Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Gaming eller gambling: Forskning fra IT-Universitetet bliver brugt til at udforme love om lykkeposer i computerspil
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Gaming eller gambling: Forskning fra IT-Universitetet bliver brugt til at udforme love om lykkeposer i computerspil

Gaming eller gambling: Forskning fra IT-Universitetet bliver brugt til at udforme love om lykkeposer i computerspil

Skal computerspillenes loot boxes – en form for virtuelle lykkeposer – være en del af spillelovgivningen på lige fod med casinoer og beting-virksomheder? Dette juridiske spørgsmål skaber panderynker blandt politikere og embedsfolk i en lang række lande, som nu bruger forskningsartikler fra IT-Universitetet til at skabe en hensigtsmæssig forbrugerbeskyttelse.

Skrevet 13. september 2022 11:25 af Jari Kickbusch

Lidt forenklet kan man sige, at loot boxes er computerspillenes pedant til lykkeposerne i Matas og andre butikker, hvor du betaler et beløb for en pose med ukendt indhold. I mange populære computerspil kan man købe loot boxes med værdier, som fx kan være virtuelle udsmykninger, sportsfolk eller våben. Den store forskel på de fysiske og virtuelle lykkeposer er imidlertid, at køb af mange loot boxes kan være en forudsætning for at vinde et computerspil, og derfor bliver mange computerspillere ved med at købe i håb om, at den næste loot box indeholder den spiller eller det våben, som vil give dem sejren.

I flere lande har loot boxes imidlertid vist sig at være juridiske problembørn. Det centrale spørgsmål er, om de virtuelle lykkeposer skal reguleres som gaming eller gambling? Hvis det sidstnævnte er tilfældet, vil det i mange lande betyde, at børn og unge under 18 år ikke må spille computerspil, hvor man kan købe loot boxes.

Forbudt i Belgien
I Belgien er loot boxes nærmest blevet ulovlige i praksis, fordi det kræves, at spilvirksomhederne har en spillerlicens, som ligner den de danske myndigheder kræver af casinoer. Holland var på vej i samme retning, da EA FIFA i 2020 blev idømt en bøde på 10 millioner euro for at overtræde spillelovgivningen ved at sælge loot boxes i form af de såkaldte FIFA Ultimate Teams Packs, hvor man betaler for at få en pakke med tilfældigt udvalgte spillere. Dvs. at man kan være uheldig at få dårlige virtuelle fodboldspillere, hvilket kan motivere nogle til at købe flere pakker. Selv om dommen blev omstødt tidligere i år, bliver sagen stadig debatteret, bl.a. fordi der er bekymring for, hvorvidt loot boxes kan lede til ludomani.

Lektor på IT-Universitetet, Rune Kristian Lundedal Nielsen, som igennem en årrække har høstet stor anerkendelse for sin forskning i computerspil og afhængighed, er dog umiddelbart mere optaget af, hvordan man beskytter computerspillerne som forbrugere fremfor sammenhængen mellem loot boxes og ludomani:

- Det er svært at bevise, hvorvidt loot boxes leder til ludomani på længere sigt, altså om der er en kausal sammenhæng. Det vil kræve meget langvarige og etisk dybt problematiske eksperimenter. Så vi ved reelt ikke, om forbrug af loot boxes øger risikoen for at udvikle ludomani. Det, vi ved, er, at det er svært at beskytte forbrugerne – altså de mange millioner mennesker, som spiller computerspil, hvor du kan købe loot boxes – fordi mange spilvirksomheder ikke har loft på, hvor mange penge enkelte kunder kan bruge, og fordi deres forretningsmodeller er designet til at være uigennemskuelige, fortæller Rune Kristian Lundedal Nielsen, som sammen med lektor Paweł Grabarczyk og ph.d.-studerende Leon Y. Xiao udgør en lille uformel forskergruppe på IT-Universitetet, som i de seneste år har udgivet nogle af de vigtigste videnskabelige artikler om loot boxes på internationalt plan.

Dansk forskning i fokus
I 2019 fik Rune Kristian Lundedal Nielsen og Paweł Grabarczyk udgivet en forskningsartikel, som inddeler loot boxes i fire kategorier, hvilket politikere og embedsfolk i flere lande har brugt som navigation i arbejdet med at finde ud af, hvordan man skaber de bedste juridiske rammer for computerspillerne. I EU-Kommissionens rapport om loot boxes fungerer artiklen som hele forståelsesrammen for fænomenet, ligesom lovgiverne i Australien også har brugt den. Senest er forskernes artikler blevet brugt til et lovforslag, som er udarbejdet af det spanske forbrugerministerium. I forslaget fik Leon Y. Xiao hele fem af sine forskningsartikler citeret.

- I mine artikler kritiserer jeg spilindustrien for ikke at gøre nok for at beskytte forbrugerne, og jeg kommer med en række forslag til, hvordan man kan forbedre beskyttelsen af de forbrugere, som spiller spil, hvor du kan købe loot boxes. Det har det spanske ministerium brugt som grundlag til et forslag om at regulere om rådet strammere, bl.a. ved at forbyde børn at købe loot boxes og ved kræve af spilvirksomhederne, at de tjekker og verificerer spillernes alder og identitet og sætter grænser for, hvor meget hver enkelt spiller kan bruge på loot boxes, siger Leon Y. Xiao.

Rune Kristian Lundedal Nielsen er stolt over, at det er lykkes ham og hans to kollegaer at producere forskning, som bliver brugt så konkret, som det har været tilfældet i de seneste år. Han tror, at de tre forskere udgør et stærkt team, fordi de kommer med deres akademiske baggrund. Paweł Grabarczyk er nemlig oprindeligt uddannet i filosofi, Leon Y. Xaio er jurist og Rune Kristian Lundedal Nielsen selv er psykolog.

- Da Pawel og jeg gik i gang med at skrive om det her, ville vi jo gerne have, at det skulle bruges til noget, og det er jo lykkes. Og der, tror jeg, at det har været en stor fordel, at vi kommer med hver vores baggrund, så vi kan belyse området fra flere sider, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen, som glæder sig over, at de danske politikere også er begyndt at debattere loot boxes efter flere års tilløb:

- Jeg tror, at der har været lidt en stemning af, at vi jo i mange år har kunne købe pakker med samlekort i fysiske butikker, og det her er jo egentligt lidt det samme – og så alligevel ikke. I et spil som fx FIFA vil det typisk være den spiller, som har brugt flest penge på at købe lootboxes med spillere, som har størst chance for at vinde i et spil mod en ellers jævnbyrdig spiller. Det motiverer jo i den grad til at blive ved med at købe og folk i det miljø fortæller, at det angiveligt ikke er ualmindeligt for professionelle at bruge over 20.000 kr. årligt på lootboxes. Det er simpelthen nødvendigt, hvis du vil være blandt de bedste, fortæller Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Lootboxes i dansk lovgivning
I Danmark har Spillemyndigheden i de seneste år udsendt meddelelser, som imødekommer bekymrede danske forældre behov for information om loot boxes, og for nyligt mødtes Skatteminister Jeppe Bruus med Folketingets partier for bl.a. at drøfte en eventuel regulering af salget af loot boxes.

- Det er helt klart behov for at se på om loot boxes i spil som eksempelvis Counter-Strike egentlig er mere gambling end gaming. I vores forskningsartikel hører det til i kategori 4, hvilket betyder, at det grundlæggende er et online-kasino. Dernæst er der behov for at se på, hvordan forbrugerne er beskyttede, når de spiller eksempelvis FIFA. Det er jo umuligt at gennemskue for et barn, som gerne vil spille online-fodbold, hvad det er han eller hun egentlig skal betale for at spille et spil, og hvor meget det løbende vil koste at spille det, hvis du vil være god, og det vil de fleste vel gerne, slutter Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Lootboxes er en rigtig god forretning

Analysevirksomheden Juniper Research har anslået, at den globale omsætning var 15 milliarder dollars i 2020, og selv om det tal er behæftet med megen usikkerhed, er ingen tvivl om, at markedet for lootboxes er en ganske lukrativ forretning for spilproducenterne, bl.a. fordi det ikke koster alverden at producere en virtuel lykkepose. Fx er det kommet frem, at en enkelt kinesisk spilproducent dagligt tjener omkring 500.000 dollars på lootboxes på det kinesiske marked.


Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://en.itu.dk/about-itu/press/news-from-itu/2019/itu-research-will-make-it-easier-to-investigate-crypto-crime