Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
3 måder at skabe en mere lige kønsfordeling på it-uddannelserne
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  3 måder at skabe en mere lige kønsfordeling på it-uddannelserne

3 måder at skabe en mere lige kønsfordeling på it-uddannelserne

Fordomme om, hvad mænd og kvinder er gode til, præger stadig de unges studievalg, viser forskning fra både Danmark og udland. Antropolog og diversitetskonsulent på ITU Valeria Borsotti dykkede ned i årsagerne til danske kvinders valg og fravalg af tekniske it-uddannelser.

ForskningUddannelsediversitet

Skrevet 17. september 2018 10:38 af Vibeke Arildsen

Kvinderne har i årevis været stærkt underrepræsenterede på de tekniske it-uddannelser i Danmark såvel som i hele den vestlige verden. Hvad er egentlig årsagerne til, at det forholder sig sådan?

Det undersøgte antropolog og diversitetskonsulent på ITU Valeria Borsotti i et forskningsprojekt. For at blive klogere på de unges syn på it-faget foretog hun interviews og spørgeskemaundersøgelser blandt danske gymnasieelever og ITU’s egne softwarestuderende. Forskningsartiklen blev i maj 2018 hædret med en ACM SIGSOFT Distinguished Paper-pris ved ICSE-konferencen i Göteborg.

Her deler Valeria Borsotti tre af de vigtigste indsigter om, hvorfor vælger it-uddannelserne fra, og hendes bud på, hvad man kan gøre ved det. Læs hele forskningsartiklen her.

1) Klichéen om den mandlige nørd

“Når man beder folk om at forestille sig en datalog, vil de fleste, både mænd og kvinder, se en mandlig nørd med dårlige sociale evner for sig. Det er en kliché med stærkt negative konnotationer. Når jeg spurgte de unge mennesker i min undersøgelse, hvorfor de troede, at så få kvinder vælger it-fagene, gav næsten alle dette stereotype billede skylden.

En stor del af gymnasieeleverne i min undersøgelse havde samtidig en forestilling om, at datalogifaget er for ’nørder’ og slet ikke kræver interaktion med andre mennesker. Som en kvindelig gymnasieelev udtrykte det: ’jeg vil ikke sidde lænket til skærmen hele dagen’.”

Det kan vi gøre:
”Uddannelsesinstitutionerne bør have fokus på at kommunikere it-uddannelserne på en måde, der aktivt modarbejder stereotyper.

Uddannelsesinstitutionerne bør have fokus på at kommunikere it-uddannelserne på en måde, der aktivt modarbejder stereotyper.


Her skal man være opmærksom på ikke at nøjes med symbolske gestusser, som eksempel at have en kvinde med i sine billedmaterialer, men fremhæve eksempler på både kvindelige og mandlige rollemodeller inden for branchen, som viser, hvilke jobs man kan få med en teknisk uddannelse, og hvordan man kan bruge softwareudvikling til at gøre en forskel i verden.

På selve uddannelserne er det vigtigt, at underviserne bruger eksempler, som er relevante for alle studerende, og viser, at programmering bruges i alle mulige forskellige brancher – ikke kun i mandsdominerede brancher.”

2) Forestillingen om, at it-uddannelser ikke er for kvinder

”I både Danmark og resten af den vestlige verden, er der en udbredt forestilling om, at mænd har mere flair for de tekniske it-fag, på trods af at kvinder har spillet en central rolle i datalogiens historie. Disse forestillinger påvirker både de unge, deres forældre og deres lærere. Jeg talte for eksempel med en HTX-studerende, som sagde, at ’programmering er for drenge’, og nogle af de kvindelige ITU-studerende fortalte, at deres familier havde været overraskede over deres studievalg.  

Et stort internationalt studie med omkring 350.000 respondenter viste, at stereotyper om, hvilket køn der egner sig til forskellige naturvidenskabelige discipliner, er meget dominerende, hvis der er en stor overvægt af mænd i faget. Det gælder også i lande, hvor der ellers er stor lighed mellem kønnene. Så overvægten af mænd inden for it-fagene forstærker i sig selv forestillingen om, at mænd er bedre egnede til en karriere inden for disse fag.

Forestillingen om, at kvinder fra naturens side er mindre egnede til og mindre interesserede i tech og logisk tænkning er et kulturelt fænomen, som er udbredt over hele den vestlige verden. I andre kulturer er der faktisk en overvægt af kvinder på datalogistudierne. I Dubai er omkring 50% af datalogistuderende kvinder, i Qatar er det 70% og i Malaysia 60%."

Det kan vi gøre:
”Det er nødvendigt at have rollemodeller inden for it-fagene, som kvinderne kan identificere sig med – også blandt underviserne på studiet.

I markedsføringen af uddannelserne kan rollemodeller være med til at afmystificere, hvad man egentlig kan med en teknisk uddannelse.


I markedsføringen af uddannelserne kan rollemodeller være med til at afmystificere, hvad man egentlig kan med en teknisk uddannelse. Kvindelige rollemodeller er selvfølgelig vigtige, men mandlige rollemodeller virker også – så længe de afviger fra stereotypen om den asociale nørd. Mange af de kvindelige softwarestuderende, jeg talte med, havde eksempelvis fået kendskab til programmering gennem deres far, bror eller kæreste.” 

3) Mindre kendskab til programmering

“Forskning fra det amerikanske universitet Carnegie Mellon viser, at kvinder, der starter på datalogi, i gennemsnit har langt mindre erfaring med at programmere end deres mandlige medstuderende, når de starter på studiet.

Min undersøgelse blandt ITU-studerende viste, at det også er tilfældet i Danmark. En af de kvindelige ITU-studerende fortalte for eksempel, at nogle af hendes medstuderende kom med op til 10 års programmeringserfaring, hvorimod hun havde lært programmering fra et to-timers kursus på nettet."

Det kan vi gøre:
”Det er en rigtig god idé at arrangere aktiviteter, der introducerer unge kvinder til softwareudvikling og programmering, hvilket ITU for eksempel gør igennem it-camps og coding caféer for kvindelige gymnasieelever.

Fordi kvinderne typisk kommer med mindre programmeringserfaring end deres mandlige medstuderende er det vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne sørger for at have initiativer, som gør at studerende, som ikke har kodet før, føler sig velkomne og kan få hjælp og støtte.


Fordi kvinderne typisk kommer med mindre programmeringserfaring end deres mandlige medstuderende er det også vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne sørger for at have initiativer, som gør at studerende, som ikke har kodet før, føler sig velkomne og kan få hjælp og støtte. Dermed sender man et signal om, at programmering er for alle.

ITU introducerede i 2016 et frivilligt introkursus til programmering før studiestart og ekstra studiehjælp på første semester. Det blev rigtig godt modtaget af de studerende – i undersøgelsen fortalte de, at initiativerne havde øget deres faglige selvtillid. Det gjaldt også for de mandlige studerende uden programmeringserfaring. I bund og grund handler det om sørge for, at uddannelserne er attraktive og tilgængelige for alle talenterne derude - både kvinder og mænd.”


Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/About-ITU/Press/News-from-ITU/2024/InnoCollab-takes-on-innovation-projects-after-Open-Entrepreneurship