På Tinder-date med kunsten
Digitale teknologier kan skabe mere målrettede og personlige museumsoplevelser. Det mener ITU-kandidaterne Marie Bryndum og Maria Muhandes, der i deres specialeprojekt designede en Tinder-lignende app, som giver museumsgæster en lettere indgang til information om kunsten.
Skrevet 20. december 2017 14:16 af Vibeke Arildsen
Hvad handlede specialet om?
Når man besøger et kunstmuseum, hænger der ofte bare en lille tekst ved siden af værkerne med oplysninger om titel og kunstner. Vil man vide mere, skal man finde en tavle, hvor man kan læse en uddybende tekst, som typisk er skrevet i et ret tørt museumssprog. Det ser vi som en barriere for, at brugerne får en god museumsoplevelse.
Udgangspunktet for projektet var derfor at udforske, hvordan museer kan give gæsterne lettere adgang til information om kunstværkerne. Inspirationen kom fra ITU-forskningsprojektet GIFT, som handler om at skabe mere personlige museumsoplevelser med digitale teknologier som apps og Augmented Reality.
Hvordan kan digitale teknologier forbedre museumsoplevelsen?
Digitale teknologier er ret geniale til at skabe en ny måde at opleve museer og kunst på.
Digitale teknologier er ret geniale til at skabe en ny måde at opleve museer og kunst på.
Det digitale kan skabe en nærhed til kunsten. Som regel må man jo ikke røre ved et værk, men det kan man med teknologien. Med Virtual Reality kan man fx nærmest rejse rundt inde i et værk.
Teknologien kan også forlænge museumsoplevelsen – den kan give mulighed for at lave sin egen personlige samling af værker, som man så kan læse mere om, når man kommer hjem, og dele med sine venner i en helt anden kontekst.
Hvad gjorde I?
Vi lavede projektet i samarbejde med Statens Museum for Kunst (SMK) og startede med at undersøge, hvem museets målgruppe egentlig er, og interviewe en række gæster om, hvad de ønskede at opleve på museet.
Museet havde nogle forestillinger om brugerne, som ikke altid stemte helt overens med vores undersøgelse. For eksempel at de 50+-årige i målgruppen ikke var interesserede i at bruge apps eller iPads på museet.
Da vi talte med brugerne, oplevede vi det stik modsatte – de efterspurgte i høj grad flere interaktive oplevelser og flere informationer om kunstværkerne og ville gerne benytte apps til at udvide museumsoplevelsen.
Hvad var jeres produkt?
På baggrund af vores interviews arbejdede vi med at skabe noget, som kunne gøre museumsoplevelsen mere målrettet til brugerne.
Ideen var, at man skulle kunne gå på ’date’ med kunsten, så vi designede en prototype til en slags Tinder-app for kunstmuseer, hvor kunstværker i nærheden popper op på skærmen.
Vi besluttede at udnytte smartphone-teknologien, som de fleste jo allerede går rundt med i lommen, til at sørge for, at brugerne møder informationen på det rette tidspunkt.
Ideen var, at man skulle kunne gå på ’date’ med kunsten, så vi designede en prototype til en slags Tinder-app for kunstmuseer, hvor kunstværker i nærheden popper op på skærmen. Så kan brugeren enten swipe sig videre til mere information eller swipe det væk, hvis ikke det vækker interesse.
Appen præsenterer information i forskellige niveauer: først tre fun facts om værket for at skabe en jordnær introduktion; derefter flere, dybere lag til dem, der vil vide mere om perioden, maleteknik, symboler og så videre.
Derudover kan man like og gemme værker, man synes særlig godt om, og genbesøge dem derhjemme. Vi legede også med tanken om, at brugeren kunne tilrettelægge sin egen rundvisning baseret på vedkommendes smag.
Forstyrrer apps og andre teknologiske dimser ikke museumsoplevelsen?
Hvis man følger den præmis, kan man også sige, at audioguides forstyrrer oplevelsen, og de har jo været en fast del af mange museer i årevis.
Den ideelle kunstoplevelse findes i princippet ikke – det er, hvad man selv gør det til. Derfor designede vi appen som et tilvalg for dem, der har lyst til at bruge den.
Fra brugerne fik vi god feedback – de fleste kunne godt forestille sig at bruge den slags app. Museet tog også positivt imod vores resultater, men som vi godt vidste forhånd, ønsker SMK at fastholde den mere traditionelle museumsoplevelse. Der er altså faktisk lidt et clash mellem det museet står for, og det brugerne gerne vil have.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk