårskurser kan søges fra medio maj. Du kan også søge sommerkurser (dss. Summer University) som enkeltfagskurser. Ansøgningsperioden for sommerkurser er også fra medio november til primo maj.

Begrænset antal pladser på enkeltfagskurser
Hvis du ønsker at blive optaget på et bestemt kursus, skal du ansøge hurtigst muligt, efter ansøgningsportalen åbner, da de ledige pladser på kurserne fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Vær opmærksom på benævnelserne i ansøgningsportalen: Søger du ind på bachelor- (og/eller kandidatkurser), skal du vælge uddannelsestypen "tomplads". Søger du ind på masterkurser, skal du vælge uddannelsestypen "enkeltfag - diplom/master".

Adgangskrav
Læs om adgangskrav her.

Ønsker du optagelse på et kursus efter ansøgningsfrist eller kursusstart, skal du kontakte ITU Efteruddannelse.
Vær desuden opmærksom på, at der kan være en stor læsebyrde inden første kursusgang.
 

Kom godt igang: vejledning til ansøgning

Adgangskrav

For at blive optaget på et enkeltfagskursus på masterniveau skal du minimum have gennemført og bestået en mellemlang videregående uddannelse som fx én af følgende:

  • Bacheloruddannelse
  • Professionsbacheloruddannelse
  • Diplomuddannelse gennemført som et reguleret forløb
  • HD-uddannelse
  • Udenlandsk uddannelse på samme niveau. Du har mulighed for at søge om dispensation fra det uddannelsesmæssige adgangskrav, hvis du kan dokumentere, at du har erhvervet et tilsvarende uddannelsesniveau.

2 års relevant erhvervserfaring
Efter din adgangsgivende uddannelse skal du have minimum 2 års relevant erhvervserfaring på fuld tid (svarende til minimum 30 timer pr. uge). Relevant erhvervserfaring betyder, at du skal have erfaring med it-faglige og/eller organisatoriske problemstillinger. IT-Universitetet kan ikke dispensere fra dette krav.

Den relevante erhvervserfaring kan dokumenteres på flere måder:

  • Udtalelse/erklæring fra arbejdsgiver(e) på virksomhedens officielle papir med underskrift og med angivelse af varigheden for samt en beskrivelse af den relevante beskæftigelse.
  • Alternativt kan lønsedler, der indeholder start- og slutdato, anvendes, inklusiv en kort beskrivelse af den relevante beskæftigelse.
  • Selvstændige bedes kort beskrive deres virksomhed samt dokumentere, at der de sidste to år har været aktivitet i virksomheden af en vis volumen. Dokumentationen kan eksempelvis være i form af en kopi af underskrevne kundekontrakter (med varighed), underskrevne referencer fra kunder eller kopi af årsopgørelse fra SKAT, der viser årsindkomst. Al dokumentationsmateriale behandles naturligvis fortroligt.

Sprogkrav: Dansk på A-niveau

For at blive optaget på et enkeltfagskursus under en masteruddannelse, skal du på ansøgningstidspunktet dokumentere danskkundskaber svarende til dansk gymnasialt A-niveau på én af følgende måder:

  • Du har bestået dansk på A-niveau i løbet af gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).
  • Du har bestået Studieprøven i dansk som andetsprog. Læs mere om Studieprøven - fx her hos UCplus.
  • Du er nordisk statsborger og har bestået en gymnasial eksamen eller en adgangsgivende uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.
  • Du har et andet statsborgerskab end nordisk og har bestået en adgangsgivende uddannelse eller en forudgående gymnasial uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.

Sprogkrav: Engelsk på B-niveau

For at blive optaget på et enkeltfagskursus under en masteruddannelse, skal du på ansøgningstidspunktet dokumentere engelskkundskaber svarende til minimum dansk gymnasialt B-niveau på én af følgende måder:

  • Du har bestået engelsk på B-niveau i løbet af gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).
  • Du har taget en gymnasial eksamen, en professionsbacheloruddannelse eller en bacheloruddannelse gennemført på engelsk i Danmark, et andet EU-land, Storbritannien, Norge, Island, Schweiz, USA, Canada, Sydafrika, Australien eller New Zealand.
  • Du har en adgangsgivende bacheloruddannelse fra Danmark gennemført på dansk (gælder dog ikke dansksprogede professionsbacheloruddannelser).
  • Du har taget en relevant engelsktest med en vis score. Testresultatet må højst være 2 år gammelt. Denne tidsgrænse gælder dog ikke for CPE og CAE.

Krav til engelsktest:

  • TOEFL IBT testresultat: mindst 83
  • IELTS (academic) testresultat: mindst 6.5
  • Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE): bestået
  • Cambridge Certificate of Advanced English (CAE): bestået

IT-Universitetets TOEFL-kode er 9015. Du skal bruge denne kode, når du tilmelder dig en TOEFL-test. Der er ingen kode for IELTS eller Cambridge.

Du opfylder også engelskkravet, hvis du har bestået engelsk på dansk gymnasialt A-niveau.

Har du en gymnasial uddannelse fra før A-, B- og C-niveau blev indført, vil IT-Universitetet beregne dit niveau ud fra bilag til Meritbekendtgørelsen.


Ansøgning om dispensation

Hvis du ikke opfylder adgangskravene på det kursus, du vil søge ind på, har du mulighed for at søge om dispensation fra disse. Når du søger ind på et kursus via ansøgningsportalen, har du mulighed for at vedlægge en dispensationsansøgning. Ansøgningen skal indeholde en redegørelse for, hvad du søger om dispensation fra og med hvilken begrundelse.

Hertil skal du vedlægge dokumentation for de forhold, du søger om dispensation fra. Du kan kun få dispensation, hvis IT-Universitetet ud fra en konkret vurdering skønner, at du har de nødvendige faglige kvalifikationer, som kan sidestilles med de fastsatte adgangskrav.

For at blive optaget på et enkeltfagskursus på kandidatniveau skal du have en bestået bacheloruddannelse (fra et universitet) eller professionsbacheloruddannelse.

Læs mere om de adgangsgivende og eksamener og specifikke adgangskrav til enkeltfag for hver af ITU's seks kandidatuddannelser herunder:

Du kan inde på → kursusbeskrivelsen i Kursuskataloget se, hvilken kandidatuddannelse, det enkeltfagskursus, du søger om optagelse på, hører under.

Du har mulighed for at søge om dispensation for det uddannelsesmæssige adgangskrav, hvis du kan dokumentere, at du har erhvervet et tilsvarende uddannelsesniveau. 

Krav om engelskkundskaber

Når du søger ind på et kandidatkursus, skal du også dokumentere, at du har engelskkundskaber svarende til minimum dansk gymnasialt B-niveau med et gennemsnit på minimum 3,0 (efter 7-trinsskalaen) på én af følgende måder:

  • Du har haft engelsk på B-niveau i løbet af en gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).

  • Du har taget en gymnasial eksamen, en professionsbacheloruddannelse eller en bacheloruddannelse gennemført på engelsk i Danmark, et andet EU-land, Storbritannien, Norge, Island, Schweiz, USA, Canada, Sydafrika, Australien eller New Zealand.

  • Du har en adgangsgivende bacheloruddannelse fra Danmark gennemført på dansk (gælder dog ikke dansksprogede professionsbacheloruddannelser). 

  • Du har taget en relevant engelsktest med en vis score. Testresultatet må højst være 2 år gammelt. Denne tidsgrænse gælder dog ikke for CPE og CAE.

 

Krav til engelsktest

  • TOEFL papirbaseret testresultat: mindst 560

  • TOEFL IBT testresultat: mindst 88

  • IELTS (academic) testresultat: mindst 6.5

  • Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE): bestået

  • Cambridge Certificate of Advanced English (CAE): bestået

  • IT-Universitetets TOEFL-kode er 9015. Du skal bruge denne kode, når du tilmelder dig en TOEFL-test. Der er ingen kode for IELTS eller Cambridge. 

Du opfylder også engelskkravet, hvis du har bestået engelsk på dansk gymnasialt A-niveau.

Har du en gymnasial uddannelse fra før A-, B- og C-niveau blev indført, vil IT-Universitetet beregne dit niveau ud fra bilag til Meritbekendtgørelsen.

Krav om danskkundskaber

Hvis du søger om optagelse på et enkeltfagskursus, som hører under enten MSc i Digital Innovation & Management eller MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier, skal du dokumentere dansk på A-niveau (uden karakterkrav, men bestået). Du dokumenterer dansk på A-niveau på én af følgende måder:

  • Du har bestået dansk på A-niveau i løbet af gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).

  • Du er nordisk statsborger og har bestået en gymnasial eksamen eller en adgangsgivende uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.

  • Du har et andet statsborgerskab end nordisk og har bestået en adgangsgivende uddannelse eller en forudgående gymnasial uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.

Dokumentationskrav

Når du søger om optagelse i ansøgningsportalen, skal du uploade følgende dokumentation i PDF-format:

  • Kopi af eksamensbevis for din adgangsgivende uddannelse.

  • Dokumentation for minimum engelsk på B-niveau med et gennemsnit på minimum 3,0 (ved ansøgning til enkeltfagskurser på kandidatniveau).

  • Dokumentation for opfyldelse af uddannelsesspecifikke adgangskrav (ved ansøgning til enkeltfagskurser på bachelorniveau på baggrund af gymnasial uddannelse).


Ansøgning om dispensation

Hvis du ikke opfylder adgangskravene på det kursus, du vil søge ind på, har du mulighed for at søge om dispensation fra disse. Når du søger ind på et kursus via ansøgningsportalen, har du mulighed for at vedlægge en dispensationsansøgning. Ansøgningen skal indeholde en redegørelse for, hvad du søger om dispensation fra og med hvilken begrundelse.

Hertil skal du vedlægge dokumentation for de forhold, du søger om dispensation fra. Du kan kun få dispensation, hvis IT-Universitetet ud fra en konkret vurdering skønner, at du har de nødvendige faglige kvalifikationer, som kan sidestilles med de fastsatte adgangskrav.

For at blive optaget et enkeltfagskursus bachelorniveau skal du have en bestået gymnasial uddannelse eller en tilsvarende adgangsgivende udenlandsk eller international eksamen

Læs mere om de adgangsgivende eksamener og specifikke adgangskrav til enkeltfag for hver af ITUs fire bacheloruddannelser herunder:

Du kan inde på → kursusbeskrivelsen i Kursuskataloget se, hvilken bacheloruddannelse det enkeltfagskursus, du søger om optagelse på, hører under.


Ansøgning om dispensation

Hvis du ikke opfylder adgangskravene på det kursus, du vil søge ind på, har du mulighed for at søge om dispensation fra disse. Når du søger ind på et kursus via ansøgningsportalen, har du mulighed for at vedlægge en dispensationsansøgning. Ansøgningen skal indeholde en redegørelse for, hvad du søger om dispensation fra og med hvilken begrundelse.

Hertil skal du vedlægge dokumentation for de forhold, du søger om dispensation fra. Du kan kun få dispensation, hvis IT-Universitetet ud fra en konkret vurdering skønner, at du har de nødvendige faglige kvalifikationer, som kan sidestilles med de fastsatte adgangskrav.

Ansøgning

Du søger ind på ITU's enkeltfag via vores → online ansøgningsportal her. 

Det er godt at have al dokumentation klar, før du begynder ansøgningen. Det er dog også muligt undervejs at gemme ansøgningen som en kladde og vende tilbage til den senere. 

Husk, at når du om lidt ansøger i portalen, skal du...

  • vælge "Tomplads" som uddannelsestype, hvis du søger ind på bachelor- eller kandidatkurser
  • vælge "Enkeltfag - Diplom/Master" som uddannelsestype, hvis du søger ind på masterkurser.

Login

Når du møder systemet første gang, kan du logge ind på tre forskellige måder. Du finder hjælp til login i loginvejledningen.

Ansøgningen

Hvis du har brug for hjælp til at udfylde felterne og forstå processen på ansøgningsportalen, kan du læse ansøgningsvejledningen, som gennemgår hele ansøgningsprocessen. Når du har udfyldt og indsendt din ansøgning, modtager du en bekræftelse på den e-mail, som du er oprettet med på ansøgningsportalen.

Hvis du ikke opfylder adgangskravene på det kursus, du vil søge ind på, har du mulighed for at søge om dispensation fra disse. Når du søger ind på et kursus via ansøgningsportalen, har du mulighed for at vedlægge en dispensationsansøgning. Ansøgningen skal indeholde en redegørelse for, hvad du søger om dispensation fra og med hvilken begrundelse. 

Hertil skal du vedlægge dokumentation for de forhold, du søger om dispensation fra. Du kan kun få dispensation, hvis IT-Universitetet ud fra en konkret vurdering skønner, at du har de nødvendige faglige kvalifikationer, som kan sidestilles med de fastsatte adgangskrav.

Der er deltagerbetaling på alle enkeltfagskurser. Deltagerbetalingen skal være betalt, før du kan starte på kurset og deltage i undervisning og eksamen.

Fristen for rettidig betaling fremgår af fakturaen. Nogle får deres kurser helt eller delvist betalt af deres arbejdsgiver, mens andre betaler selv.

  • Pris pr. kursus á 7,5 ECTS: 10.625 kr.  
  • Pris pr. kursus á 7,5 ECTS (masterkursus m. forplejning): 12.300 kr. 
  • Pris pr. kursus á 10 ECTS: 14.170 kr. 
  • Pris pr. kursus á 15 ECTS: 21.250 kr. 

Ovenstående priser er for studerende fra EU/EØS-lande. Der gælder andre priser for studerende fra lande uden for EU/EØS. Se priserne her. 

Hvad dækker betalingen?
Betalingen dækker undervisning på det kursus, du er optaget på, samt to eksamensforsøg – en obligatorisk eksamen og eventuel reeksamen. 

Hvis du har brugt begge eksamensforsøg
Hvis du har betalt for et enkeltfag, men ikke bestået det, skal du gentilmelde dig kurset og betale for kurset en gang til. Du kan ikke deltage i undervisningen og gå til eksamen igen uden at betale igen.

Opkræves forud for hvert semester
Deltagerbetalingen bliver opkrævet forud for semesteret og er en forudsætning for, at du kan følge undervisningen og gå til eksamen. Hvis din arbejdsgiver betaler dit kursus, sender vi en faktura med frist for rettidig betaling direkte til din arbejdsgivers E-boks

Husk at give besked om dette i ansøgningsskemaet ved at oplyse CVR-nummer. Hvis din arbejdsgiver er en offentlig institution, skal du også huske at angive EAN-nummer, hvortil fakturaen vil blive sendt som et e-bilag. Hvis du selv betaler for dit kursus, sender vi fakturaen direkte til din E-boks via dit CPR-nummer. 

Hvis du søger om optagelse kort tid inden kursusstart, må du forvente en meget kort betalingsfrist. Den korte frist sikrer også, at du kan gå til første undervisningsgang samt få adgang til de IT-systemer, du skal bruge i forbindelse med dit kursus.

Refundering af deltagerbetaling og afmelding
Afmelding af kursus og refundering af deltagerbetaling inden kursusstart skal altid ske ved at sende en e-mail til ITU Efteruddannelse på efteruddannelse@itu.dk med angivelse af navn, fødselsdato og kursus. 

Refundering af deltagerbetaling efter kursusstart kan kun ske ved ganske særlige tilfælde såsom sygdom, langvarig sygdom, udstationering og lignende usædvanlige forhold. Henvendelse om refundering af deltagerbetaling efter kursusstart sendes ligeledes til ITU Efteruddannelse vedlagt dokumentation.

SVU - Statens Voksenuddannelsesstøtte
Enkeltfagsstuderende kan i særlige tilfælde få tildelt SVU, dvs. Statens Voksenuddannelsesstøtte. Det er dit eget ansvar at undersøge reglerne og ansøge om SVU. Kontakt www.svu.dk for uddybende information.

Vi har studiestart på enkeltfagskurser både forår, sommer (Summer University) og efterår:

Ultimo januar (eksamen i juni)

Primo/medio juli (eksamen i august)

Ultimo august (eksamen i januar)

Nogle kurser på særligt masterniveau kan have en senere opstart i foråret eller efteråret og forløbe fra fx april til juni eller oktober til december. 

Er du blevet optaget på et enkeltfag, vil du i umiddelbar forlængelse heraf modtage et velkomstbrev med flere informationer, der klæder dig på til at starte dine studier på IT-Universitetet. 

Forbehold
IT-Universitetet forbeholder sig ret til at justere eller aflyse planlagte kurser, kvalifikationsforløb eller masteruddannelser, hvis tilslutningen ikke er stor nok eller andre organisatoriske forhold gør sig gældende.




Kommende kurser på bachelorniveau

NB. Skema:  Vi har pt. problemer med visning af individuelle kursusskemaer. Du kan se alle skemaer her:

KursusnavnNiveauTid og stedAnsøgSprog
The course covers fundamental techniques for developing data management and data analytics applications.
BachelorForår 202520251Ansøgen
The course is focused on forming the basis of a data communicator. The students should recognize the various features of the human perception system, and operate around those limitations. We expect a student to be able to create effective visual encodings (charts), data-driven stories, dashboards and storyboards. The course will empower students with the underlying assumptions, guidelines and trappings of visualizing quantitative information. In doing so, the curriculum will put the field of data visualization in context; touching on its history from the first historic examples, right up until the propensity today of misleading people.
BachelorForår 202520251Ansøgen
This course examines the socio-political, ethical and legal contexts of data by investigating a range of recent data controversies. In this course students will learn to critically reflect upon the multiple ways data is articulated as a controversial legal and ethical object.
BachelorForår 202520251Ansøgen-
The course will provide an understanding of how to analyze an organization's IT Governance & Quality Management (IT governance) and how to restructure the organization's IT governance so that it is in line with the organization's IT strategy.
BachelorForår 202520251Ansøgen-

The students will learn theoretical foundations of IT-enabled process improvement and apply these to a real life practical context by working with an organisation.

BachelorForår 202520251Ansøgen-

Turning the unprecedented amounts of data being collected today into useful information is well beyond the computing power of a single general purpose CPU core. It is, therefore, crucial to know and understand the methods and tools that are able to parallelize and distribute various data analysis tasks in an efficient way on multicore CPUs and/or on a cluster of machines.
With this goal in mind, this course first gives an overview of the popular parallel and distributed big data processing platforms. Then, it dives into scaling various machine learning tasks.

BachelorForår 202520251Ansøgen

The objective of the course is to introduce students to important philosophical and historical perspectives on science and technology, as well as to more general epistemological and reflexive issues related to business informatics as a social science discipline. Throughout the course, the student will become acquainted with a series of concepts within a selection of thematic fields that can be used to critically interrogate empirical phenomena relating to ‘science’ and ‘technology’. 

BachelorForår 202520251Ansøgen-

The main outcome of the course is that students are equipped with an understanding of core theories, concepts and methods in co-design and participatory design approaches, and their historical grounding and development. Students will also have experience from applying co-design methods in a live project with real stakeholders, and reflecting on the process and results.

The course runs for the last time in the current format in Spring 2025

BachelorForår 202520251Ansøgen-

The course will be offered in English in Spring 2025 and a slight revision of course is expected.

Kursets mål er, at de studerende har (1) en grundlæggende forståelse af begreberne data, netværk og dataanalyse; og (2) en værktøjskasse med teknikker og teorier til at diskutere ideen om netværk og data som grundlag for konceptualisering af et netværkssamfund.

The course is offered for the last time in the current format in Spring 2025 ref. the revision of the BDDIT programme

BachelorForår 202520251Ansøgen-

NB: The course is taught in Danish / kurset undervises på dansk

The aim of the course is to give the student a basic understanding of how to work with design, innovation and concept development, with an explicit focus on sustainability and regenerative thinking. Based on a specific design case, the students will learn to apply selected methods and approaches to promote ethical aspects and sustainability in an actual design context. Throughout the course, the student will learn to critically reflect upon the impact, ethical issues in and role of digital design in the transition towards a more sustainable future.

The course is offered for the last time in the current format in Spring 2025 ref. the revision of the BDDIT programme

BachelorForår 202520251Ansøgda-
This course provides the basic algorithmic tools indispensable for every software developer.
BachelorForår 202520251Ansøgda

This course gives a fundamental overview of Android programming concepts and the best practices for mobile app development.

BachelorForår 202520251Ansøgen

The course "DevOps, Software Evolution and Software Maintenance" is a BSc elective.

In this course, the students will discover all the software engineering activities that take place after an initial software product is delivered or after a legacy system is taken over from a theoretical and practical perspective. Students (in groups) will take over such a system that is live and serving users, they will refactor and migrate it to the languages and technologies of their liking. All subsequent DevOps, software evolution and software maintenance activities will be performed directly on the systems of the students.

BachelorForår 202520251Ansøgen
The overall goal of the course is to introduce students to a selection of the most important problem solving and decision support techniques within AI and optimization.
BachelorForår 202520251Ansøgen

The course aims to train the students in conducting a thorough and valid analysis of online data sources with the use of basic programming, statistics and business intelligence tools. 

BachelorForår 202520251Ansøgen

The purpose of this course is to explore play as an expressive form and creative framework outside of the domain of games. As such, the learning goals and activities are not oriented towards game design. This course will focus on drawing into the digital design domain inspiration and practices from play and computer games.

This course is designed to expand the intellectual and professional scope of interaction design students.

BachelorForår 202520251Ansøgen
This course aims to make students proficient in the functional programming paradigm used by languages such as F#, Scala, SML, OCaml, or Haskell. All programs created in the course will be written in F#, developed by Microsoft and incorporated in Visual Studio and the .NET framework. We will relate the functional paradigm to its imperative and object-oriented counterparts, but focus on concepts predominantly found in functional programming languages such as higher-order functions, recursion and tail recursion, immutable data structures, and first-class functions.
BachelorForår 202520251Ansøgen

In collaboration with industrial partners, students will apply Scrum in practice and reason about its application in a controlled yet realistic environment.

BachelorForår 202520251Ansøgen
This is a hands-on course that teaches you how to prove that programs are correct. You will get in-depth experience with tools for this task, as well as an understanding of the theory behind them. This course thus equips you to pursue a career in writing safety-critical systems, or in pursuing higher studies in this area.
BachelorForår 202520251Ansøgen
Most organisations these days rely on business process modelling techniques such as BPMN to document, communicate, and analyse business processes. In recent years, however, advances in technologies have propelled the interest of organisations in automating some of their business processes, using technologies such as Robotic Process Automation, Business Process Management Systems, Adaptive Case Management, Chatbots, and Machine Learning.
This course introduces students both to the traditional craft of business processes modelling using state-of-the-art modelling techniques and to the increasingly important area of business process automation. The students learn to build a technological solution that automates a given business process in a real organisation and to design and analyse implementation strategies for the automation project.
BachelorForår 202520251Ansøgen

Algorithmic problem solving is the art of designing algorithms to solve challenging programming problems. This requires extensive practice in classifying problems, choosing the right data structures, and identifying suitable algorithms. This is very different to a standard algorithm and data structure course, where the focus is on understanding the tools at hand, but not on using them to solve problems. This course bridges the gap between theoretical knowledge and practical solutions to computational problems.

BachelorForår 202520251Ansøgen

Through this course, the students will learn about the aspects of game programming commonly involving artificial intelligence methods, which methods are used and how to implement them.

BachelorForår 202520251Ansøgen

The course provides a basic introduction to scientific thought and introduces central philosophical perspectives on science, epistemology and technology, including central concepts in scientific methodology. The course puts a special focus on IT technologies, exploring its foundations and ethical implications.  

BachelorForår 202520251Ansøgen

The course gives an in-depth introduction to the fundamental principles of statistics.

BachelorForår 202520251Ansøgen

This course provides an introduction to Information Security Risk Management. The course enables students to lead risk assessments, and reflect on the applicability of different techniques for risk assessment and management.

Bachelor
Forår 2025Sommer 2025Ansøgen

In this course, students will learn about qualitative research methods and the constitutive elements of qualitative research designs.  

BachelorForår 202520251Ansøgen
The students learn to conduct work place studies and analyses through the use of ethnographic methods.
BachelorForår 202520251Ansøgen

The “Database & Information Systems Foundations” course provides a comprehensive introduction to the key concepts and components of modern information systems, including hardware, software, users, and organizations. Students will explore the architecture of database systems, design Entity-Relationship (ER) and relational models, and develop SQL queries for real-world use cases. Additionally, the course covers business process modeling and guides students through the design and implementation of database-driven programs, equipping them with essential skills for building and managing information systems.


BachelorForår 202520251Ansøgen

Learn to make custom data visualisations by designing with data. Uncover the possibilities of data visualization and discover how to play with data in code.

BachelorForår 202520251Ansøgen

This course introduces basics of Bayesian statistics, Bayesian data analysis, Bayesian learning, and the programming tools that enable automation of these methods. The course emphasizes programmable statistical methods over pen and pencil analytics.

BachelorForår 202520251Ansøgen
The course covers fundamental techniques for developing data management and data analytics applications.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen
The main outcome of the course is that students are equipped with an understanding of the most important concepts, themes and positions in philosophy of science, and how they relate to digital design and interactive technologies. Furthermore, the students should learn to reflect critically about how digital design and technology relate to the world at large.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-

The goal of the course is two-fold. On the one side you will learn how to clean, manipulate, process and visualize data in Python with a specific focus on unstrucured data that is typically produced online. On the other side, you will learn how to formulate hypothesys based on this data that can be used in the context of the evaluation or the re-design of a digital product.

Bachelor
Efterår 202520252Infoen
Kursets mest centrale resultat er at de studerende bliver udstyret med en grundig forståelse af kvalitative forskningstilgange og -metoder og evnen til at anvende kvalitative undersøgelsesmetoder til undersøgelser samt formidling af resultaterne.
Bachelor
Efterår 202520252Infoda
På dette kursus arbejder de studerende i grupper med at udvikle prototyper på koncepter for digitale løsninger i samarbejde med private eller offentlige virksomheder baseret på relevante teorier, metoder, værktøjer og teknikker, som introduceres på kurset eller ligger i forlængelse af tidligere kurser.
Bachelor
Efterår 202520252Infoda
This course gives an introduction to technical communication. It focuses on designing different forms of communication correctly, effectively, and convincingly. There will be a theoretical introduction to the importance and principles of technical communication together with several individual and group based practical exercises.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
The course is an introduction to software engineering and software development for data science. The goal of the course is to allow students to join professional software engineering teams that include data scientist and data analysts.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-

This is a course in mathematics covering linear algebra and analysis (calculus) of functions of several variables. These are perhaps the two areas of mathematics that have found most uses in practical applications. In particular, the course equips the student with mathematical tools necessary for analysis of big data.

Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
This course gives a fundamental introduction to machine learning (ML) with an emphasis on statistical aspects. In the course, we focus on both the theoretical foundation for ML and the application of ML methods.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
Networks are all around us: We are ourselves, as individuals, the units of a network of social relationships of different kinds; the Internet and the highway system can be modelled as networks embedded in space; networks can be also entities defined in an abstract space, such as networks of acquaintances or collaborations  between individuals. This course aims at providing the computational tools to study these networks and form the basis of network scientists. The final objective is to have the students to solve practical network problems, to be able to perform a network analysis, and to fully appreciate the difficulties of a network problem in real-world data. The course will have a special focus on social networks.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-

This hands-on course teaches you how the design, implementation, and implications, of systems software influence your task as an application programmer. You will get an in-depth understanding of how hardware and the operating system work; in the process, you will learn how computers actually work, and what actually happens when you run an application. This enables you to fully exploit underlying hardware and systems software to write high-quality software.

Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
This is an introductory course on information security and privacy for data science. The course focuses on aspects of principles and techniques of protecting the security and privacy of data that is collected for data analysis.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
Contemporary organizations critically rely on enterprise systems to support their business processes. In this course, students learn to analyze work systems in organizations and to identify ways for improving them. Students acquire these skills by analyzing a real-world work system and by gaining hands-on experience suggesting requirements for a sociotechnical system that supports the work system.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
Students learn about the concept of computational thinking and get a hands-on introduction to programming using the Python programming language.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
The course will enable the students to analyse a supply chain and identify solutions where information technology can optimise the collaboration between actors in the supply chain network.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
In this course, students will learn to analyse and reflect upon the role of IT and culture in global collaborations.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
The overall aim of the course is to enable students to conduct an organizational analysis. The course introduces students to particular forms of organizational analysis as well as a broad spectrum of organization theories. More specifically, the aim is to enable students to draw on organizational theory in the analysis of what we nominally characterize as events; the purposeful organization of concerted action towards specific goals, and to situate this approach in a broader landscape of organizational theories. 
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-

Discrete Mathematics covers different topics in mathematics, which support many disciplines in software development. The goal of this course is to give the students the ability to apply formal reasoning. The first part of the course is dedicated to learning how to construct logical proofs, proofs on set theory and proofs by induction, while the second half of the course builds upon the first part to cover number-theoretical concepts, graphs, combinatorics, discrete probabilities, and models of computation. The student will obtain the fundamental skill of computational thinking and will be better equipped to tackle technical subjects throughout the curriculum. The course is an introduction to discrete mathematics as a foundation to work within the fields of computer science, information technologies, and software development. The course develops the necessary terminology and conceptual tools needed for later courses.

This includes:

  • formal reasoning, proofs, logic, set theory, sequences and sums
  • number theory, combinatorics and (discrete) probability theory
  • induction, recursion and counting
  • relations and functions
  • basic graph theory, language theory
  • theory and models of computation, such as finite state machines, regular expressions and grammars
The course aims at providing a basic understanding of the mathematical foundations of computer science.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen-
This course teaches the theoretical and practical foundations for distributed computing.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen
The Analysis, Design, and Software Architecture course (BDSA) is part of the Bachelor in Software Development (BSWU). In this course, students will discover software engineering from a theoretical and practical perspective. Students will learn about the history of software engineering, software processes, and will be exposed to concepts, principles, techniques, tools, and technologies related to object-oriented analysis, design, and programming. The course comprises of two lecture blocks and three exercise blocks. Weekly exercises will be given to students to gain hands on practice of the concepts taught in class.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen

Kursets formål er at give en dybere praktisk og teoretisk forståelse for implementation af programmeringssprog, herunder især maskinmodellen bag Java, C# og F#. Kursusemnerne omfatter leksikalsk analyse, grammatikker, syntaksanalyse, abstrakt syntaks, stakmaskiner, virtuelle maskiner, mellemkodesprog (inklusive JVM og .NET CLI), og continuations. Endvidere implementering af fortolkere, typeinferens, oversættere for en delmængde af C og for en delmængde af SML, garbage collectors, og kodegenerering for virtuelle maskiner og maskinkode (fx x86).

Bachelor
Efterår 202520252Infoda

This is an introductory course on information security. The course focuses on introductory aspects of analysis, design and implementation of secure software.

Bachelor
Efterår 202520252Infoen

The course aims at giving the students an introduction to the complexities of determining how processes of digitalisation and green transitions are entangled.

Bachelor
Efterår 202520252Infoen

The course gives an in-depth introduction to fundamental principles of probability theory.


Bachelor
Efterår 202520252Infoen

The course is for students looking for an introduction to strategic management to be able to understand and navigate todays and tomorrows business world.

The student will be given a toolbox of academic frameworks and models to be able to analyze current business situations and propose strategic changes. Through case studies and group work the student will become familiar with the business language which will help to bridge the gap between business and technology.

Bachelor
Efterår 202520252Infoen
This course will introduce basic concepts and techniques for designing and analysing cryptographic protocols with a focus on privacy preserving computation and blockchain protocols. We will cover both the main constructions of such protocols and the theoretical models used for proving their security.
Bachelor
Efterår 202520252Infoen
Bachelor
Efterår 202520252Infoen

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at sammensætte et efteruddannelsesforløb, der passer til dine særlige ønsker og behov. Du kan også få indblik i de forskellige uddannelsers faglige indhold og regler på området.

ITU Efteruddannelse
Rued Langgaards Vej 7
DK-2300 København S

Tlf: +45 7218 5450

Email: efteruddannelse@itu.dk