Enkeltfagskurser

Med IT-Universitetets enkeltfagskurser kan du styrke din digitale profil, hente nye digitale værktøjer og udvide forståelsen af dit eget fagområde.


Hvert semester udbyder IT-Universitetet en lang række enkeltfagskurser. 

Kursusudbud

Nedenstående oversigt over kurser indeholder både kurser udbudt i indeværende og i fremtidige semestre. Bemærk, du kun kan søge om optagelse på kurser udbudt i indeværende semester. 

Begrænset antal pladser på enkeltfagskurser

Hvis du ønsker at blive optaget på et bestemt kursus, skal du ansøge hurtigst muligt, efter ansøgningsportalen åbner, da de ledige pladser på kurserne fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Vær opmærksom på benævnelserne i ansøgningsportalen:

Søger du ind på bachelor- og/eller kandidatkurser, skal du vælge uddannelsestypen "tomplads".

Søger du ind på masterkurser, skal du vælge uddannelsestypen "enkeltfag - diplom/master".

Adgangskrav

Læs om adgangskrav her.

Ønsker du optagelse på et kursus efter ansøgningsfrist eller kursusstart, er du velkommen til at kontakte ITU Efteruddannelse.

 

Tompladsordning

Med tompladsordningen kan du søge ind på et eller flere af de mange kurser, ITU hvert semester udbyder på bachelor- og kandidatniveau.
 
Som tompladsstuderende følger du undervisning i dagtimerne sammen med ITU's fuldtidsstuderende.

Vær dog opmærksom på, det ikke er alle kurser, der udbydes på tompladsordningen.

Husk, at når du ansøger i portalen, skal du:

  • Vælge “Tomplads” som uddannelsestype, hvis du søger ind på bachelor- eller kandidatkurser
  • Vælge “Enkeltfag - Diplom/Master” som uddannelsestype, hvis du søger ind på et enkeltfag på masterniveau.

Kom godt igang: vejledning til ansøgning

Adgangsgivende uddannelser
For at blive optaget et enkeltfagskursus bachelorniveau skal du dokumentere en bestået gymnasial uddannelse eller en tilsvarende adgangsgivende udenlandsk eller international eksamen.

Specifikke adgangskrav
Derudover er der specifikke adgangskrav til enkeltfag på bachelorniveau. Hvilke specifikke krav der gælder afhænger af bacheloruddannelsen.

Du kan inde på → kursusbeskrivelsen i Kursuskataloget se, hvilken bacheloruddannelse det enkeltfagskursus, du søger om optagelse på, hører under.

Adgangsgivende uddannelser
For at blive optaget på et enkeltfagskursus på kandidatniveau skal du dokumentere en bestået bacheloruddannelse (fra et universitet) eller professionsbacheloruddannelse.

Krav om engelskkundskaber
Når du søger ind på et kandidatkursus, skal du også dokumentere, at du har engelskkundskaber svarende til minimum dansk gymnasialt B-niveau med et gennemsnit på minimum 3,0 (efter 7-trinsskalaen) på én af følgende måder:

  • Du har haft engelsk på B-niveau i løbet af en gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).

  • Du har taget en gymnasial eksamen, en professionsbacheloruddannelse eller en bacheloruddannelse gennemført på engelsk i Danmark, et andet EU-land, Storbritannien, Norge, Island, Schweiz, USA, Canada, Sydafrika, Australien eller New Zealand.

  • Du har en adgangsgivende bacheloruddannelse fra Danmark gennemført på dansk (gælder dog ikke dansksprogede professionsbacheloruddannelser). 

  • Du har taget en relevant engelsktest med en vis score. Testresultatet må højst være 2 år gammelt. Denne tidsgrænse gælder dog ikke for CPE og CAE.

 

Krav til engelsktest

  • TOEFL papirbaseret testresultat: mindst 560

  • TOEFL IBT testresultat: mindst 88

  • IELTS (academic) testresultat: mindst 6.5

  • Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE): bestået

  • Cambridge Certificate of Advanced English (CAE): bestået

IT-Universitetets TOEFL-kode er 9015. Du skal bruge denne kode, når du tilmelder dig en TOEFL-test. Der er ingen kode for IELTS eller Cambridge. 

Du opfylder også engelskkravet, hvis du har bestået engelsk på dansk gymnasialt A-niveau.

Har du en gymnasial uddannelse fra før A-, B- og C-niveau blev indført, vil IT-Universitetet beregne dit niveau ud fra bilag til Meritbekendtgørelsen.

Krav om danskkundskaber
Hvis du søger om optagelse på et enkeltfagskursus, som hører under enten MSc i Digital Innovation & Management eller MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier, skal du dokumentere dansk på A-niveau (uden karakterkrav, men bestået). Du dokumenterer dansk på A-niveau på én af følgende måder:

  • Du har bestået dansk på A-niveau i løbet af gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).

  • Du er nordisk statsborger og har bestået en gymnasial eksamen eller en adgangsgivende uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.

  • Du har et andet statsborgerskab end nordisk og har bestået en adgangsgivende uddannelse eller en forudgående gymnasial uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.

Adgangskrav
For at blive optaget på et enkeltfagskursus på masterniveau skal du minimum have gennemført og bestået en mellemlang videregående uddannelse som fx én af følgende:

  • Bacheloruddannelse
  • Professionsbacheloruddannelse
  • Diplomuddannelse gennemført som et reguleret forløb
  • HD-uddannelse
  • Udenlandsk uddannelse på samme niveau. Du har mulighed for at søge om dispensation fra det uddannelsesmæssige adgangskrav, hvis du kan dokumentere, at du har erhvervet et tilsvarende uddannelsesniveau (læs mere i fold-ud-menuen nedenfor).

2 års relevant erhvervserfaring
Efter din adgangsgivende uddannelse skal du have minimum 2 års relevant erhvervserfaring på fuld tid (svarende til minimum 30 timer pr. uge). Relevant erhvervserfaring betyder, at du skal have erfaring med it-faglige og/eller organisatoriske problemstillinger. IT-Universitetet kan ikke dispensere fra dette krav.

Den relevante erhvervserfaring kan dokumenteres på flere måder:

  • Udtalelse/erklæring fra arbejdsgiver(e) på virksomhedens officielle papir med underskrift og med angivelse af varigheden for samt en beskrivelse af den relevante beskæftigelse.
  • Alternativt kan lønsedler, der indeholder start- og slutdato, anvendes, inklusiv en kort beskrivelse af den relevante beskæftigelse.
  • Selvstændige bedes kort beskrive deres virksomhed samt dokumentere, at der de sidste to år har været aktivitet i virksomheden af en vis volumen. Dokumentationen kan eksempelvis være i form af en kopi af underskrevne kundekontrakter (med varighed), underskrevne referencer fra kunder eller kopi af årsopgørelse fra SKAT, der viser årsindkomst. Al dokumentationsmateriale behandles naturligvis fortroligt.

Sprogkrav: Dansk på A-niveau
For at blive optaget på et enkeltfagskursus under en masteruddannelse, skal du på ansøgningstidspunktet dokumentere danskkundskaber svarende til dansk gymnasialt A-niveau på én af følgende måder:

  • Du har bestået dansk på A-niveau i løbet af gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).
  • Du har bestået Studieprøven i dansk som andetsprog. Læs mere om Studieprøven - fx her hos UCplus.
  • Du er nordisk statsborger og har bestået en gymnasial eksamen eller en adgangsgivende uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.
  • Du har et andet statsborgerskab end nordisk og har bestået en adgangsgivende uddannelse eller en forudgående gymnasial uddannelse gennemført på dansk, norsk eller svensk.

Sprogkrav: Engelsk på B-niveau
For at blive optaget på et enkeltfagskursus under en masteruddannelse, skal du på ansøgningstidspunktet dokumentere engelskkundskaber svarende til minimum dansk gymnasialt B-niveau på én af følgende måder:

  • Du har bestået engelsk på B-niveau i løbet af gymnasial eksamen fra Danmark (eller gennem supplering).
  • Du har taget en gymnasial eksamen, en professionsbacheloruddannelse eller en bacheloruddannelse gennemført på engelsk i Danmark, et andet EU-land, Storbritannien, Norge, Island, Schweiz, USA, Canada, Sydafrika, Australien eller New Zealand.
  • Du har en adgangsgivende bacheloruddannelse fra Danmark gennemført på dansk (gælder dog ikke dansksprogede professionsbacheloruddannelser).
  • Du har taget en relevant engelsktest med en vis score. Testresultatet må højst være 2 år gammelt. Denne tidsgrænse gælder dog ikke for CPE og CAE.

Krav til engelsktest

  • TOEFL IBT testresultat: mindst 83
  • IELTS (academic) testresultat: mindst 6.5
  • Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE): bestået
  • Cambridge Certificate of Advanced English (CAE): bestået

IT-Universitetets TOEFL-kode er 9015. Du skal bruge denne kode, når du tilmelder dig en TOEFL-test. Der er ingen kode for IELTS eller Cambridge.

Du opfylder også engelskkravet, hvis du har bestået engelsk på dansk gymnasialt A-niveau.

Har du en gymnasial uddannelse fra før A-, B- og C-niveau blev indført, vil IT-Universitetet beregne dit niveau ud fra bilag til Meritbekendtgørelsen.

Ansøgning

Du søger ind på ITU's enkeltfag via vores → online ansøgningsportal her. 

Det er godt at have al dokumentation klar, før du begynder ansøgningen. Det er dog også muligt undervejs at gemme ansøgningen som en kladde og vende tilbage til den senere. 

Husk, at når du om lidt ansøger i portalen, skal du...

  • vælge "Tomplads" som uddannelsestype, hvis du søger ind på bachelor- eller kandidatkurser
  • vælge "Enkeltfag - Diplom/Master" som uddannelsestype, hvis du søger ind på masterkurser.

Login

Når du møder systemet første gang, kan du logge ind på tre forskellige måder. Du finder hjælp til login i loginvejledningen.

Ansøgningen

Hvis du har brug for hjælp til at udfylde felterne og forstå processen på ansøgningsportalen, kan du læse ansøgningsvejledningen, som gennemgår hele ansøgningsprocessen. Når du har udfyldt og indsendt din ansøgning, modtager du en bekræftelse på den e-mail, som du er oprettet med på ansøgningsportalen.

Hvis du ikke opfylder adgangskravene på det kursus, du vil søge ind på, har du mulighed for at søge om dispensation fra disse. Når du søger ind på et kursus via ansøgningsportalen, har du mulighed for at vedlægge en dispensationsansøgning. Ansøgningen skal indeholde en redegørelse for, hvad du søger om dispensation fra og med hvilken begrundelse. 

Hertil skal du vedlægge dokumentation for de forhold, du søger om dispensation fra. Du kan kun få dispensation, hvis IT-Universitetet ud fra en konkret vurdering skønner, at du har de nødvendige faglige kvalifikationer, som kan sidestilles med de fastsatte adgangskrav.

Der er deltagerbetaling på alle enkeltfagskurser. Deltagerbetalingen skal være betalt, før du kan starte på kurset og deltage i undervisning og eksamen.

Fristen for rettidig betaling fremgår af fakturaen. Nogle får deres kurser helt eller delvist betalt af deres arbejdsgiver, mens andre betaler selv.

  • Pris pr. kursus á 7,5 ECTS: 10.625 kr.  
  • Pris pr. kursus á 7,5 ECTS (masterkursus m. forplejning): 12.300 kr. 
  • Pris pr. kursus á 10 ECTS: 14.170 kr. 
  • Pris pr. kursus á 15 ECTS: 21.250 kr. 

Ovenstående priser er for studerende fra EU/EØS-lande. Der gælder andre priser for studerende fra lande uden for EU/EØS. Se priserne her. 

Hvad dækker betalingen?
Betalingen dækker undervisning på det kursus, du er optaget på, samt to eksamensforsøg – en obligatorisk eksamen og eventuel reeksamen. 

Hvis du har brugt begge eksamensforsøg
Hvis du har betalt for et enkeltfag, men ikke bestået det, skal du gentilmelde dig kurset og betale for kurset en gang til. Du kan ikke deltage i undervisningen og gå til eksamen igen uden at betale igen.

Opkræves forud for hvert semester
Deltagerbetalingen bliver opkrævet forud for semesteret og er en forudsætning for, at du kan følge undervisningen og gå til eksamen. Hvis din arbejdsgiver betaler dit kursus, sender vi en faktura med frist for rettidig betaling direkte til din arbejdsgivers E-boks

Husk at give besked om dette i ansøgningsskemaet ved at oplyse CVR-nummer. Hvis din arbejdsgiver er en offentlig institution, skal du også huske at angive EAN-nummer, hvortil fakturaen vil blive sendt som et e-bilag. Hvis du selv betaler for dit kursus, sender vi fakturaen direkte til din E-boks via dit CPR-nummer. 

Hvis du søger om optagelse kort tid inden kursusstart, må du forvente en meget kort betalingsfrist. Den korte frist sikrer også, at du kan gå til første undervisningsgang samt få adgang til de IT-systemer, du skal bruge i forbindelse med dit kursus.

Refundering af deltagerbetaling og afmelding
Afmelding af kursus og refundering af deltagerbetaling inden kursusstart skal altid ske ved at sende en e-mail til ITU Efteruddannelse på efteruddannelse@itu.dk med angivelse af navn, fødselsdato og kursus. 

Refundering af deltagerbetaling efter kursusstart kan kun ske ved ganske særlige tilfælde såsom sygdom, langvarig sygdom, udstationering og lignende usædvanlige forhold. Henvendelse om refundering af deltagerbetaling efter kursusstart sendes ligeledes til ITU Efteruddannelse vedlagt dokumentation.

SVU - Statens Voksenuddannelsesstøtte
Enkeltfagsstuderende kan i særlige tilfælde få tildelt SVU, dvs. Statens Voksenuddannelsesstøtte. Det er dit eget ansvar at undersøge reglerne og ansøge om SVU. Kontakt www.svu.dk for uddybende information.

Vi har studiestart på enkeltfagskurser både forår, sommer (Summer University) og efterår:

Ultimo januar (eksamen i juni)

Primo/medio juli (eksamen i august)

Ultimo august (eksamen i januar)

Nogle kurser på særligt masterniveau kan have en senere opstart i foråret eller efteråret og forløbe fra fx april til juni eller oktober til december. 

Er du blevet optaget på et enkeltfag, vil du i umiddelbar forlængelse heraf modtage et velkomstbrev med flere informationer, der klæder dig på til at starte dine studier på IT-Universitetet. 

Forbehold
IT-Universitetet forbeholder sig ret til at justere eller aflyse planlagte kurser, kvalifikationsforløb eller masteruddannelser, hvis tilslutningen ikke er stor nok eller andre organisatoriske forhold gør sig gældende.




Hvis du overvejer at efter- eller videreuddanne dig, findes der en række støtteordninger og modeller til finansiering.

Vi har her samlet et overblik over de vigtigste støtteordninger og fonde, som du og din arbejdsgiver bør undersøge.

På denne side kan du læse om:

  • Offentlige kompetencefonde
  • Private kompetencefonde
  • Finanskompetencepuljen
  • Bruttolønsordningen
  • Legatbogen

Læs mere

Se alle enkeltfagskurser

KursusnavnNiveauTid og stedAnsøgSprog

Kurset "Kunstig intelligens i organisationer" giver den studerende en grundlæggende forståelse for og indføring i, hvordan kunstig intelligens kan bruges og påvirke både private og offentlige organisationer. Faget er ikke teknisk, og det fokuserer på analyse, refleksion og styring af kunstig intelligens-projekter i en organisatorisk kontekst. Deltagerne vil derfor lære at analysere, reflektere over og styre implementeringen af kunstig intelligens i en organisatorisk kontekst.

MasterEfterår 202520252Ansøgda

Kurset giver den studerende kompetencer til at analysere og reflektere over styringen af it-projekter og it-projektporteføljer i en organisatorisk kontekst. Det sker gennem arbejdet med en række temaer hvor vi kommer bag om, og refleketer teoretisk over, centrale nedfaldspunkter og problemfelter inden for feltet.


MasterEfterår 202520252Ansøgda-
The course is a hands-on introduction to the tools that are necessary to design and develop physical artefacts.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The course covers fundamental techniques for developing data management and data analytics applications.
Kandidat
Forår 202620261Infoen
The course covers fundamental techniques for developing data management and data analytics applications.
Bachelor
Forår 202620261Infoen

Kurset "Kunstig intelligens i organisationer" giver den studerende en grundlæggende forståelse for og indføring i, hvordan kunstig intelligens kan bruges og påvirke både private og offentlige organisationer. Faget er ikke teknisk, og det fokuserer på analyse, refleksion og styring af kunstig intelligens-projekter i en organisatorisk kontekst. Deltagerne vil derfor lære at analysere, reflektere over og styre implementeringen af kunstig intelligens i en organisatorisk kontekst.

Master
Forår 202620261Infoda

Students attending this course will study some of the core algorithms and systems related to game development.

Kandidat
Forår 202620261Infoen
This course introduces basics of Bayesian statistics, Bayesian data analysis, Bayesian learning, and the programming tools that enable automation of these methods. The course emphasizes programmable statistical methods over pen and pencil analytics.
Kandidat
Forår 202620261Infoen

In this course, we teach both advanced machine learning (ML) approaches and hands-on skills for applying these approaches to data science problems.

Kandidat
Forår 202620261Infoen

This course provides an overview on the topics of bias and fairness in data, models, and algorithms, and on the associated ethical and accountability issues.

Kandidat
Forår 202620261Infoen
This course provides the basic algorithmic tools indispensable for every software developer.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The goal of the course is to make students able to manage and use data sets, e.g. by learning about tools for data interpretation and visualization, and to reason about the use of data in larger contexts.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-

In this course, you will learn how to analyze and improve the performance of a computer system with a specific focus on data-intensive systems.

To investigate a system’s performance and come up with solutions to improve it, there are three key things to know.

  1. How to devise a methodology to design experiments so that you can investigate the system’s performance,
  2. The toolset to run the necessary experiments and collect the results, and
  3. At least a basic understanding of the systems layers (hardware, operating systems, etc.) to be able to interpret your results and come up with solutions.

This is what we will cover in this course.

Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The course is focused on forming the basis of a data communicator. The students should recognize the various features of the human perception system, and operate around those limitations. We expect a student to be able to create effective visual encodings (charts), data-driven stories, dashboards and storyboards. The course will empower students with the underlying assumptions, guidelines and trappings of visualizing quantitative information. In doing so, the curriculum will put the field of data visualization in context; touching on its history from the first historic examples, right up until the propensity today of misleading people.
Bachelor
Forår 202620261Infoen

In this course, students learn how to work in data-driven design and development processes and what changes data analysis brings to the design and maintenance of games.

Kandidat
Forår 202620261Infoen-
This course examines the socio-political, ethical and legal contexts of data by investigating a range of recent data controversies. In this course students will learn to critically reflect upon the multiple ways data is articulated as a controversial legal and ethical object.
Bachelor
Forår 202620261Infoen-

The course will introduce and cover basic concepts in Enterprise Architecture -an approach to understand, manage and develop business strategy in a complex IT landscape. There will be an introduction to the recognised frameworks and models in Enterprise Architecture.

Kandidat
Forår 202620261Infoen-

This course aims to enable students to design and develop websites and interactive Web applications based on standard Web technologies and software frameworks.

Kandidat
Forår 202620261Infoen-

The subject of the course is functional, declarative programming in general and F# in particular.

Kandidat
Forår 202620261Infoen-
This course teaches the conceptual foundation and practical implementation of game worlds.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-

This course gives an introduction to IoT as well as practical experience with the design and implementation of end-to-end IoT systems.

Practical examples and exercises will predominatly be from domains Energy and Environment.

Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The course will provide an understanding of how to analyze an organization's IT Governance & Quality Management (IT governance) and how to restructure the organization's IT governance so that it is in line with the organization's IT strategy.
Bachelor
Forår 202620261Infoen-

The students will learn theoretical foundations of IT-enabled process improvement and apply these to a real life practical context by working with an organisation.

Bachelor
Forår 202620261Infoen-

Turning the unprecedented amounts of data being collected today into useful information is well beyond the computing power of a single general purpose CPU core. It is, therefore, crucial to know and understand the methods and tools that are able to parallelize and distribute various data analysis tasks in an efficient way on multicore CPUs and/or on a cluster of machines.
With this goal in mind, this course first gives an overview of the popular parallel and distributed big data processing platforms. Then, it dives into scaling various machine learning tasks.

Bachelor
Forår 202620261Infoen
This is a course in mathematics covering linear algebra and basic probability theory. This course is the first course of the Algorithms and Machine Learning specialisations.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
This course gives an introduction to Java/Kotlin development of apps for the Android platform, and an overview of concepts for handling concurrency on mobile devices.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The goal of this course is to give you a mindset of working with software in an abstract and semi-automated fashion, as in a production process (as opposed to a hand crafting process).
Kandidat
Forår 202620261Infoen-

The objective of the course is to introduce students to important philosophical and historical perspectives on science and technology, as well as to more general epistemological and reflexive issues related to business informatics as a social science discipline. Throughout the course, the student will become acquainted with a series of concepts within a selection of thematic fields that can be used to critically interrogate empirical phenomena relating to ‘science’ and ‘technology’. 

Bachelor
Forår 202620261Infoen-
This course is designed to introduce students to designing play and games from the perspective of Critical Design. The goal is to give students theoretical and practical knowledge about play that they can use in different subject areas, from game design and interaction design to software development.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The goal of the course is to teach how to navigate and actively participate in an increasingly complex and constantly changing service economy.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The design, development, and implementation of a software system requires the evaluation of several, often conflicting, aspects of the system and mastery of multiple tools and techniques. The aim of this course is to provide you with knowledge on how to design the architecture of  software systems in a structured and systematic way that addresses the required functionality and supports the necessary system qualities. This requires a technical toolbox with concepts, methods, and principles to support the software design, implementation, and evaluation as much as a wider understanding of the context and domain of the system. Beyond the design of software architecture you will also learn about the tools and approaches that are used in recovering the architecture of a system by the analysis of its source code and version control information.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-
The course examines the new responsibilities and obligations of state actors as they implement IT systems. It explores how public bodies use and store data, questions the line between public and private companies, and explores political and ethical questions of infrastructure and responsibility during public digitization initiatives.
Kandidat
Forår 202620261Infoen-

The main outcome of the course is that students are equipped with an understanding of core theories, concepts and methods in co-design and participatory design approaches, and their historical grounding and development. Students will also have experience from applying co-design methods in a live project with real stakeholders, and reflecting on the process and results.

The course runs for the last time in the current format in Spring 2025

Bachelor
Forår 202620261Infoen-

The course will be offered in English in Spring  2025 and a slight revision of course is expected.

Kursets mål er, at de studerende har (1) en grundlæggende forståelse af begreberne data, netværk og dataanalyse; og (2) en værktøjskasse med teknikker og teorier til at diskutere ideen om netværk og data som grundlag for konceptualisering af et netværkssamfund.

The course is offered for the last time in the current format in Spring  2025 ref. the revision of the BDDIT programme

Bachelor
Forår 202620261Infoen-

NB: The course is taught in Danish / kurset undervises på dansk

The aim of the course is to give the student a basic understanding of how to work with design, innovation and concept development, with an explicit focus on sustainability and regenerative thinking. Based on a specific design case, the students will learn to apply selected methods and approaches to promote ethical aspects and sustainability in an actual design context. Throughout the course, the student will learn to critically reflect upon the impact, ethical issues in and role of digital design in the transition towards a more sustainable future.

The course is offered for the last time in the current format in Spring  2025 ref. the revision of the BDDIT programme

Bachelor
Forår 202620261Infoda-
This course provides the basic algorithmic tools indispensable for every software developer.
Bachelor
Forår 202620261Infoda

This course gives a fundamental overview of Android programming concepts and the best practices for mobile app development.

Bachelor
Forår 202620261Infoen
The objective of the course is to provide students with ways of understanding, articulating and thinking critically about some of the fundamental assumptions about the psychology of games, play and players.
Kandidat
Forår 202620261Infoen

The course "DevOps, Software Evolution and Software Maintenance" is a BSc elective.

In this course, the students will discover all the software engineering activities that take place after an initial software product is delivered or after a legacy system is taken over from a theoretical and practical perspective. Students (in groups) will take over such a system that is live and serving users, they will refactor and migrate it to the languages and technologies of their liking. All subsequent DevOps, software evolution and software maintenance activities will be performed directly on the systems of the students.

Bachelor
Forår 202620261Infoen

The course "DevOps, Software Evolution and Software Maintenance" is an MSc elective.

In this course, the students will discover all the software engineering activities that take place after an initial software product is delivered or after a legacy system is taken over from a theoretical and practical perspective. Students (in groups) will take over such a system that is live and serving users, they will refactor and migrate it to the languages and technologies of their liking. All subsequent DevOps, software evolution and software maintenance activities will be performed directly on the systems of the students.

Kandidat
Forår 202620261Infoen
The overall goal of the course is to introduce students to a selection of the most important problem solving and decision support techniques within AI and optimization.
Kandidat
Forår 202620261Infoen
The overall goal of the course is to introduce students to a selection of the most important problem solving and decision support techniques within AI and optimization.
Bachelor
Forår 202620261Infoen

The course aims to train the students in conducting a thorough and valid analysis of online data sources with the use of basic programming, statistics and business intelligence tools. 

Bachelor
Forår 202620261Infoen

This course is designed to give students a basic introduction to programming and data processing. Students will get a hands-on introduction to the Python programming language and how to work with tabular data. This will enable them to solve simple programmatic tasks as well as to get an idea of what the role of the programmer entails. After the course student will be able to discuss and reflect on challenges and opportunities derived from approaching the world through algorithms.


Kandidat
Forår 202620261Infoen
This is an applied course on information security. The course focuses on in-depth penetration testing techniques, elements of cryptanalysis and digital forensics, ethical aspects of security and responsible disclosure.
Kandidat
Forår 202620261Infoen

The purpose of this course is to explore play as an expressive form and creative framework outside of the domain of games. As such, the learning goals and activities are not oriented towards game design. This course will focus on drawing into the digital design domain inspiration and practices from play and computer games.

This course is designed to expand the intellectual and professional scope of interaction design students.

Bachelor
Forår 202620261Infoen
The course is a hands-on introduction to the tools that are necessary to design and develop physical artefacts.
Kandidat
Forår 2026Sommer 2026Infoen

Understanding creative work as processes that take place within organizational and cultural settings under different kind of leadership and management, the course focuses on the simultaneously constraining and enabling ways these structures influence creativity and innovation. 

Kandidat
Forår 2026Sommer 2026Infoda
In this course, the students learn how to evaluate, design and prototype products based on latest artificial intelligence technologies.
Kandidat
Forår 2026Sommer 2026Infoen
This course provides an introduction into core concepts and applications of data science based approaches to geospatial data analysis.
Kandidat
Forår 202620261Infoen
This course aims to make students proficient in the functional programming paradigm used by languages such as F#, Scala, SML, OCaml, or Haskell. All programs created in the course will be written in F#, developed by Microsoft and incorporated in Visual Studio and the .NET framework. We will relate the functional paradigm to its imperative and object-oriented counterparts, but focus on concepts predominantly found in functional programming languages such as higher-order functions, recursion and tail recursion, immutable data structures, and first-class functions.
Bachelor
Forår 202620261Infoen

In collaboration with industrial partners, students will apply Scrum in practice and reason about its application in a controlled yet realistic environment.

Bachelor
Forår 202620261Infoen
This is a hands-on course that teaches you how to prove that programs are correct. You will get in-depth experience with tools for this task, as well as an understanding of the theory behind them. This course thus equips you to pursue a career in writing safety-critical systems, or in pursuing higher studies in this area.
Kandidat
Forår 202620261Infoen
This is a hands-on course that teaches you how to prove that programs are correct. You will get in-depth experience with tools for this task, as well as an understanding of the theory behind them. This course thus equips you to pursue a career in writing safety-critical systems, or in pursuing higher studies in this area.
Bachelor
Forår 202620261Infoen
Students attending this course will be able to implement core algorithms of Computer Graphics.
Kandidat
Forår 202620261Infoen
Through this course, the students will learn about the aspects of game programming commonly involving artificial intelligence methods, which methods are used and how to implement them.
Kandidat
Forår 202620261Infoen
Most organisations these days rely on business process modelling techniques such as BPMN to document, communicate, and analyse business processes. In recent years, however, advances in technologies have propelled the interest of organisations in automating some of their business processes, using technologies such as Robotic Process Automation, Business Process Management Systems, Adaptive Case Management, Chatbots, and Machine Learning.
This course introduces students both to the traditional craft of business processes modelling using state-of-the-art modelling techniques and to the increasingly important area of business process automation. The students learn to build a technological solution that automates a given business process in a real organisation and to design and analyse implementation strategies for the automation project.
Bachelor
Forår 202620261Infoen

Algorithmic problem solving is the art of designing algorithms to solve challenging programming problems. This requires extensive practice in classifying problems, choosing the right data structures, and identifying suitable algorithms. This is very different to a standard algorithm and data structure course, where the focus is on understanding the tools at hand, but not on using them to solve problems. This course bridges the gap between theoretical knowledge and practical solutions to computational problems.

Bachelor
Forår 202620261Infoen

Algorithmic problem solving is the art of designing algorithms to solve challenging programming problems. This requires extensive practice in classifying problems, choosing the right data structures, and identifying suitable algorithms. This is very different to a standard algorithm and data structure course, where the focus is on understanding the tools at hand, but not on using them to solve problems. This course bridges the gap between theoretical knowledge and practical solutions to computational problems.

Kandidat
Forår 202620261Infoen

Through this course, the students will learn about the aspects of game programming commonly involving artificial intelligence methods, which methods are used and how to implement them.

Bachelor
Forår 202620261Infoen

The course provides a basic introduction to scientific thought and introduces central philosophical perspectives on science, epistemology and technology, including central concepts in scientific methodology. The course puts a special focus on IT technologies, exploring its foundations and ethical implications.  

Bachelor
Forår 202620261Infoen

This course provides an introduction to the fundamental concepts of cryptography, the practice of protecting information and securing communication in computer systems. We start with classical encryption techniques, and consider modern private-key and public-key crypto systems and study their security against eavesdroppers or attackers, who tamper with network traffic. The course is aimed at students with a background in computer science or mathematics, and will include both theoretical and programming exercises. 


Kandidat
Forår 202620261Infoen

The course gives an in-depth introduction to the fundamental principles of statistics.

Bachelor
Forår 202620261Infoen

This course offers a comprehensive exploration of service design and management, equipping students with essential processes, principles, methods, and tools. It focuses on the strategic design and management of services, including digital components, and draws on expertise from various disciplines within service design and management. Through lectures, in-depth case studies, and interactive hands-on exercises, students will examine the characteristics and dynamics of services and service ecosystems. The course aims to deepen students' understanding of how services can be effectively designed, managed, and implemented to deliver substantial value to users, providers, and other stakeholders.


Kandidat
Forår 202620261Infoen

This course examines organizations in light of contemporary challenges with digitalization. It explores organizational perspectives on digitalization and cover theories that can help us better understand, and critically reflect upon, such profound challenges, while also offering hands-on approaches to managing them. Furthermore, it investigates questions of the changing nature of work, and themes such as leadership, management, and organizing in order to make students both knowledgeable about, and skilled in the practice of, and engaging with, digital transformation.

Kandidat
Forår 2026Sommer 2026Infoen

This course provides an introduction to Information Security Risk Management. The course enables students to lead risk assessments, and reflect on the applicability of different techniques for risk assessment and management.

Bachelor
Forår 2026Sommer 2026Infoen

Formålet med kurset er at klæde deltagerne på til at indgå i tilrettelæggelse, udformning, implementering og håndtering af komplekse organisatoriske innovations- og forandringsprocesser.


Master
Forår 202620261Infoda

In this course, students will learn about qualitative research methods and the constitutive elements of qualitative research designs.  

Bachelor
Forår 202620261Infoen
The students learn to conduct work place studies and analyses through the use of ethnographic methods.
Bachelor
Forår 202620261Infoen

The “Database & Information Systems Foundations” course provides a comprehensive introduction to the key concepts and components of modern information systems, including hardware, software, users, and organizations. Students will explore the architecture of database systems, design Entity-Relationship (ER) and relational models, and develop SQL queries for real-world use cases. Additionally, the course covers business process modeling and guides students through the design and implementation of database-driven programs, equipping them with essential skills for building and managing information systems.


Bachelor
Forår 202620261Infoen

Learn to make custom data visualisations by designing with data. Uncover the possibilities of data visualization and discover how to play with data in code.

Bachelor
Forår 202620261Infoen

The goal of this course is to equip students to understand how underlying technological and social infrastructures shape the digital economy.


Kandidat
Forår 202620261Infoen

This course introduces basics of Bayesian statistics, Bayesian data analysis, Bayesian learning, and the programming tools that enable automation of these methods. The course emphasizes programmable statistical methods over pen and pencil analytics.

Bachelor
Forår 202620261Infoen

Nye kompetencer og viden

Med et enkeltfagskursus opnår du følgende kompetencer:

  • Ny og opdateret viden
  • Et it-kompetenceløft
  • Undervisning på akademisk niveau
  • Inspiration og personlig udvikling
  • Et netværk bestående af professionelle it-folk

Undervisning

Du vil blive undervist af specialister inden for deres specifikke del af det it-faglige felt. Derudover er der på nogle af kurserne tilknyttet erhvervsfolk som gæsteundervisere. De har til opgave at fokusere på, hvordan man konkret omsætter teori til praksis i virksomhederne. 

Undervisningen er en blanding af forelæsninger, øvelser, feedback, fremlæggelser, gruppearbejde og faglige diskussioner. Du tilbydes vejledning til alle projekter og opgaver.

Alle enkeltfagskurser er tilrettelagt som deltidsstudier, så det er muligt at følge dem sideløbende med et fuldtidsarbejde og familieliv. Der undervises enten i dagtimerne, om eftermiddagen eller om aftenen.


Hvert kursus afholdes sædvanligvis over fire undervisningsdage. Undervisningen foregår typisk på fredage eller på fredage og lørdage i kombination. De vejledende tidsrum på fredage er fra kl. 09:00 – 21:00 og på lørdage fra kl. 09:00 – 16:00.
 
Du kan forvente at bruge ca. 10-12  timer om ugen pr. kursus inkl. forberedelse i hele kursusperioden.

Her menes den gennemsnitlige work load inkl. undervisning, projektskrivning osv.

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at sammensætte et efteruddannelsesforløb, der passer til dine særlige ønsker og behov. Du kan også få indblik i de forskellige uddannelsers faglige indhold og regler på området.

ITU Efteruddannelse
Rued Langgaards Vej 7
DK-2300 København S

Tlf: +45 7218 5450

Email: efteruddannelse@itu.dk