ITU vært for konference om computerspil den 20.-22. januar
En konference på IT-Universitetet sætter den nyeste computerspilforskning under lup og spørger blandt andet, hvorfor der stadig er uenighed om sammenhængen mellem vold og computerspil.
Skrevet 18. januar 2016 13:00 af Vibeke Arildsen
Onsdag den 20. januar slår IT-Universitetet i København dørene op for en konference, der skal udfolde og undersøge bekymringerne omkring computerspil. Siden computerspillene gjorde deres indtog i almindelige hjem for over tre årtier siden har forskere, politikere og forældre diskuteret, hvorvidt man bliver voldelig, overvægtig, socialt isoleret eller afhængig af digitale spil og -verdener. På trods af mange års forskning er eksperternes meninger stadig delte.
Konferencen nuancerer den til tider skingre diskussion og spørger i stedet, hvorfor bekymringer om computerspil opstår hos forskellige aktører - fra spiludviklere til psykologer, hjerneforskere og forældre. Konferencen sætter desuden fokus på mindre kendte, men mindst lige så interessante emner inden for computerspilforskningen.
- Gennem medierne er vi vant til at høre en debat om, hvorvidt computerspil gør unge afhængige og voldelige, men der er også mange andre interessante vinkler på computerspil. For eksempel kan man snakke om kønsperspektiver på spil og gamification, altså hvordan vi kan bruge computerspil til at gøre folk sundere, klogere og bedre til deres arbejde. Konferencen sætter fokus på den myriade af ting, der er interessante ved computerspil, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen, ph.d.-studerende på ITU og medarrangør af konferencen.
Highlights fra programmet
Paneldebat:
Torsdag d. 21. januar klokken 16 – 18, mødes to professorer fra hver sin side af debatten om vold og computerspil, Elly Konijin fra VU University i Amsterdam og Christopher Ferguson fra Stetson University i Florida. Panelet vil give et blik ind i maskinrummet på psykologisk forskning i computerspil og afdække hvorfor, computerspil er interessante for psykologien, samt hvorfor der er så meget fokus på aggression og afhængighed.
Keynote talks:
Computerspil er typisk lavet af unge, hvide mænd til andre unge, hvide mænd. Onsdag klokken 14:15 til 15:15 taler Henrike Lode, feminist, spildesigner og indehaver af et spilfirma, om blandt andet køns- og raceperspektiver på de computerspil, der laves i dag.
Torsdag klokken 09:00-10:00 spørger Anne Mette Thorhauge, lektor ved Københavns Universitet og formand for Medierådet for Børn og Unge, "hvad er problemet med problematisk spilforbrug?" Anne Mette kommer til at tale om sin forskning og give nye perspektiver på spilafhængighed.