Undervisningen
Undervisningen forløber over 14 uger med undervisning hver mandag. Se alle tidspunkter for undervisning her.
Kurset forløber i to dele, hvor den første del forbereder deltagerne til projektet i den anden del, som er det reelle læringsforløb. Den første del ligner et traditionelt kursus med lektionerne som omdrejningspunkt. I denne del introduceres de basale aspekter af det akademiske projekt: skrivning, den akademiske genre, litteratur og litteratursøgning, problemformulering, undersøgelsesmetoder og feedback (peer review). Skrivning er meget vigtigt i akademisk arbejde, hvorfor der i denne del er skriveøvelser.
I den anden del af semesteret gennemfører deltagerne et akademisk projekt i grupper på to-fem studerende. Grupperne vejledes af en af de tilknyttede lærere. Projektet består i at planlægge, gennemføre og evaluere en undersøgelse af et spørgsmål eller problem indenfor it ved hjælp af akademiske teorier og metoder og dokumentere det skriftligt, jfr. læringsmålene. I løbet af de indledende lektioner dannes grupperne og de vælger et emne.
Undersøgelsen dokumenteres i en rapport, hvis omfang afhænger af gruppestørrelsen: ca. 17 til 30 sider. Emnerne for projekterne vælger grupperne frit. Eksempler på emner fra tidligere semestre er:
- Er danskerne klar til e-valg?
- Cookie-loven: Overholdes den?
- Kan Facebook skade din karriere?
- Anvendelse af sociale medier i valgkampen
- QR-koder - anvendes de?
- Smartphone som betalingsmiddel
Eksamen
Eksamen er en projekteksamen med skriftlig gruppeopgave og individuelt mundtligt oplæg. Der afleveres en skriftlig opgave i form af en akademisk rapport, der viser beherskelse af kursets læringsmål. Emnet/casen er selvvalgt indenfor it. Eksempler på tidligere rapporter fremgår ovenfor. Rapporten er på 21-25 sider for en gruppe på 3 studerende (+ bilag). Sidetallet justeres lidt efter antal studerende i gruppen.
Den mundtlige del af eksamen tager udgangspunkt i rapporten med fokus på brugen af metode og teori i forlængelse af læringsmålene. Den individuelle eksamen er på 30 minutter per studerende inklusiv votering og feedback. 7-trinsskalaen anvendes.
Litteratur
Følgende bøger anvendes. Deltagerne bør købe dem inden semesterstart og som minimum orientere sig i dem.
- Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray (2012): Den gode opgave – håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. Samfundslitteratur, 4. udgave
- Harboe, Thomas (2013) Metode og projektskrivning - en introduktion. Samfundslitteratur, 2. udgave.