Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Summer University
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser
    • Kurser
    • Om ITU Professional Courses
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed (gratis)
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
    • CSSME
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Professorportræt: Sebastian Risi træner kunstig intelligens med computerspil
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Professorportræt: Sebastian Risi træner kunstig intelligens med computerspil

Professorportræt: Sebastian Risi træner kunstig intelligens med computerspil

Hvordan lærer man en computer at være kreativ nok til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder? Man viser den, hvordan mennesker gør. Professor på Digital Design Sebastian Risi bruger spil til at træne neurale netværk i at tænke kreativt og løse problemer i den virkelige verden. Hans indtrædelsesforelæsning d. 23. august har titlen "Creative AI: Machines that Play, Adapt, and Create".

Sebastian RisiInstitut for Digital Designkunstig intelligenscomputerspil

Skrevet 3. august 2021 13:37 af Theis Duelund Jensen

Som ung studerende i Tyskland var Sebastian Risi splittet, da han skulle vælge et fag at læse. Skulle det være biologi eller datalogi? På den ene side havde han altid været fascineret af computere og teknologiens potentiale, og han havde sågar udviklet et computerspil med en ven. På den anden side havde han altid været draget af naturens mysterier, de biologiske processer, der får celler til at samles i perfekte mønstre. Han endte med at vælge førstnævnte på Philipps-Universität Marburg, hvor en af de første forelæsninger, han overværede, handlede om neurale netværk.

”Jeg syntes, det var utroligt fascinerende, og så gav arbejdet med neurale netværk mig mulighed for at kombinere mine interesser i teknologi og biologi. I dag er mit arbejde optaget af samspillet imellem dem,” siger professoren, der i 2012 færdiggjorde sin Ph.d. ved University of Central Florida.

Det er en uhyre kompliceret proces at bygge et neuralt netværk. Netværkets opbygning er inspireret af den menneskelige hjerne, og i deres arbejde skæver Sebastian Risi og hans kolleger tit til evolutionsbiologien.

”Naturen er fantastisk kreativ i sin evolution. Se bare på den mangfoldighed blandt organismer, der findes. Vi prøver at skabe algoritmer, der kan give os den samme mangfoldighed. Evolutionen har også gjort organismerne særdeles robuste. Vi prøver at simulere et miljø, hvor der er gunstige forhold, for at maskiner kan udvikle sig til at blive mere kreative og duelige. Vi bruger neurale netværk, computersimuleret evolution og deep learning,” siger Sebastian Risi, der er koordinator for ITU’s Creative AI Lab og co-director for Robotics Evolution and Art Lab (REAL)-gruppen.

Drømmer neurale netværk om elektriske får?
På Sebastian Risis hjemmeside mødes man af videoer af neurale netværk, der konstruerer bygninger i spillet Minecraft, laver nye baner i Mario Bros. og en metaltråd med robothjerne, der kan formes på alle tænkelige måder og løse forskellige opgaver. Det er alt sammen eksempler på hans forskningsarbejde, hvis overordnede mål er at gøre kunstig intelligens mere robust ved at træne maskinerne til at tænke kreativt, ligesom vi mennesker gør. Det kan godt lyde som en historie fra en Philip K. Dick-roman om sofistikeret kunstig intelligens, der til forveksling ligner menneskets. Videnskaben er dog langt fra noget, der ligner en generel kunstig intelligens, siger Sebastian Risi.

”Man kan stadig ikke lære maskiner sund fornuft,” siger han. ”I dag har vi utroligt kompleks kunstig intelligens, men teknologien er fortsat begrænset til snævre felter og veldefinerede opgaver. Det er bl.a. derfor, jeg er interesseret i at træne neurale netværk i at spille spil, fordi spil er kæmpe udfordringer for maskiner. Vi har også god mulighed for at vurdere maskinernes evner, fordi vi kan sammenligne med, hvordan mennesker klare sig i spil.”

I et spilunivers konfronteres den kunstige intelligens med uforudsete hændelser. Det er præcis derfor, at fremgangsmåden kan være så behjælpelig ude i virkeligheden. ”Tag nu selvkørende biler, for eksempel. Det er set før, at en selvkørende bil har forvekslet en lastbilanhænger med en åben strækning på vejen, og så har vi ulykken. Det er et eksempel på, hvordan kunstig intelligens ikke har en sund fornuft indbygget. Ved at undersøge den type problemer i en spilsammenhæng kan vi gøre neurale netværk mere robuste.”

Kunstig intelligens kan lære os om os selv
Sebastian Risi, der i 2019 modtog et Sapere Aude Starting Grant for sin forskning i kunstig intelligens inden for industriel automation, undersøger også, hvad kunstig intelligens kan lære os om os selv. Professoren og hans kolleger har bl.a. skabt et projekt, i hvilket Minecraft fungerer som en ramme omkring et neuralt netværk, der udformer komplekse figurer – fra larver og træer til bygninger og interiører. Hvis man skal forklare processen kort, konstruerer den kunstige intelligens byggeklodser ved hjælp af lokalt interagerende enheder – dvs. enheder der kun kan se, hvad deres umiddelbare naboenheder laver – hvilket også er den fremgangsmåde organismer i naturen bruger.

”Vores kroppe og hjerner er lavet af celler, der kommunikerer med hinanden, deler sig og vokser videre,” siger Sebastian Risi. ”Ved at simulere processen håber vi på, at vi kan få svar på nogle af biologiens helt store spørgsmål og forstå, hvordan naturen kan være så præcis, når den skaber organismer.”

Men forskningen har også et mere jordnært og praktisk perspektiv, fortæller han. Hvis man kan træne et neuralt netværk til at være kreativ i Minecraft, kan måske også lære det at koordinere en sværm af tusind droners bevægelsesmønster, eller en million nanobotter at udføre komplicerede kirurgiske indgreb.

”Det lyder som science fiction,” indrømmer Sebastian Risi, ”men det er den type teknologier, vi forsøger at bane vej for.”

Professor Sebastian Risi holder indtrædelsesforelæsning mandag d. 23. august kl. 14 på IT-Universitetet i København, Emil Holms Kanal, auditorie 2F13. Forelæsningen følges af en reception.

Mere information

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk 

Nyheder

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

To ITU-forskere er blevet tildelt bevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

1. juni 2023

De to lektorer på IT-Universitetet i København, Irina Papazu og Nutan Limaye, har netop fået støtte til deres forskningsprojekter af Danmarks Frie Forskningsfond.

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

ITU-forsker modtager bevilling fra The Lundbeck Foundation Investigator Network

1. juni 2023

Lektor i datalogi ved ITU, Stella Grasshof, har sammen med sin forskningspartner i Region Hovedstaden sikret sig en bevilling på 150.000 danske kroner fra The Lundbeck Foundation Investigator Network til deres forskningsprojekt, “Automated Analysis of Mental Disorders”.

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

Ny direktør i ITU Business Development skal styrke fokus på iværksætteri

30. maj 2023

IT- Universitetet vil i den kommende tid styrke sit fokus på rammerne for kommercialisering af forskning og på at hjælpe studerende, der ønsker at prøve kræfter med iværksætteri. Til at løfte den indsats er Nikolaj Oppermann blevet udpeget som ny direktør for ITU Business Development.

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

Professorportræt: ”Min legesyge tilgang er kernen i min forskning”

22. maj 2023

Den 26. Maj præsenterer leder af Center for Digital Play, Miguel Sicart, sin tiltrædelsesforelæsning som professor. Miguel Sicart har forsket i digitale spil i over tyve år, og i dag er han en autoritet på området. Tiltrædelsesforelæsningen har titlen ”På dybt vand”, og finder sted kl. 13.00 i Auditorium 2.

ITU-speciale vil forbedre togdriften

ITU-speciale vil forbedre togdriften

15. maj 2023

Matthias Als og Mathias Bejlegaard Madsen har begge færdiggjort en MSc i datalogi ved ITU. Deres speciale er netop blevet publiceret i et forskningstidsskrift, og de har udviklet energieffektive togkøreplaner, der både reducerer togs samlede energiforbrug og driftsomkostninger uden at gøre passagerejsetiden længere.

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

IT-Camp hjælper Louisa med at vælge det helt rigtige studie

13. april 2023

Louisa er med til IT-Camp for kvinder for anden gang, og denne gang har hun taget sin veninde og sin kusine med. Louisa drømmer om en uddannelse inden for IT og bruger IT-Campen til at finde ud af, hvilken studieretning hun er mest interesseret i.

Studerende opsender satellit, der skal teste kunstig intelligens i rummet

Studerende opsender satellit, der skal teste kunstig intelligens i rummet

12. april 2023

Fredag den 14. april er studerende fra ITU med til at skrive rumhistorie. Satellitten, DISCO-1, bliver sendt ud i rummet, og ombord er en mikrocomputer, som skal teste kunstig intelligens uden for jordens atmosfære. Satellitten er udviklet som en del af rumprogrammet DISCO, der er et samarbejde mellem studerende fra fire danske universiteter.

How Big Things Get Done af Bent Flyvbjerg modtager imponerende omtale i medier verden over

How Big Things Get Done af Bent Flyvbjerg modtager imponerende omtale i medier verden over

23. marts 2023

Bent Flyvbjerg, professor ved IT-Universitetet og University of Oxford, har for nyligt fået udgivet sin bog How Big Things Get Done. Bogen har fået en storslået modtagelse og massiv presseomtale i hele verden.

Tårnhøj stigning i kvote 2-ansøgninger til IT-Universitetet

Tårnhøj stigning i kvote 2-ansøgninger til IT-Universitetet

17. marts 2023

IT-Universitetet oplever igen i år en bemærkelsesværdig stigning i antallet af kvote 2-ansøgninger til bacheloruddannelserne. Samlet set har ITU modtaget 13 procent flere ansøgninger end i 2022, og særligt uddannelserne Data Science og Digital Design og Interaktive Teknologier er årets store højdespringere.

Udfordrer deepfake-videoer tilliden til information online?

Udfordrer deepfake-videoer tilliden til information online?

7. marts 2023

Deepfakes – realistisk udseende fingerede lyd- og billedoptagelser, der forestiller rigtige personer – kan være med til at øge spredningen af desinformation på nettet, men det er endnu sparsomt med forskning i fænomenet og dets konsekvenser. Et nyt forskningsprojekt udarbejdet af IT-Universitetets Human-Centered Data Science-gruppe vil tackle problemet.

Professorportræt: Claus Brabrand har viet sin karriere til at forstå undervisningens mekanik

Professorportræt: Claus Brabrand har viet sin karriere til at forstå undervisningens mekanik

6. marts 2023

D. 23. marts præsenterer leder af Center for Computing Education Research (CCER) og professor i datalogi på IT-Universitet Claus Brabrand sin tiltrædelsesforelæsning. Claus Brabrand har i løbet af de sidste tyve år forsket i undervisning og er i dag en autoritet på området. Forelæsningen finder sted kl. 14 i Auditorium 0.

Markant stigning i ansøgere til IT-Universitetets kandidatuddannelser

Markant stigning i ansøgere til IT-Universitetets kandidatuddannelser

2. marts 2023

D. 1. marts var sidste ansøgningsfrist for optag på kandidatuddannelser, og ITU noterer sig en fremgang i antallet af ansøgere på 22 pct. sammenlignet med sidste år. ”Tallene afspejler, at ITU-kandidater er meget eftertragtede på arbejdsmarkedet, og at vi har et uddannelsesmiljø i verdensklasse,” siger rektor Per Bruun Brockhoff.

ITU's webserver mål for cyberangreb, ingen skader på systemet

ITU's webserver mål for cyberangreb, ingen skader på systemet

28. februar 2023

Torsdag d. 23. februar var ITU’s webserver mål for et cyberangreb. Serveren var som følge af angrebet kortvarigt offline, men systemets integritet er fortsat intakt.

ITU-forskere skal overvåge og rapportere ulovlig hadtale på sociale medier

ITU-forskere skal overvåge og rapportere ulovlig hadtale på sociale medier

27. februar 2023

Sociale medier er ifølge EU-lovgivning forpligtede til at fjerne ulovligt indhold – herunder hadtale – men i Danmark har man ikke overvåget platformene siden 2018. Nu har forskere bag et nyt projekt med midler fra EU og med base på IT-Universitetet i København påtaget sig opgaven.

Ambitiøst EU-støttet robotforskningsprojekt skal sikre bæredygtig fødevarehåndtering

Ambitiøst EU-støttet robotforskningsprojekt skal sikre bæredygtig fødevarehåndtering

20. februar 2023

Det EU-støttede MOZART-projekt undersøger, hvordan moderne robotteknologi og systemløsninger kan drive fødevareindustrien i en mere økonomisk, social og miljømæssigt bæredygtig retning. Projektet er koordineret af professor Kasper Støy fra IT-Universitetet.

Nyt samarbejde med industrien skal gøre cybersikkerhedssoftware mere brugervenligt

Nyt samarbejde med industrien skal gøre cybersikkerhedssoftware mere brugervenligt

9. februar 2023

Cyberangreb sker sideløbende over flere fronter, men cybersikkerhedssoftware mangler brugervenliget interface til at håndtere truslerne. Et nyt samarbejde mellem to cybersikkerhedsfirmaer og Daniel Cermak-Sassenrath fra Digital Design på IT-Universitetet skal afhjælpe problemet.

Nyt ansigt på ITU skal være med til at bygge ”dansk ambassade for kunstig intelligens”

Nyt ansigt på ITU skal være med til at bygge ”dansk ambassade for kunstig intelligens”

3. februar 2023

Lektor i datalogi Toine Bogers startede 1. januar på IT-Universitetet i København. Ved siden af sit arbejde som lektor fungerer han også som Chief Scientific Officer i Pioneer Centre for AI – et samarbejde mellem fem danske universiteter – der skal skabe og understøtte grundforskning i kunstig intelligens.

ITU-forskere dokumenterer tårnhøjt behov for mental sundhedspleje blandt flygtninge

ITU-forskere dokumenterer tårnhøjt behov for mental sundhedspleje blandt flygtninge

2. februar 2023

Et forskerhold fra IT-Universitetet i København har udviklet en applikation, som kan bruges til at dokumentere behovet for sundhedspleje blandt flygtninge. Applikationen er nu blevet testet i flygtningelejren, Zaatari, som huser 80.000 syrere i den golde jordanske ørken.

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/