Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for bacheloruddannelser
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Åbent hus for kandidatuddannelser
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Hvordan er det at være studerende på ITU?
    • Kvinder i tech
    • Labs for studerende
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Studie- og karrierevejledning
    • #lifeatITU
    • Mød ITU
    • Spørg en studerende
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for kvindelige gymnasieelever
    • IT-Camp for kvindelige gymnasieelever
    • Åbent hus
    • For gymnasielærere
    • Gymnasiebesøg
    • Digital Dannelse
    • Coding Classes
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Master i it
    • Master i it-ledelse
    • Studiestart
    • Nyhedsbrev
    • Talks om it-ledelse: ITU ESPRESSO
    • Besøg og arrangementer
    • Kontakt
    • Enkeltfagskurser
    • Om enkeltfag
    • Enkeltfagskurser på masterniveau
    • Se alle enkeltfagskurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser

    • Om ITU Professional Courses
    • Kurser
    • Skræddersyede kurser for virksomheder
    • Kontakt
    • Nyhedsbrev
    • Online kurser
    • Kurser i cybersikkerhed
  • Forskning
    • Institutter
    • Institut for Business IT
    • Institut for Datalogi
    • Institut for Digital Design
    • Forskningsgrupper og labs
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • European Blockchain Centre
    • Centre for Information Security and Trust
    • Danish Institute for IT Program Management
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om ph.d.-uddannelsen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Samarbejde om forskning
    • Licenser teknologi
    • Samarbejde om forskning
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en ErhvervsPhD
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU Startup programme
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Børn og forældre taler forbi hinanden om computerspil
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Børn og forældre taler forbi hinanden om computerspil

Børn og forældre taler forbi hinanden om computerspil

Computerspil kan ligesom film, tegneserier og tv-serier tolkes på mange forskellige måder. Ofte tolker forældre og børn computerspil som Fortnite forskelligt, hvilket giver anledning til manglende forståelse, mener ph.d.-studerende Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen, som forsker i, hvordan computerspil repræsenterer temaer som vold og køn.

Institut for Digital DesignForskningcomputerspilbørn og unge

Skrevet 3. april 2019 11:21 af Vibeke Arildsen

Computerspil giver ofte anledning til debat. Legitimerer et spil som Fortnite vold, fordi det går ud på at likvidere sine medspillere? Er manglen på kvindelige og homoseksuelle karakterer i spil et problem?

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen forsker i repræsentation i computerspil med særligt fokus på fremstillinger af vold og køn, som er nogle af de mest klassiske og omdiskuterede emner, når vi diskuterer computerspil.

”Debatterne om vold og køn er hverken nye eller unikke for computerspil – vi har set lignende diskussioner om tegneserier og film. Allerede i 1976 skabte arkadespillet Death Race vild panik og moralsk fordømmelse, fordi det handlede om at køre folk ned. Der var intet realistisk over grafikken, men alligevel kunne det vække forargelse. I dag ville man nok synes, det er lidt skørt,” siger hun.

Mario er ikke kun funktionel

Men hvad er repræsentation egentlig for en størrelse? Ifølge Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen er den simpleste definition, at noget står i stedet for noget andet. I mange computerspil vælger man for eksempel ofte at repræsentere spilkarakterens helbred med et barometer.

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen.

  • Ph.d.-studerende ved Center for Computer Games Research på IT-Universitetet.
  • Forventer at forsvare sin afhandling i starten af 2020.

”Et andet eksempel kunne være Mario i Super Mario-spillet. Han repræsenterer jo åbenlyst mig som spiller. Jeg ved, at Mario befinder sig der, hvor jeg er nået til i spillet. Han har en funktionel betydning, men hvis man bare reducerede ham til det, kunne man ligeså godt have valgt et cursor-tegn, som man har i andre typer software. Men spillets skabere har valgt, at han er en karakter, der ligner et menneske, at han har et italiensk navn, og så videre,” siger hun.

Lara Croft – sexet eller sexistisk?

I sit ph.d.-projekt undersøger Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen, hvordan de forskellige læsninger, vi har af vold og køn i computerspil, påvirker vores oplevelse af spillet. Hun nævner Lara Croft fra spillet Tomb Raider som et eksempel på en spilkarakter, der har været udsat for mange forskellige læsninger.

”For en teenagedreng – hvis jeg skal være generaliserende – kan hun måske repræsentere et sexsymbol, måske også afhængigt af situationen i spillet. For feministen vil den primære læsning af Lara Croft måske også være, at hun er et sexsymbol, men på en mere objektiviserende måde. En tredje person vil måske primært læse hende som en arkæolog,” forklarer hun.

Samtidig understreger hun, at den samme person kan læse en karakter på forskellige måder afhængigt af situationen og hvilken agenda, man har. Således har hun det selv ambivalent med Lara Croft.

»

Da Lara Croft kom frem i slutningen af 1990’erne med hvepsetalje og enorme bryster, kunne man absolut læse hende som en sexistisk karakter. Men man kunne også fokusere på, at hun var en af de første kvindelige karakterer man kunne få lov at spille.

«
”Da Lara Croft kom frem i slutningen af 1990’erne med hvepsetalje og enorme bryster, kunne man absolut læse hende som en sexistisk karakter. Men man kunne også fokusere på, at hun var en af de første kvindelige karakterer man kunne få lov at spille. Jeg kan læse hende på begge måder, afhængigt af, hvorfor jeg kigger på spillet,” siger hun.

Vold i spil bekymrer forældre

Ida mener, at debatterne om køn og vold i computerspil ofte netop mangler blik for, at spil kan læses på mange forskellige måder – som er lige legitime.

Det gælder også i forhold til Fortnite, som er et af de mest omdiskuterede spil i øjeblikket.

»

I øjeblikket er der en del debat om Fortnite, hvor forældre kigger på spillet og forstår det på én måde, og børnene ser det på en anden måde. Jeg tænker, at forældre og børn i høj grad taler forbi hinanden og mangler forståelse af hinandens syn på spillet.

«
”I øjeblikket er der en del debat om Fortnite, hvor forældre kigger på spillet og forstår det på én måde, og børnene ser det på en anden måde. Jeg tænker, at forældre og børn i høj grad taler forbi hinanden og mangler forståelse af hinandens syn på spillet,” siger hun.

Ifølge Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen er det naturligt, at man som forælder bekymrer og undrer sig over, hvorfor ens barn er fascineret af spillets voldelige kultur.

”Men for barnet er vold, blod og våben måske fuldstændig underordnede elementer, fordi spillet handler om noget helt andet for ham eller hende – for eksempel at overkomme udfordringer og komme videre i spillet eller om at pleje sine sociale relationer med vennerne gennem spillet. Det er åbenlyst en forpligtelse for forældre at prøve at se spillene med barnets øjne,” siger hun og pointerer, at ingen læsning er mere rigtig end andre.

Tag barnets oplevelse seriøst

Hun råder dog forældre til at tage barnets oplevelse af spillet seriøst.

”Jeg synes ikke, man kan sige, at barnets læsning er mere rigtig end den bekymrede forælders læsning. De skal begge tages seriøst, for spil er mere end bare spillernes oplevelse. Spil er kulturelle objekter, og folk, der ikke spiller, har også en holdning til dem. Det er legitimt nok,” siger hun og tilføjer:

”Mit ærinde er ikke at negligere de her debatter, men jeg synes, man skal gøre sig klart, hvorfor volden er problematisk og hvorfor det er problematisk at kvinder er fåtallige og seksualiserede,” siger hun.

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen håber i den forbindelse, at den offentlige debat med tiden vil komme op på et mere generelt niveau, frem for at fokusere på vold og køn i enkelstående spil.

»

For mig at se et der ikke et problem, hvis et enkelt spil har en sexet, kvindelig karakter. Men det er selvfølgelig et problem, hvis det er den eneste måde, spil kan forestille sig kvinder på.

«
”For mig at se et der ikke et problem, hvis et enkelt spil har en sexet, kvindelig karakter. Men det er selvfølgelig et problem, hvis det er den eneste måde, spil kan forestille sig kvinder på. På samme måde ville jeg synes det var enormt fattigt hvis alle spil kun handlede om at slå ihjel. Heldigvis byder rigtig mange spil på meget mere nuancerede oplevelser end de. Det er måske det, vi skal tale om i stedet.”

Mere information

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen, ph.d.-studerende, email ihjo@itu.dk

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering

27. januar 2023

35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

Radu-Cristian Curticapean sikrer midler fra Villum Fonden til forskning i beregningsmæssige problemer

24. januar 2023

I år får 22 forskertalenter inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning tilsammen 126 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. En af dem, der i år er sluppet gennem nåleøjet, er lektor i datalogi på IT-Universitetet, Radu-Cristian Curticapean, som har sikret 3 millioner kroner til forskning inden for teoretisk datalogi.

Angående sag om identiske eksamenssæt

Angående sag om identiske eksamenssæt

13. januar 2023

Studerende, der i forbindelse med kurset Security 1 aflagde eksamen d. 22. december sidste år, blev præsenteret for et eksamenssæt identisk med det foregående års eksamenssæt. Universitetets ledelse undersøger pt. sagens omfang.

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

Studie: Mere transparens vil kunne formodentlig styrke smitteopsporingen

21. december 2022

Forskere fra IT-Universitetet har undersøgt brugen af smitteopsporings-applikationer i fire lande, og de kan konkludere, at mange har fravalgt at deltage i den digitale opsporing pga. bekymring over beskyttelsen af deres private data. Studiet, som er blevet offentliggjort i det anerkendte datalogiske medie, ACM, kan vise sig værdifuldt i bekæmpelsen af fremtidige pandemier.

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

ITU-forsker modtager bevilling til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer

19. december 2022

Lektor på IT-Universitetet i København, Michael Kastoryano, er blevet tildelt fem millioner kroner fra Carlsbergfonden til udvikling af kvante-inspirerede algoritmer.

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

ITU-datalog modtager bevilling til at optimere maskinlæringsmodeller på små enheder

16. december 2022

Lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, Pınar Tözün, har modtaget 2,7 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle nye mekanismer, der kan optimere databehandling på små hardware-enheder.

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

ITU-forsker sikrer midler fra Det Europæiske Forskningsråd til at udvikle kreativ AI

14. december 2022

Professor Sebastian Risi fra IT-Universitetet i Københavns Institut for Digital Design har modtaget en bevilling på 14,8 millioner kroner til at udvikle kunstig intelligens, som er i stand til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder. Målet er at forløse mere af automatiseringens enorme potentiale.

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

Spinout-virksomheden LAIKA hjælper forfattere over skriveblokaden

9. december 2022

Lektor på IT-Universitetet, Martin Pichlmair, står bag udviklingen af LAIKA – et redskab baseret på kunstig intelligens, der agerer skrivemakker for forfattere, der kæmper med at finde inspirationen. Projektet er i samarbejde med ITU Business Unit netop lanceret som spinoutvirksomhed.

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

Forskningsprojekt om internetvalg i Grønland skal give bedre beslutningsgrundlag

7. december 2022

Et forskningsprojekt, som har til formål at undersøge, hvorvidt man kan skabe et tillidsvækkende internetvalg i Grønland, er nu blevet delt i to, således at IT-Universitetets forskere kan arbejde uafhængigt af kommercielle interesser.

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

Kan sikkerhedsproblemerne i Whatsapp løses?

29. november 2022

Verdens mest brugte beskedapplikation, Whatsapp, er blevet kritiseret for at have store sikkerhedsproblemer. Nu vil forskere fra IT-Universitetet udvikle en metode, som kan hjælpe tech-virksomhederne og deres udviklere med at sikre, at behandlingen af brugernes data sker som tilsigtet.

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

Engang var vi verdensmestre i demokratisk iværksætteri – hvordan bliver vi det igen?

29. november 2022

Demokratisk iværksætteri kan være med til at tackle nogle af samfundets største udfordringer og hjælpe et arbejdsmarked i forandring. Selvom vi har tradition for medarbejderejede virksomheder i Danmark, er vi langt bagefter udviklingen i dag. Det vil ITU-forskningsgruppen Reflection and Action (Reflact) gøre noget ved.

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

Routledge udgiver længe ventet håndbog i kollektiv intelligens

23. november 2022

Håndbogen, som bl.a. er redigeret af adjunkt på IT-Universitetet, Carina Antonia Hallin, er et vigtigt fundament for forskere, der arbejder med kollektiv intelligens inden for en bred vifte af discipliner. Bogen er nu mulig at forudbestille.

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

ITU-forsker sikrer prestigiøs EU-bevilling til forskning i teoretisk datalogi

22. november 2022

Lektor Radu-Cristian Curticapean fra IT-Universitetet i København har modtaget en bevilling på ca. 11 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at forske i teoretisk datalogi.

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

ITU-forskning i valgsikkerhed og grafmodifikation bevilget midler fra DFF

16. november 2022

To forskere fra Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, lektor Oksana Kulyk og adjunkt Paloma Thomé De Lima, har hver især modtaget 2,8 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til deres respektive projekter.

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

Nyt forskningscenter stiller skarpt på IT-aspekterne af den grønne omstilling

11. november 2022

IT-Universitetet lancerer nyt Center for Climate IT, der stiller skarpt på det komplekse forhold mellem digitalisering og klimaforandringer. Centeret åbnes formelt ved en reception på ITU d. 7. december.

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

AI-spilmotor-udvikleren modl.ai sikrer investering på 63 millioner kroner

9. november 2022

Firmaet, der bl.a. er stiftet af professor ved IT-Universitetet, Sebastian Risi, tackler komplekse spiludviklingsproblemer ved hjælp af kunstig intelligens og en hær automatiserede spillere.

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

Forskningsprojekt giver vigtig viden om digital udsathed

7. november 2022

I forskningsprojektet CAPE indsamles og analyseres erfaringer fra nogle af landets frivillige it-hjælpere, som hjælper digitalt udsatte borgere. Forskningsresultaterne kan blive værdifulde, når de nuværende offentlige it-systemer skal forbedres – og ikke mindst når fremtidens pendant til MitID skal designes.

Med filosofien som vejviser i en digital tid

Med filosofien som vejviser i en digital tid

3. november 2022

Filosofi kan være en indgang til at nytænke udviklingen af de teknologier, som får stadig større indflydelse på vores liv, samfund og verden. I IT-Universitetets AIRLab bruger lektor, Jonas Fritsch, den franske psykoanalytiker og filosof, Felix Guattaris essay, De tre økologier, til at perspektivere sin forskning for at skabe teknologisk grundlag for en holistisk og grøn udvikling.

ITU åbner Center for Digital Play

ITU åbner Center for Digital Play

24. oktober 2022

Det ny Center for Digital Play på IT-Universitetet i København skal fungere som ramme omkring forskning inden for computerspil, kreativ kunstig intelligens, design og digital kultur.

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

Folketingsvalg: ITU’s eksperter står klar med svar

13. oktober 2022

Den digitale vinkel på det kommende folketingsvalg finder du på IT-Universitetet. Hvis du er journalist og har spørgsmål om fx misinformation på sociale medier, datavisualisering eller kandidattests, kan du kontakte en af IT-Universitetets eksperter.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53

Denne side er udskrevet fra https://www.itu.dk/nyheder